2020-08-12, 10:10
Medlem
Är inte argumentet i rubriken (för att köpa lägenhet istället för att hyra) som man så ofta hör upprepas - "Det känns bättre att betala av till sig själv" - lite missvisande?

Har man lån på två miljoner och även mindre än så, så betalar man ju åtskilliga tusenlappar per månad i ränta till BANKEN, inte till sig själv. Pengar som går upp i rök. Endast den del man förhoppningsvis amorterar betalar man ju till sig själv. I relation till detta kan man sätta fördelen med att hyra, där man istället för att betala till banken betalar till hyresvärden, men som å andra sidan står redo att fixa problem i lägenheten som uppkommer till skillnad från banken (har i och för sig aldrig frågat banken om de är beredda att laga tvättmaskinen).

En annan situation givetvis om man har så mycket pengar så att man slipper låna gigantiska summor. Jag får dock uppfattningen av att detta mantra som upprepas av kreti och pleti är gravt missvisande och mest fungerar för att stilla sin ångest av att vara belånad upp till öronen.

Tankar om detta?
Senast redigerad av paharganj2005 2020-08-12 kl. 10:16.
Citera
2020-08-12, 10:17
Medlem
xposures avatar
Eftersom min lägenhet har ökat tredubbelt sen jag köpte den så känns det rätt bra i mitt tycke.
Ser fram emot att göra större ingrepp i den också vilket kommer öka värdet ytterligare.
Citera
2020-08-12, 10:18
Medlem
Pungterings avatar
Ja, det är delvis missvisande....

Men jag tror det är få som har det som huvudanledning till bostadsköp, så det spelar ingen roll...
Citera
2020-08-12, 10:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paharganj2005
Är inte argumentet i rubriken (för att köpa lägenhet istället för att hyra) som man så ofta hör upprepas - "Det känns bättre att betala av till sig själv" - lite missvisande?

Har man lån på två miljoner och även mindre än så, så betalar man ju åtskilliga tusenlappar per månad i ränta till BANKEN, inte till sig själv. Pengar som går upp i rök. Endast den del man förhoppningsvis amorterar betalar man ju till sig själv. I relation till detta kan man sätta fördelen med att hyra, där man istället för att betala till banken betalar till hyresvärden, men som å andra sidan står redo att fixa problem i lägenheten som uppkommer till skillnad från banken (har i och för sig aldrig frågat banken om de är beredda att laga tvättmaskinen).

En annan situation givetvis om man har så mycket pengar så att man slipper låna gigantiska summor. Jag får dock uppfattningen av att detta mantra som upprepas av kreti och pleti är gravt missvisande och mest fungerar för att stilla sin ångest av att vara belånad upp till öronen.

Tankar om detta?

I din hyra, i en hyresrätt, ingår kostnaden för hyresvärdens lån. D.v.s du betalar indirekt för ränta även i hyran. Utöver detta betalar du förstås för servicen att kunna ringa hyresvärden om något är trasigt eller så, men framför allt för hyresvärdens vinstmarginal.

Äger du din bostad bygger du upp ett värde när du renoverar, amorterar o.s.v. Värdeuppgång kommer även dig till gagn, och inte hyresvärden.
Citera
2020-08-12, 10:24
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Eftersom min lägenhet har ökat tredubbelt sen jag köpte den så känns det rätt bra i mitt tycke.
Ser fram emot att göra större ingrepp i den också vilket kommer öka värdet ytterligare.

Håller med om båda synpunkterna. Dessutom ska inte känslan av att äga sitt boende underskattas!
Citera
2020-08-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
I din hyra, i en hyresrätt, ingår kostnaden för hyresvärdens lån. D.v.s du betalar indirekt för ränta även i hyran. Utöver detta betalar du förstås för servicen att kunna ringa hyresvärden om något är trasigt eller så, men framför allt för hyresvärdens vinstmarginal.

Äger du din bostad bygger du upp ett värde när du renoverar, amorterar o.s.v. Värdeuppgång kommer även dig till gagn, och inte hyresvärden.

Så det gäller helt enkelt att ev värdeuppgång per månad överstiger det du betalar i ränta per månad.
Citera
2020-08-12, 10:30
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:

Tankar om detta?

