2020-08-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Så varför använda varningsblinkers?

Är det frikort för att du lastar el lossar, och kan då stå hur du vill. Eller måste du inte som alla andra följa reglerna?
Polisen kan inte ställa sig, även om de gör det, hur de vill bara för att de är poliser. Så länge de inte är på utryckning.

Varför använder man varningsblinkers? Svaret finns i namnet...

En lastbil är stor och klumpig, den kan inte ställa sig hur som helst. Lastzonerna är inte direkt anpassade för stora lastbilar, de är anpassade för små budbilar. En stor lastbil får inte ens plats i en sådan ficka utan att nalla på cykelfältet som finns på vänster sida.

Polisen, som alla andra utryckningsfordon, är undantagna parkeringsreglerna och får således ställa sig precis hur de vill. De enda som kan hindra en polisman från att ställa sig i vägen för dig är en annan polisman, MP, vägtransportledare eller räddningsledare.
Citera
2020-08-14, 21:23
Medlem
Rebelxs avatar
Har för mig att lapplisor inte kan lappa om man dubbelparkerar, och har hänt fler än en gång att idioterna tycker jag ska göra det istället på någon trång trafikerad gata inne i stan istället för att stå 9,80m från övergångsstället medan jag arbetar vid bilen.
Citera
2020-08-14, 21:31
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Felaktigt påstående: Du lossar tills du har gått med godset till hänvisad plats och tillbaka. Finns ingen tidsintervall här. Har jag två pall att lossa och måste gå 40 meter och sedan upp för en hiss 9 våningar så lossar jag fortfarande.

Det är stoppförbud på lastzoner, det är bara lastbilar som skall vara där.

Ja och personbilar som lastar.

Har hänt att jag använt varningsblinkers om jag parkerat i en lastzon ska in i ett stort kontorshus och hämta tungt material att lasta. Då gör jag det i hopp om att lapplisan i bästa fall ska vara lite resonlig och ge mig någon minut till att hinna lasta. 5 minuter räcker inte långt om du ska ta hissen upp och knata 100-tals meter i huset och fylla pirran / vagnen med materialet och sen vänta på hissen och köra ner. Helt orimligt att man skulle ställa varorna där de kan bli stulna och sen knata iväg i 10-20 minuter och hämta bilen när man har en last som är värd mer än lapplisornas liv liksom.
Citera
2020-08-14, 21:34
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Felaktigt påstående: Du lossar tills du har gått med godset till hänvisad plats och tillbaka. Finns ingen tidsintervall här. Har jag två pall att lossa och måste gå 40 meter och sedan upp för en hiss 9 våningar så lossar jag fortfarande.

Vad snackar ni två om?
Kanske skiljer mellan städer men det krävs inget tillstånd i Stockholm för att stå på lastzon.
När man blir bötad på lastzon skriver de "Ingen aktivitet på 15min" eller liknande, oavsett om du har en lastbil med öppen lift halvfull med grejer.
Ser du inte någon vid bilen under den tidsperioden får de böta och vissa idioter sitter typ i buskarna för att kunna sätta en bot.
Är någon vid bilen hela tiden så kan man stå hur länge man vill.

Varför skulle inte en personbil kunna lasta/lossa något? Finns lastzoner på andra ställen än utanför ICA.

Det finns däremot något som heter nyttotillstånd (tror jag?) man kan köpa från Stockholms stad för antingen 14.000kr eller 24.000kr/år (kan ha ändrats) .
Då får man stå på gator med parkeringsförbud, antingen under dagtid eller dygnet runt.
Man betalar per registreringsnummer så går inte att använda samma tillstånd till flera bilar, krävs nog antagligen att man driver lämplig verksamhet tror inte en kock kan köpa ett sånt men vad vet jag.
Citera
2020-08-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Har för mig att lapplisor inte kan lappa om man dubbelparkerar, och har hänt fler än en gång att idioterna tycker jag ska göra det istället på någon trång trafikerad gata inne i stan istället för att stå 9,80m från övergångsstället medan jag arbetar vid bilen.

Det stämmer nog skulle jag tro.
Verkar som att parkeringsbolagen bara har rätt att bötfälla dig om du står på de parkeringsplatser som de äger. Står du längst till höger eller vänster om den sista parkeringsrutan, alltså där du inte får stå för att det kanske blockerar framkomligheten för andra bilar så är det inte parkeringsbolagets mark eller vad man nu ska kalla det utan kanske kommunens mark eller ett bostadsområdes mark. Alltså är det någon annans uppgift att bötfälla och det kanske aldrig sker.

