2020-08-12, 06:42
Medlem
Jag tror folk tar konsumtion lån för att det är enkelt och de slipper spara i förskott. Det ser så billigt ut om man endast ser till månadskostnad. En trend som jag börjar ana är att löptiderna blir längre och längre, läste en tråd för någon vecka sedan då det var någon som hade tagit ett lån på 144 månader till en väldigt låg månadskostnad. Finns hur många långivare som helst som bara kastar pengar på dig för att sedan kräva tillbaka med ränta, hög ränta om man ser till den effektiva...

Kan ta och berätta om en diskussion som jag hade igår med grabben som ännu inte är tonåring. Han letat efter någon leksak på nätet och hittade den för endast 81 kr i månaden.
J. Hur länge måste du betala?
S. 14,8 månader
(här slår min hjärna stopp och inser att något inte riktigt hänger ihop, 14,8 månader är inte riktigt den normala uppläggningstiden)
J. Men hur länge står det att du måste betala?
S. Jag tog 1199/81
J. Men de måste skriva på hur lång tid lånet är.
S. 36 månader, men det är ju dubbelt så länge. Hur kan det bli så?
J. Vad är räntan?
S. 9,95 procent, är det högt?
J. Högt jämfört med bolån. Men det täcker inte upp hela kostnaden, finns det några mer avgifter som uppläggningsavgift och aviavgift.
S. Uppläggningsavgift 395och aviavgift 29, vad är aviavgift?
J. Det är vad det kostar att skicka ut räkningen varje månad.
S. 29 kr för att skicka ut hur mycket man ska betala. Det kan väl inte kosta så mycket? Detta görs av en robot. DE ÄR MONSTER.
J. Efter 15 månader har du betalt vad prylen kostade, sedan är det 21 månader som du får betala vad lånet kostade.

Sedan fortsatte diskussionen en stund till men han var inte sugen på att ta den på krita även om han var lockad i början
Citera
2020-08-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Jag tror folk tar konsumtion lån för att det är enkelt och de slipper spara i förskott. Det ser så billigt ut om man endast ser till månadskostnad. En trend som jag börjar ana är att löptiderna blir längre och längre, läste en tråd för någon vecka sedan då det var någon som hade tagit ett lån på 144 månader till en väldigt låg månadskostnad. Finns hur många långivare som helst som bara kastar pengar på dig för att sedan kräva tillbaka med ränta, hög ränta om man ser till den effektiva...

Kan ta och berätta om en diskussion som jag hade igår med grabben som ännu inte är tonåring. Han letat efter någon leksak på nätet och hittade den för endast 81 kr i månaden.
J. Hur länge måste du betala?
S. 14,8 månader
(här slår min hjärna stopp och inser att något inte riktigt hänger ihop, 14,8 månader är inte riktigt den normala uppläggningstiden)
J. Men hur länge står det att du måste betala?
S. Jag tog 1199/81
J. Men de måste skriva på hur lång tid lånet är.
S. 36 månader, men det är ju dubbelt så länge. Hur kan det bli så?
J. Vad är räntan?
S. 9,95 procent, är det högt?
J. Högt jämfört med bolån. Men det täcker inte upp hela kostnaden, finns det några mer avgifter som uppläggningsavgift och aviavgift.
S. Uppläggningsavgift 395och aviavgift 29, vad är aviavgift?
J. Det är vad det kostar att skicka ut räkningen varje månad.
S. 29 kr för att skicka ut hur mycket man ska betala. Det kan väl inte kosta så mycket? Detta görs av en robot. DE ÄR MONSTER.
J. Efter 15 månader har du betalt vad prylen kostade, sedan är det 21 månader som du får betala vad lånet kostade.

Sedan fortsatte diskussionen en stund till men han var inte sugen på att ta den på krita även om han var lockad i början

Så himla bra. Tror det är viktigt att förklara redan i tidig ålder.

.
Citera
2020-08-12, 09:58
Medlem
Tänker på en sak till. Många har inga problem att ta lån med ränta men tycker det är att kasta pengar i sjön att vara med i A-kassan.
Citera
2020-08-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Hur är det med avgift för sopor, renoveringar, vatten, el då?, för att inte tala om ränteutgifterna när dom börjar kännas

Allt det där betalas även av en hyresgäst.
Citera
2020-08-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
Om man räknar med att leva ett liv på ca 85-110 år så kan jag förstå att man hela tiden tänker ekonomiskt i alla situationer. Men om man däremot är realistiskt och konstaterar att man kanske inte ens lever om 3 månader? Vad har man då tjänat på att inte ta ett lån för den där hobbyaktiviteten man verkligen vill uppfylla och göra.

Det måste kallas något att hela tiden tänka ekonomiskt och inte alls på att vara lycklig och göra det man vill.

För dom som kör bilen med lån eller utan lån, det är samma bil, samma upplevelse. Det är bara en enda anledning att ni superekonomer inte kan ha lån, det är för att ni känner er smutsiga som inlägg 2 skriver.

Det är alltså något ni blivit intalade att det är fel och smutsigt.

Jag anser att ni har ett väldigt klent psyke som låter media och andra människors intryck tänka åt er själva.

