2020-08-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och vem äger föreningen? Medlemmarna. Vilka är medlemmar? De som bor där. Ergo, man äger en del av en förening.

Helt fel.
Du äger enbart nyttjanderätten. Föreningen är en egen juridisk person och om det blir knapert kan föreningen gå i konkurs. Går föreningen i konkurs slänger banken ut dig och din insats är borta.
Citera
2020-08-12, 22:51
Medlem
Gabogibos avatar
Det kändes rätt bra när jag sålde min lägenhet och i slutändan blev det som att jag fick betalt för att få bo där, plus lite mer.
Iofs slet jag som en gris med renoveringen så det var ju inte som att jag satt på rumpan bara.
Citera
2020-08-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast bara för att du har köpt en bostadsrätt äger du inte den.
Du äger en del av föreningen inte din lägenhet. Som du betalar en månadsavgift till.
Går bostadsrättsföreningen i konkurs omvandlas din bostadsrätt till en hyresrätt och du får börja betala hyra.
Du menar som när du köper ny bil, du äger den inte du nyttjar den bara. Som du betalar skatt och försäkring till. Krockar du går bilen till skrot och du får börja om igen och betala till bil igen?
Senast redigerad av porschepojken 2020-08-12 kl. 22:54.
Citera
2020-08-12, 23:01
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Helt fel.
Du äger enbart nyttjanderätten. Föreningen är en egen juridisk person och om det blir knapert kan föreningen gå i konkurs. Går föreningen i konkurs slänger banken ut dig och din insats är borta.

Klart man äger föreningen. Så mycket fel i den här tråden... Man äger en andel av den ekonomiska föreningen, står i kontraktet hur mycket, och den ger dig nyttjanderätt till lägenheten.
Citera
2020-08-12, 23:02
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Jag bor inte själv i nyproduktion men vet att det varit trög försäljning på många håll. Finns väl också en risk att man omvandlar dem till hyresrätter och står de sedan tomma för att hyrorna blir för höga så kommer kommunen och lägger vantarna på dem för att använda dem som sociala boendelösningar.

Nyproduktion BRF är endast en bra affär för slutkonsumenten om priserna fortsätter öka, i alla andra scenario är det, tror jag, en dålig affär och dessutom redan på relativt kort sikt.
Citera
2020-08-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Klart man äger föreningen. Så mycket fel i den här tråden... Man äger en andel av den ekonomiska föreningen, står i kontraktet hur mycket, och den ger dig nyttjanderätt till lägenheten.

Jag ger upp. Helt ovetande människor som hävdar att man inte äger något.
Citera
2020-08-12, 23:12
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paharganj2005
Är inte argumentet i rubriken (för att köpa lägenhet istället för att hyra) som man så ofta hör upprepas - "Det känns bättre att betala av till sig själv" - lite missvisande?

Har man lån på två miljoner och även mindre än så, så betalar man ju åtskilliga tusenlappar per månad i ränta till BANKEN, inte till sig själv. Pengar som går upp i rök. Endast den del man förhoppningsvis amorterar betalar man ju till sig själv. I relation till detta kan man sätta fördelen med att hyra, där man istället för att betala till banken betalar till hyresvärden, men som å andra sidan står redo att fixa problem i lägenheten som uppkommer till skillnad från banken (har i och för sig aldrig frågat banken om de är beredda att laga tvättmaskinen).

En annan situation givetvis om man har så mycket pengar så att man slipper låna gigantiska summor. Jag får dock uppfattningen av att detta mantra som upprepas av kreti och pleti är gravt missvisande och mest fungerar för att stilla sin ångest av att vara belånad upp till öronen.

Tankar om detta?

Tycker jag inte. Det är dessutom billigare att bo i bostadsrätt.

Köper du en mindre 2:a på 45 m2 centralt i tex Malmö och betalar 2 miljoner behöver du 300 000 i insats. Det slutar med ca 3000 i avgift och 1400 i räntekostnad efter avdrag. 4400 kr i mån. Har du en bra inkomst kan du amortera 1% alltså 1400 till men dessa pengar går till dig själv samt minskar räntekostnaden. Sedan har vi värdeökningen som har varit som en raket.

Mycket bättre än att betala 8-10000 kr för samma lägenhet i hyra.
Citera
2020-08-12, 23:12
Medlem
Huzzahs avatar
Köpte bostadsrätt för 800 k och bodde där i 12 år. Sålde nu med en vinst på 1,5 miljon. Inte renoverat ett skit på de åren. Visst en del försvinner till Skatteverket men fortfarande en rätt go peng ner i fickan. Så när jag under åren i bostadsrätten hävdat att jag ”betalat till mig själv” är det främst kommande vinst vid försäljning jag haft i åtanke. Nu flyttar jag dock tillbaks till hyresrätt pga lat och sätter sprätt på alla pengarna.
Citera
2020-08-12, 23:14
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
.
Att säga att värdet på lägenheter skulle gå ner 50% är inte befogat! Jag har bott i olika bostadsrätter över 25 år och visserligen gjort stora vinster. Skillnaden nu är att bankerna stramat åt reglerna som är bra, sedan finns Corona här som ett orosmoln.Jag tror priserna ligger still ett tag för att sedan gå upp igen, kanske inte i samma takt som förut. Men kraftig nedgång,Nej.

Ja, och bostadspriserna alls liknar de senaste 25 åren så finns det inget att oroa sig för även om man sitter i dyr nyproducerad BRF.

Fortsätter inte bostadspriserna upp så tror jag att många nyproducerade BRF'er sitter väldigt illa till. Jag tror att risken för en 50% värdeminskning finns och vidare att den inte är alls orimmlig heller men risken avser nyprocerade BRF'er och inte lägenheter generellt.
Citera
2020-08-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast bara för att du har köpt en bostadsrätt äger du inte den.
Du äger en del av föreningen inte din lägenhet. Som du betalar en månadsavgift till.
Går bostadsrättsföreningen i konkurs omvandlas din bostadsrätt till en hyresrätt och du får börja betala hyra.

Bostadsrätten äger du.
Lägenheten äger du inte.

Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Du menar som när du köper ny bil, du äger den inte du nyttjar den bara. Som du betalar skatt och försäkring till. Krockar du går bilen till skrot och du får börja om igen och betala till bil igen?

Bilen äger du.

Citat:
Jag ger upp. Helt ovetande människor som hävdar att man inte äger något.
Personen du citerar skriver ju att man ÄGER en del av brf. Så vad yrar du om?
Senast redigerad av kalleboool 2020-08-12 kl. 23:22.
Citera
2020-08-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Bostadsrätten äger du.
Lägenheten äger du inte.

Bilen äger du.

Vem äger lägenheterna? Någon måste ju äga dem, eller hur?
Citera
2020-08-12, 23:23
Medlem
Citat:
Vem äger lägenheterna? Någon måste ju äga dem, eller hur?

Ja ditt geni. Det gör föreningen tillsammans vilken du äger en del av.

Ni ÄGER hela skiten tillsammans.
Du får RÄTTEN att nyttja din lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in