Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-10, 08:28
  #1
Medlem
Såg att det fanns en ny ledig lägenhet i min byggnad exakt samma storlek o planlösning men priset som är satt på den är nästan 2000kr billigare än vad jag betalar för min

Jag har bott här i snart 4 år. Ska det vara så? Varför ska jag betala mer för samma lägenhet? Orättvist

Vad gör man?
Citera
2020-08-10, 08:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Såg att det fanns en ny ledig lägenhet i min byggnad exakt samma storlek o planlösning men priset som är satt på den är nästan 2000kr billigare än vad jag betalar för min

Jag har bott här i snart 4 år. Ska det vara så? Varför ska jag betala mer för samma lägenhet? Orättvist

Vad gör man?

Fråga hyresvärden. Den andra lägenheten kanske är sjabbigare med gammal utrustning medan din är renoverad och har nyare utrustning? Då brukar hyran skilja.
Citera
2020-08-10, 08:39
  #3
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Vad gör man?
Kan du möjligen ha högre standard? Nyare maskiner till exempel?
Vilket våningsplan den är på och vilken utsikt man har kan också påverka något.
Citera
2020-08-10, 08:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Såg att det fanns en ny ledig lägenhet i min byggnad exakt samma storlek o planlösning men priset som är satt på den är nästan 2000kr billigare än vad jag betalar för min

Jag har bott här i snart 4 år. Ska det vara så? Varför ska jag betala mer för samma lägenhet? Orättvist

Vad gör man?

Därför att du förhandlat bort din rätt att förhandla om hyra till Socialdemokratiska propagandamaskinen Hyresgästföreningen. Deras hållhake på dig, är att du går med i deras propagandamaskin, och då kan de eventuellt hjälpa dig att få samma hyra som grannen.

Mitt tips är att du satsar på en egen bostad (exempelvis bostadsrätt).
Citera
2020-08-10, 08:44
  #5
Medlem
snacka med hyresvärden ,du kanske kan byta kvart ?
förmodar att du inte bor i allmännyttan

min hyresvärd har tillval t ex tvättmaskin diskmaskin inbyggd mikro spishäll mm ock varje val kostar nån hundring/mån extra

många privata passar på att renovera lägenheterna när hyresgästen säger upp den
sen åker hyran upp rejält
__________________
Senast redigerad av diseledvin 2020-08-10 kl. 08:47.
Citera
2020-08-10, 08:48
  #6
Medlem
Hur hög är din hyra om jag får fråga? 2000kr i skillnad låter väldigt mycket om vi inte talar pm väldigt stora lägenheter.

Hyr du av kommunalt bolag, företag eller privatperson/litet företag?

Om du skulle bedöma din lgh mot den som nu hyrs ut -skulle du då kunna finna några skillnader, tex våningsplan, läge, balkong osv, tvättmaskin i lgh osv?

Skulle du anse att din lgh är i gott skick eller att den är gammal och sliten?
Citera
2020-08-10, 08:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Såg att det fanns en ny ledig lägenhet i min byggnad exakt samma storlek o planlösning men priset som är satt på den är nästan 2000kr billigare än vad jag betalar för min

Jag har bott här i snart 4 år. Ska det vara så? Varför ska jag betala mer för samma lägenhet? Orättvist

Vad gör man?

Din måste ha renoverats och fått nya vitvaror. 2k låter mycket kanske renoverats många gånger tidigare om det är en gammal kåk.


När jag bodde i hyresrätt för många år sedan ville dom ha 50kr i månaden för att koppla in en diskmaskin jag köpt.

50kr i all evighet framöver!!!!!!

Fråga värden får du en dålig förklaring kräv pengar tillbaka..
Citera
2020-08-10, 08:50
  #8
Medlem
Det kan vara extra hissavgift. Kanske läggs andra avgifter på separat såsom Bredband, Tv och annat.
Citera
2020-08-10, 08:51
  #9
Medlem
Kan bero på 2 olika saker.
1. Som många påpekat kan vara olika standard, din lägenhet kanske har tillval som den andra saknar.
Kaklat badrum.
Handukstork.
Säkerhetsdörr.
Etc. Etc.

Alternativt har det varit svårt att hyra ut lägenheter där du bor och hyresvärden valt att ge rabatter till nyinflyttade.
Citera
2020-08-10, 09:01
  #10
Medlem
HeddonBorborellos avatar
2000 låter mycket i skillnad för samma storlek i samma trapp, iofs kanske ni har femsiffrig hyra. I min trapp kan det skilja runt en femhundring(ca 10%) mellan lägenheterna, våning, tillval(utrustning som diskmaskin, tvättmaskin, lyxkök, ekparkett osv).

TS: fråga värden om du inte får byta till den billigare lägenheten eftersom den är billigare.
__________________
Senast redigerad av HeddonBorborello 2020-08-10 kl. 09:03.
Citera
2020-08-10, 09:12
  #11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
2000 låter mycket i skillnad för samma storlek i samma trapp, iofs kanske ni har femsiffrig hyra. I min trapp kan det skilja runt en femhundring(ca 10%) mellan lägenheterna, våning, tillval(utrustning som diskmaskin, tvättmaskin, lyxkök, ekparkett osv).

TS: fråga värden om du inte får byta till den billigare lägenheten eftersom den är billigare.

Oklart om TS menar 2000 kr mer i månaden eller om året.

Är det om året så är det troligen extra utrustning.
Citera
2020-08-10, 09:18
  #12
Medlem
Hugg den billiga lägenheten och säg upp din gamla.

Eller är du för lat för att packa ihop och flytta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback