Citat:
Visst är det en riktigt dålig idé och hade folk varit mer utspridda från början så hade läget antagligen inte varit som det är. Frågan är om man idag dock kan sprida ut folk på det sätt du önskar? Personligen tror jag tyvärr att det är för sent. Även om man skulle sprida ut de som kommit hit, så är det så många att de ändå kan skapa sig sina egna grupper. Generellt sett brukar man säga att räcker med ~4% invandrare i ett område, sedan börjar svenskarna flytta.
Citat:
Fast den åsikten har inte de som kommer hit och inte heller deras barn när de växer upp här. Exakt hur många som vill se att religion blandas med politik låter jag vara osagt, men det är för många och framförallt lyssnar politikerna på dessa röster. UG hade tidigare en granskning beträffande hur politikerna gärna går till Stockholms Moské vilka enligt sin hemsida anser att shari'ah ska gälla för alla. Det var över tio år sedan de gjorde den granskningen och det är inte bättre idag.
Hade saker varit som i alla fall jag önskar, hade vi haft en invandring som är så låg att olika etniska grupper inte blir så många att de istället kan börja umgås med personer ur sin egna grupp och ändå vara nöjda. I det område jag är uppvuxen i fanns det invandrare, men de var såpass få att de i princip var tvugna att lära sig och umgås med svenskar ifall de inte ville sitta ensamma. Deras barn gick dessutom i en skola som överväldigande del bestod av svenskar, vilket ju även gjorde sitt till för integrationen. Då kan värderingar och kultur förändras, men så ser det inte ut idag. Många barn går idag i skolor som till stor del består av barn till andra invandrare från närliggande områden både geografiskt och även kulturellt. Lika dras gärna till lika och tittar man på barn och ungdomar i den här staden så umngås de inte i en härlig blandning på sin fritid, utan det är en etnisk delning. Då är frågan, var ska de få svenska liberala och sekulära värderingar ifrån?
"