2020-08-14, 13:53
Medlem
Bjurras avatar
Ser inte problemet med att dubbelparkera så länge man inte stör trafiken alltför mycket.

Dubbelparkering är dessutom tillåtet medan det inte är tillåtet att lasta i en lastzon om man inte har något tillstånd.
Citera
2020-08-14, 14:23
Medlem
PerniWhas avatar
Är väl nice att folk hittat användning för blinkers/varningsblinkers? För i korsningar, rondeller och körfältsbyten används dom faan inte!
Citera
2020-08-14, 14:23
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Ser inte problemet med att dubbelparkera så länge man inte stör trafiken alltför mycket.

Dubbelparkering är dessutom tillåtet medan det inte är tillåtet att lasta i en lastzon om man inte har något tillstånd.
Har du en källa på att det skulle vara tillåtet med dubbelparkering?

Det är som att säga att det är lagligt att stänga in andras bilar, vilket är osant. "Egenmäktigt förfarande" tror jag det räknas som.
Senast redigerad av Scalping 2020-08-14 kl. 14:34.
Citera
2020-08-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra

Krävs normalt inget tillstånd att stanna i lastzon längs med en gata. Så länge du lastar. Men, om du laster ur, och går upp med sakerna till en lägenhet, då har du parkerat, vilket inte är tillåtet.
Citera
2020-08-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Ni som tror att varningsblinkers kan/får användas vid parkeringen vid olämpliga ställen. Kan ni utveckla hur ni tänker?

de hittar du inte här, för de är varken läs eller skrivkunniga varken i sitt eget skitspråk eller svenska.

de har heller inte gått i en normal körskola för hade de gjort det hade de insett att ha körkort som man handlar svart och fuskat til sig är inte samma sak som att få körkortet efter att ha investerat en massa tid och pengar med körskolelärare.
Citera
2020-08-14, 15:15
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Krävs normalt inget tillstånd att stanna i lastzon längs med en gata. Så länge du lastar. Men, om du laster ur, och går upp med sakerna till en lägenhet, då har du parkerat, vilket inte är tillåtet.
Ja, om det tar mer än 5 minuter vill säga.
Citera
2020-08-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Ja, om det tar mer än 5 minuter vill säga.

Egentligen inte. Men p-vakterna brukar vänt en stund innan de lappar bilen så i praktiken kan du parkera upp till tio minuter kanske i vissa fall.
Citera
2020-08-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Har du en källa på att det skulle vara tillåtet med dubbelparkering?

Det är som att säga att det är lagligt att stänga in andras bilar, vilket är osant. "Egenmäktigt förfarande" tror jag det räknas som.

Nej man får inte dubbelparkera i bemärkelsen att man går ifrån bilen och köper en kaffe.

Ja man får stanna i bemärkelsen lasta in/ut.

https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_544.php
Citera
2020-08-14, 17:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Förstår din poäng, då är det inte okej.

Men däremot att leverera kontorsmaterial, har du ens någon aning om hur mycket de paketen kan väga? En låda kan väga lätt 40kg och så har du tio sådana lådor att leverera men visst för din skull ska jag slita ut kroppen än mer.
Flera personer har ifrågasatt mitt inlägg.
Ni missar alla att en perfekt lastzon och parkering fanns längre fram.
Istället parkerade han på cykelbanan, bara för att han var lat!
Citera
2020-08-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är inte chaufförens problem utan butikens egentligen. Problemet är att detta område "ramlar mellan stolarna" - ingen vill ta i det, varken politiker eller för den delen arbetsgivare.

Vill folk få leveranser centralt så får de helt enkelt acceptera lastbilar som står lite otympligt till emellanåt, med varningsblinkers på.

Det känns som att folk inte riktigt tänker hela vägen i hamn...

Jag har alltid sagt det; Den dagen då de stora livsmedelsspeditörerna går ihop och nekar transport till butiker som inte kan tillse en god arbetsmiljö för sina transportörer, den dagen kommer dessa cykelfascister att stå med mössan i handen och böna och be för att lastbilarna skall fylla på deras hyllor. Den dagen försvinner MATBORD från lastzonerna (Ja, i Stockholm har man förvandlat lastzonerna till uteserveringar på sommaren! Glömmer aldrig den gången när jag svepte vänster backspegel över huvudena på de matgäster som satt i grupp vid två bord.) och cykelbanorna får förpassas till rätt sida om vägen.

Yrkeschaufförer brukar hunsa brödbilarna, men försvinner dessa brödbilar (som av någon anledning alltid skall stå i vägen för oss andra) kan Svensson fara och flyga med färskt bröd på hyllorna. De gör ett viktigt jobb, även fast de är längst ned på näringskedjan.
Citera
2020-08-14, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern

Felaktigt påstående: Du lossar tills du har gått med godset till hänvisad plats och tillbaka. Finns ingen tidsintervall här. Har jag två pall att lossa och måste gå 40 meter och sedan upp för en hiss 9 våningar så lossar jag fortfarande.

Det är stoppförbud på lastzoner, det är bara lastbilar som skall vara där.
Citera
2020-08-14, 20:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den dagen försvinner MATBORD från lastzonerna (Ja, i Stockholm har man förvandlat lastzonerna till uteserveringar på sommaren! Glömmer aldrig den gången när jag svepte vänster backspegel över huvudena på de matgäster som satt i grupp vid två bord.) och cykelbanorna får förpassas till rätt sida om vägen.

Du skämtar uppenbarligen inte men det låter som ett dåligt skämt

Släng upp borden på liften och lasta på dem om du har plats, borde restaurangerna snabbt lära sig en läxa av och andra yrkes sänder en tacksam tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in