Sluta tänk att ni ska bli hur gamla som helst. Ta lån för fan, gör det ni vill. lev livet istället för att arbeta 5 år innan ni kan göra det ni vill.

Självklart finns en gräns för vad som är rimligt, och alla i lyxfällan har gått över den några hundra gånger.
Men tänk om alla tänkte att man kommer att dö om 3 månader, hur kommer allas ekonomi se ut då? Har har vänner som lever så, och det är inte att Rekommendera.
Citera
2020-08-12, 16:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Finns ingen normal person som fått bolån som inte skulle klara av 4-5% ränta... Bankens kalkylränta är ju 6-7%

Jag vet bankernas kalkylräntor har även varit uppe på 8%. Jag citerade bara vad människor själva har påpekat om räntorna går upp att dom inte skulle klara av det.
Jag tycker också det är konstigt då jag vet att bankerna har ganska höga kalkylräntor så dom som har lånat borde klara av räntehöjningar.

Kan vara så att livet har förändras under tiden dom har bott i huset som, skilsmässa, fått nytt jobb med sämre betalning, långtidssjukskrivna, belåna upp huset etc.etc.
Något måste det vara om dom inte har råd med räntehöjningar. Vissa människor har helt enkelt belåna upp sig för mycket.
Citera
2020-08-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Allt det där betalas även av en hyresgäst.

Fullt medveten om det, frågan gällde direktavkastning på bostad
Citera
2020-08-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Bil och bostad (kanske även renovering av bostad) är det enda man bör låna till i livet

Inte till bröllop, semester, kläder, teknik o annat folk lånar till
Utbildning och en del av bostaden är det enda man kan låna till om man har samvete
Citera
2020-08-13, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Men om TVn går sönder får man väl vänta med att köpa ny tills man har pengar. Buffert till bilen börjar man väl spara till redan vid inköpt. Många begagnat bilar har garanti i 6 mån då har man tid att spara buffert till reparation. Har man inte buffert till TV eller bilreparation har man inte råd att ha dessa.

Du är ganska dogmatisk nu tycker jag. Om man enkelt kan betala räntan på ett konsumtionslån (man är frisk, heltidsanställd och har stigande inkomster), varför då lida i onödan medan man väntar på att sparandet ska bli så stort att man har råd att köpa allt kontant? Är ens välfärd i framtiden mycket mer värd än välfärden man åtnjuter just nu?
Citera
2020-08-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
För två år och 10 månader sedan köpte jag en sprillans ny bil, tyckte det var något jag behövde då...

La 100 000 kontant och lånade 160 000, känslan av att vara ett lyxfällan-fall har legat över mig precis hela tiden så jag har ammorterat rätt mkt och kommer betala av lånet om 2 månader, har gratis service och försäkring sålänge bilen är finansierad de första 3 åren, så känns dumt att betala av lånet före servicen nu.

Har betalat ungefär 10 000kr för luft (räntan) dessa år, känns aningen bortkastat..

Låna aldrig pengar till konsumtion!

Om du inte haft fri service och garanti hade du kanske fått lägga ut de pengarna ändå på din gamla bil?
Din nya bil kanske även drar mindre soppa?

När jag bytte bil sist sparade jag mer på bränslekostnaderna än vad räntan på lånet var (plus alla andra fördelar med en nyare bil), så tycker inte alls det behöver vara fel att låna till tex bil (som jag inte anser vara konsumtion i den bemärkelsen vi diskuterar här, då det är en förutsättning för att kunna jobba, handla mm för de allra flesta).

Det är totalkostnaden som är intressant, inte om det råkar vara ränta man betalar.
Citera
2020-08-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Du är ganska dogmatisk nu tycker jag. Om man enkelt kan betala räntan på ett konsumtionslån (man är frisk, heltidsanställd och har stigande inkomster), varför då lida i onödan medan man väntar på att sparandet ska bli så stort att man har råd att köpa allt kontant? Är ens välfärd i framtiden mycket mer värd än välfärden man åtnjuter just nu?

Fast det är ju konstaterat att väldigt många faktiskt inte har råd om något händer.
Ett väldigt tydligt bevis är väl nu i Corona tider. Massor av människor som prioriterat bort A-kassa som nu sitter och bölar över utebliven inkomst. Massor som blivit permitterade/Varslade och har inte råd med sina konsumtionslån.
Varför måste man ha saker man inte har råd med? För kan du inte köpa dom så har du inte råd, det är ju den bistra verkligheten.
Om man tror sig ha råd men måste låna (Har man pengarna på andra konton med högre avkastning är det ju annan sak) har man INTE råd.
Citera
2020-08-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Bil och båt är i regel ej smart att låna till då värdet förbrukas. Bättre köpa en billigare bil istället.

Ja, om man ser det som en ekonomisk investering så är det inte så smart.

Men man har kanske andra mål med sitt köp än ekonomisk vinst?

En pålitlig bil för att ta sig till jobbet och få vardagen att gå runt, en båt för att spendera semestrarna ned då det är ens största intresse, och man vill kunna göra det med familjen medans barnen fortfarande bor hemma osv.

Sålänge man har gjort en ekonomisk kalkyl på lånet och har råd med amorteringarna, och tycker det är värt det för den höjning av livskvaliteten det ger, så tycker jag det är helt ok att välja den vägen med sina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in