Jag tror folk tar konsumtion lån för att det är enkelt och de slipper spara i förskott. Det ser så billigt ut om man endast ser till månadskostnad. En trend som jag börjar ana är att löptiderna blir längre och längre, läste en tråd för någon vecka sedan då det var någon som hade tagit ett lån på 144 månader till en väldigt låg månadskostnad. Finns hur många långivare som helst som bara kastar pengar på dig för att sedan kräva tillbaka med ränta, hög ränta om man ser till den effektiva...
Kan ta och berätta om en diskussion som jag hade igår med grabben som ännu inte är tonåring. Han letat efter någon leksak på nätet och hittade den för endast 81 kr i månaden.
J. Hur länge måste du betala?
S. 14,8 månader
(här slår min hjärna stopp och inser att något inte riktigt hänger ihop, 14,8 månader är inte riktigt den normala uppläggningstiden)
J. Men hur länge står det att du måste betala?
S. Jag tog 1199/81
J. Men de måste skriva på hur lång tid lånet är.
S. 36 månader, men det är ju dubbelt så länge. Hur kan det bli så?
J. Vad är räntan?
S. 9,95 procent, är det högt?
J. Högt jämfört med bolån. Men det täcker inte upp hela kostnaden, finns det några mer avgifter som uppläggningsavgift och aviavgift.
S. Uppläggningsavgift 395och aviavgift 29, vad är aviavgift?
J. Det är vad det kostar att skicka ut räkningen varje månad.
S. 29 kr för att skicka ut hur mycket man ska betala. Det kan väl inte kosta så mycket? Detta görs av en robot. DE ÄR MONSTER.
J. Efter 15 månader har du betalt vad prylen kostade, sedan är det 21 månader som du får betala vad lånet kostade.
Sedan fortsatte diskussionen en stund till men han var inte sugen på att ta den på krita även om han var lockad i början
Kan ta och berätta om en diskussion som jag hade igår med grabben som ännu inte är tonåring. Han letat efter någon leksak på nätet och hittade den för endast 81 kr i månaden.
J. Hur länge måste du betala?
S. 14,8 månader
(här slår min hjärna stopp och inser att något inte riktigt hänger ihop, 14,8 månader är inte riktigt den normala uppläggningstiden)
J. Men hur länge står det att du måste betala?
S. Jag tog 1199/81
J. Men de måste skriva på hur lång tid lånet är.
S. 36 månader, men det är ju dubbelt så länge. Hur kan det bli så?
J. Vad är räntan?
S. 9,95 procent, är det högt?
J. Högt jämfört med bolån. Men det täcker inte upp hela kostnaden, finns det några mer avgifter som uppläggningsavgift och aviavgift.
S. Uppläggningsavgift 395och aviavgift 29, vad är aviavgift?
J. Det är vad det kostar att skicka ut räkningen varje månad.
S. 29 kr för att skicka ut hur mycket man ska betala. Det kan väl inte kosta så mycket? Detta görs av en robot. DE ÄR MONSTER.
J. Efter 15 månader har du betalt vad prylen kostade, sedan är det 21 månader som du får betala vad lånet kostade.
Sedan fortsatte diskussionen en stund till men han var inte sugen på att ta den på krita även om han var lockad i början