Pengar som du betalar ränta på får du tillbaks en viss procent på vid deklarering. Jag förstår vad du menar med inlägget men säg att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor. Du går in med 300tkr (är 15%, ifall inte min morgonhjärna är mer dum i huvet) i kontantinsats så lånet ligger på 1.7 miljoner kronor. Lägenheten kostar dig säg 3100kr med el vatten och värme. (Och den är DIN)

Du amorterar de lägsta som är 2% blir då 2800kr isch, och binder du räntan så kanske du får 1.6-1.7% i ränta som blir cirka 2000kr. Då har du en månadsavgift totalt på 7900kr, men skulle du ha haft en hyresrätt i stället i samma område osv så hade du kanske fått betala 12-13tkr i hyra varje månad, så då betalar du ”åt dig själv” trotts räntorna, men det blir alltid ett avdrag på din deklaration med räntorna. Vet ej hur mycket och orkar inte googla.
Citera
2020-08-12, 10:35
Medlem
har du ett lån på 2 miljoner betalar du i runda slängar 2000 kr i månaden i ränta (inkl ränteavdrag).
till detta kommer sedan avgift som ju är på ett antal tusenlappar.
detta är pengar som du inte "betalar till dig själv".

men detta ska ju sedan ställas mot den hyra som en hyresgäst betalar.
Citera
2020-08-12, 10:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Så det gäller helt enkelt att ev värdeuppgång per månad överstiger det du betalar i ränta per månad.

Nej, inte om jämförelsen gäller att bo i hyresrätt. Då blir totalkostnaden minus amortering jämfört med motsvarande hyra nog den bästa jämförelsen.
Citera
2020-08-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Pengar som du betalar ränta på får du tillbaks en viss procent på vid deklarering. Jag förstår vad du menar med inlägget men säg att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor. Du går in med 300tkr (är 15%, ifall inte min morgonhjärna är mer dum i huvet) i kontantinsats så lånet ligger på 1.7 miljoner kronor. Lägenheten kostar dig säg 3100kr med el vatten och värme. (Och den är DIN)

Du amorterar de lägsta som är 2% blir då 2800kr isch, och binder du räntan så kanske du får 1.6-1.7% i ränta som blir cirka 2000kr. Då har du en månadsavgift totalt på 7900kr, men skulle du ha haft en hyresrätt i stället i samma område osv så hade du kanske fått betala 12-13tkr i hyra varje månad, så då betalar du ”åt dig själv” trotts räntorna, men det blir alltid ett avdrag på din deklaration med räntorna. Vet ej hur mycket och orkar inte googla.

Bra infallsvinkel. Det stämmer säkert ofta. Dock har det aldrig stämt för mig. Har alltid bott väldigt billigt, hyresmässigt.
Citera
2020-08-12, 10:40
Medlem
Kan ju vara riskabelt att köpa bostadsrätt nu med maxade priser speciellt om man av nån anledning måste sälja. Köpte själv en bostadsrätt för 40 år sen för 30 000. Är idag värd ca 1,5 milj 30 000 motsvarar 93 000 i dagens penningvärde. Sen har man ju bott billigt i alla år har 2700 i hyra för en 3 rummare. Har väl lagt ut ca 150 000 i uppfrächningar byte av vitvaror ca 200 kr/mån. Är nog den bästa affär jag gjort men som sagt det var en annan tid då utan nån bostadsbrist var så vitt jag vet ingen annan som var intresserad inga budgivningar alltså. Sen är ju risken att få grannar man inte gillar betydligt mindre i Brf. Hade jag bott kvar i mitt gamla område som då var ett bra område med långa köer och som idag är ett multikultiområde.
Citera
2020-08-12, 10:53
Medlem
Citat:

Tankar om detta?

Betalar man så mycket ränta bör man ta ett snack med sin bank, eller byta bank.
De amorteringar man gör minskar lånekostnaden (och lånet), pengar du sen får tillbaka mångfalt (i de flesta fall) när du sen säljer.
I en bostadsrätt kan du renovera och förändra mycket mer än vad du kan/får göra i en hyresrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in