2020-08-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har många gånger hävdat att det är en riktigt dålig ide att klumpa ihop invandrare i vissa områden där utanförskapet blir större och större. Det ska motverkas från politiskt håll. Sprid ut folk över landet och framförallt till platser som behöver arbetskraft.

Visst är det en riktigt dålig idé och hade folk varit mer utspridda från början så hade läget antagligen inte varit som det är. Frågan är om man idag dock kan sprida ut folk på det sätt du önskar? Personligen tror jag tyvärr att det är för sent. Även om man skulle sprida ut de som kommit hit, så är det så många att de ändå kan skapa sig sina egna grupper. Generellt sett brukar man säga att räcker med ~4% invandrare i ett område, sedan börjar svenskarna flytta.

Citat:
Jag vill inte ha ett Sverige där religion på något sätt påverkar andra människor. Religion är något som ska likställas med en hobby som var och en får syssla med på sin fritid. Religion ska absolut inte ha något med politik eller det offentliga att göra.

Fast den åsikten har inte de som kommer hit och inte heller deras barn när de växer upp här. Exakt hur många som vill se att religion blandas med politik låter jag vara osagt, men det är för många och framförallt lyssnar politikerna på dessa röster. UG hade tidigare en granskning beträffande hur politikerna gärna går till Stockholms Moské vilka enligt sin hemsida anser att shari'ah ska gälla för alla. Det var över tio år sedan de gjorde den granskningen och det är inte bättre idag.

Hade saker varit som i alla fall jag önskar, hade vi haft en invandring som är så låg att olika etniska grupper inte blir så många att de istället kan börja umgås med personer ur sin egna grupp och ändå vara nöjda. I det område jag är uppvuxen i fanns det invandrare, men de var såpass få att de i princip var tvugna att lära sig och umgås med svenskar ifall de inte ville sitta ensamma. Deras barn gick dessutom i en skola som överväldigande del bestod av svenskar, vilket ju även gjorde sitt till för integrationen. Då kan värderingar och kultur förändras, men så ser det inte ut idag. Många barn går idag i skolor som till stor del består av barn till andra invandrare från närliggande områden både geografiskt och även kulturellt. Lika dras gärna till lika och tittar man på barn och ungdomar i den här staden så umngås de inte i en härlig blandning på sin fritid, utan det är en etnisk delning. Då är frågan, var ska de få svenska liberala och sekulära värderingar ifrån?
Citera
2020-08-11, 20:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Hur naiv är du?? Vi har öst pengar och åtgärder över utanförskapsområden i många år, och utbilda sig har abdra generationen kunnat göra hur mycket de vill. Så vi har visst "ett bättre alternativ". Ändå är som skrivet andra generationen i stort sett ännu värre än första.

Vi har uppenbarligen inte gjort tillräckligt eller lagt pengar på fel åtgärder. Utveckla, testa, ändra, granska. Det är klart det går även om det tar tid och pengar.
Citera
2020-08-11, 20:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Naiva fantasier, det finns inget som talar för det.

Vad tycker du själv är lösningen? Och säg inte: ”skicka tillbaka dem” för det kommer inte ske. Nu är det som det är och då måste vi lösa situationen för Sveriges bästa.
Citera
2020-08-11, 20:06
Medlem
Citat:
En del har inget intresse av att bli svenskar. Så är det absolut. Och det kan bero på olika saker. Du som svensk skulle inte heller HELT vilja släppa ditt svenska arv om du flyttar utomlands eller hur?

Nu är jag inte svensk rent etniskt (om än kulturellt), men troligen skulle jag behålla endel saker och andra hade jag släppt. Mina barn hade däremot förhoppningsvis efter en generation eller åtminstone två varit i princip helt assimilerade. Men det är ju detta att de allra flesta vill faktiskt inte släppa vad de känner till om de inte är så illa tvugna. Räcker att titta på t.ex. svenskar utomlands.

Det behövs enligt mig en diskussion kring vad av den egna kulturen är rimligt att man behåller och vad man faktiskt förväntas försöka släppa när man kommer hit. Mat är enligt de flesta knappast ett problem. Att bestämma vem dottern eller sonen ska ha som partner är det däremot. T.ex.

Citat:
MEN jag är övertygad om att väldigt många som flytt eller dragit från riktigt risiga regimer förstår att det svenska samhället är ett mycket bättre system än det de kom ifrån.

Vissa gör det, men alla gör det inte. Endel saker finner nog många även ytterst märkliga. Andra saker kanske de stödjer för att de låter bra, men inser inte riktigt vad det innebär. "Vadå, innebär religionsfrihet att man får kritisera MIN religion?! "
Senast redigerad av yokisuci 2020-08-11 kl. 20:08.
Citera
2020-08-11, 20:07
Medlem
3767s avatar
Citat:
Jag vill inte ha ett Sverige där religion på något sätt påverkar andra människor. Religion är något som ska likställas med en hobby som var och en får syssla med på sin fritid. Religion ska absolut inte ha något med politik eller det offentliga att göra.
Du har en helt absurd uppfattning om vad religion är. Det kan omöjligt likställas med en hobby. Skulle du dö för din hobby?
Citera
2020-08-11, 20:08
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror ekonomin förhindrar det. Vi måste på sikt minska invandringen om vi vill ha en välfärd kvar. Och välfärden går före allt för svensken.
Gör den? Vi har ju redan sänkt skolan, vi har förstört hela sjukvården och kickar ut patienter så snabbt det går så vi kan få fler "vårdplatser" medan hela avdelningar står stängda för att vi inte längre har råd att ha dem öppna. Folk får inte längre plats på äldreboendena och många får inte längre hjälp i hemmet med familjemedlemmar för att man skurit ned på miljarder. Polisen är så enormt underfinansierad för den importerade kriminaliteten att nästan ingra brott blir uppklarade längre, järnvägen faller praktiskt taget sönder och behöver flera miljarde i upprustning, vårt vattensystem underhålls inte och går isönder för att pengarna inte finns och elnätet byggs heller inte ut för att pengar inte finns.