Polisen kan dock bötfälla om de kör förbi och tycker du står olagligt till.
Citera
2020-08-14, 22:02
Medlem
Scalpings avatar
Citat:

Nä, det stämmer inte att de platserna är avsedda för lastbilar. Färdtjänstbussar och dylikt har också rätt att stå där. De får iof stå nästan överallt när de hämtar och lämnar.
Citera
2020-08-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Nä, det stämmer inte att de platserna är avsedda för lastbilar. Färdtjänstbussar och dylikt har också rätt att stå där. De får iof stå nästan överallt när de hämtar och lämnar.

Jag jobbade för en kommun för några år sedan och körde bil oftast varje dag i tjänsten.

Då stannade man precis utanför ingången till skolan eller ingången till hemtjänsten eller vad det nu var. Man parkerade helt enkelt precis där man ville och ingen brydde sig eftersom det stod kommunens namn och logga på bilen och man stod på kommunens mark.

Saknar lite den tiden. Var så lättparkerat
Citera
2020-08-14, 22:31
Medlem
Citat:
Jag har alltid sagt det; Den dagen då de stora livsmedelsspeditörerna går ihop och nekar transport till butiker som inte kan tillse en god arbetsmiljö för sina transportörer, den dagen kommer dessa cykelfascister att stå med mössan i handen och böna och be för att lastbilarna skall fylla på deras hyllor. Den dagen försvinner MATBORD från lastzonerna (Ja, i Stockholm har man förvandlat lastzonerna till uteserveringar på sommaren! Glömmer aldrig den gången när jag svepte vänster backspegel över huvudena på de matgäster som satt i grupp vid två bord.) och cykelbanorna får förpassas till rätt sida om vägen.

Yrkeschaufförer brukar hunsa brödbilarna, men försvinner dessa brödbilar (som av någon anledning alltid skall stå i vägen för oss andra) kan Svensson fara och flyga med färskt bröd på hyllorna. De gör ett viktigt jobb, även fast de är längst ned på näringskedjan.

Yrkeschafförer är roliga, tycker inte ni också att cyklister ska hålla sig på cykelbanan? Jag får inte riktigt ihop argumenten men okey.
Citera
2020-08-14, 22:43
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Yrkeschafförer är roliga, tycker inte ni också att cyklister ska hålla sig på cykelbanan? Jag får inte riktigt ihop argumenten men okey.

Bäst av allt vore om cyklister höll sig hemma! Cyklister använder väl ändå inte cykelbanor, utan trottoarer och dylikt?
Citera
2020-08-14, 23:34
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Krävs normalt inget tillstånd att stanna i lastzon längs med en gata. Så länge du lastar. Men, om du laster ur, och går upp med sakerna till en lägenhet, då har du parkerat, vilket inte är tillåtet.

Vet inte om det skiljer sig inom landet men i Stockholm är det nästan alltid stoppförbud i lastzoner. Med andra ord får en privatperson inte lasta där.
Citera
2020-08-14, 23:41
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Ja och personbilar som lastar.

Har hänt att jag använt varningsblinkers om jag parkerat i en lastzon ska in i ett stort kontorshus och hämta tungt material att lasta. Då gör jag det i hopp om att lapplisan i bästa fall ska vara lite resonlig och ge mig någon minut till att hinna lasta. 5 minuter räcker inte långt om du ska ta hissen upp och knata 100-tals meter i huset och fylla pirran / vagnen med materialet och sen vänta på hissen och köra ner. Helt orimligt att man skulle ställa varorna där de kan bli stulna och sen knata iväg i 10-20 minuter och hämta bilen när man har en last som är värd mer än lapplisornas liv liksom.

Jag vet inte vilka tomtar till parkeringsvakter du stött på men för att få lasta av och på i lastzon behöver man tillstånd, i alla fall i Stockholm.

Från NTF:s hemsida:

Utöver de generella bestämmelserna kan det i kommunens lokala trafikföreskrifter finnas mer detaljerade bestämmelser rörande förbud att parkera eller stanna i lastzon. Lokala trafikföreskrifter finns att tillgå hos kommunkansliet.
Citera
2020-08-14, 23:44
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det stämmer nog skulle jag tro.
Verkar som att parkeringsbolagen bara har rätt att bötfälla dig om du står på de parkeringsplatser som de äger. Står du längst till höger eller vänster om den sista parkeringsrutan, alltså där du inte får stå för att det kanske blockerar framkomligheten för andra bilar så är det inte parkeringsbolagets mark eller vad man nu ska kalla det utan kanske kommunens mark eller ett bostadsområdes mark. Alltså är det någon annans uppgift att bötfälla och det kanske aldrig sker.

Polisen kan dock bötfälla om de kör förbi och tycker du står olagligt till.

Parkeringsbolagen äger sällan marken. De är kontrakterade av markägaren (ibland kommunen) att kontrollera parkerade bilar och bötfälla. De har zoner som de ska kontrollera men att ytan precis bredvid en ruta inte skulle räknas dit tror jag hör till ovanligheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in