Citat:
Ursprungligen postat av
paharganj2005
Är inte argumentet i rubriken (för att köpa lägenhet istället för att hyra) som man så ofta hör upprepas - "Det känns bättre att betala av till sig själv" - lite missvisande?
Har man lån på två miljoner och även mindre än så, så betalar man ju åtskilliga tusenlappar per månad i ränta till BANKEN, inte till sig själv. Pengar som går upp i rök. Endast den del man förhoppningsvis amorterar betalar man ju till sig själv. I relation till detta kan man sätta fördelen med att hyra, där man istället för att betala till banken betalar till hyresvärden, men som å andra sidan står redo att fixa problem i lägenheten som uppkommer till skillnad från banken (har i och för sig aldrig frågat banken om de är beredda att laga tvättmaskinen).
En annan situation givetvis om man har så mycket pengar så att man slipper låna gigantiska summor. Jag får dock uppfattningen av att detta mantra som upprepas av kreti och pleti är gravt missvisande och mest fungerar för att stilla sin ångest av att vara belånad upp till öronen.
Tankar om detta?
Pengar som du betalar ränta på får du tillbaks en viss procent på vid deklarering. Jag förstår vad du menar med inlägget men säg att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor. Du går in med 300tkr (är 15%, ifall inte min morgonhjärna är mer dum i huvet) i kontantinsats så lånet ligger på 1.7 miljoner kronor. Lägenheten kostar dig säg 3100kr med el vatten och värme. (Och den är DIN)
Du amorterar de lägsta som är 2% blir då 2800kr isch, och binder du räntan så kanske du får 1.6-1.7% i ränta som blir cirka 2000kr. Då har du en månadsavgift totalt på 7900kr, men skulle du ha haft en hyresrätt i stället i samma område osv så hade du kanske fått betala 12-13tkr i hyra varje månad, så då betalar du ”åt dig själv” trotts räntorna, men det blir alltid ett avdrag på din deklaration med räntorna. Vet ej hur mycket och orkar inte googla.