Man måste komma ihåg att detta är resultat av 10 år gammla beslut som vi ser effekten av idag eftersom allt laggar efter och sprider sig genom samhället. Besluten i dagens samhälle kommer leda till långt värre välfärd om 10 år än den vi har idag.

Hur kan du säga att välförden går före allt? Uppenbarligen bryr vi oss inte det minsta.
När jag föddes kunde min mamma stanna på en avdelning med mycket personal i 2 veckor. Personal tog hand om mig frekvent och hjälte till. Idag stängs BBn ner och de som är kvar vill att man åker hem inom två dygn, inte två veckor.
Citera
2020-08-11, 20:10
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Men läste du länken du själv postade? Där står det ju i klartext hur svensk definieras.

Vad är det som är falskt? Programmet säger alldeles i början: "den förväntade demografiska utvecklingen". Vi undermänniskor vet att ingen kan se in i framtiden och har inte lagt in 2058 i kalendern som ett årtal att hålla koll på, men med dagens invandring, med dagens födelsetal och med dagens utvandring så blir svensken (enl. definitionen i din länk) minoritet 2058.

Det som gör det svårt är när man vägrar erkänna att det finns något som heter svenskar, något som inte ens finns kan ju inte bli en minoritet.

Jag nekar ju inte till att det finns svenskar, kruxet är att ni som tror på den här domedagsprofetian vägrar berätta vad NI anser vara svenskar.

Om man nu har en vilja att diskutera något, att kommunicera, så är en grundregel att man kommer överens om terminologin. Om du menar en sak och jag menar en annan sak - när vi använder samma ord - så är ju risken ganska stor att vi missförstår varandra.

Alltså frågar jag inte vad som står på nån länk -utan vad menar t ex DU när du väljer att tro att "svenskar kommer att bli en minoritet". Vad är dessa svenskar i DINA ögon?

Förstår du inte att det ser extremt märkligt ut att du inte vill svara på det?
Citera
2020-08-11, 20:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det första stycket håller jag med om. Din föreställning till "sund konkurrens" är däremot dålig för gemene man. Fokus bör givetvis ligga i att alla skall jobba. Det kommer aldrig ske i ett samhälle med fri invandring som kan konkurrera ut den sämre procent av den inhemska befolkningen.

Vem får betala för arbetslösheten? Vanliga skattebetalare, så klart!

Vi har absolut inte fri invandring.

De med bristfällig utbildning och svaga intellekt kommer alltid att ha det tufft på arbetsmarknaden. Ja, vi skattebetalare står för notan och här gäller det alltid att hitta en balans. Nu är vi inne i en lågkonjuktur där många invandrare kostar pengar men när ekonomin vänder uppåt kommer vi behöva mer arbetskraft till låglöneyrken.
Citera
2020-08-11, 20:18
Bannlyst
Om ni tycker att kulturkrockarna är påfrestande nu...med drygt 30% av utländsk bakgrund.

Tänk samma sak när de flesta i Sverige inte är svenskar. Det blir somaliska, arabiska, arabisk musik, somaliska skynken och Aboo! Bror! Förstår du? hela dagarna, i ett. Och jag håller redan på att spricka av vansinne.
Citera
2020-08-11, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag nekar ju inte till att det finns svenskar, kruxet är att ni som tror på den här domedagsprofetian vägrar berätta vad NI anser vara svenskar

Skitsnack. Jag själv har aldrig duckat.

Vad är somalier? Vad är svenskar? Ja så djävla svårt är det inte. Generna avgör! Så är det avklarat. En gång till.
Citera
2020-08-11, 20:20
Medlem
Citat:
Vad tycker du själv är lösningen? Och säg inte: ”skicka tillbaka dem” för det kommer inte ske. Nu är det som det är och då måste vi lösa situationen för Sveriges bästa.
.
Det finns ingen lösning, dvs att det liberala svenska välfärdssamhället ska bestå.
Som du säger så kommer inte tillbakaskickandet att hända.
Vi är obönhörligen på väg in i ett annat land, ett splittrat multi-etniskt/kulturellt land där det uppbyggda sociala kapitalet vittrar bort.
Citera
2020-08-11, 20:25
Medlem
Citat:
Vi har absolut inte fri invandring.

De med bristfällig utbildning och svaga intellekt kommer alltid att ha det tufft på arbetsmarknaden. Ja, vi skattebetalare står för notan och här gäller det alltid att hitta en balans. Nu är vi inne i en lågkonjuktur där många invandrare kostar pengar men när ekonomin vänder uppåt kommer vi behöva mer arbetskraft till låglöneyrken.
En gammal myt, det har inte hänt någon gång under de senaste 3 decennierna sen man öppnade stort för att skapa det sk mångkulturella samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in