Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-08, 19:25
  #1
Moderator
Rassas avatar
Har laddat ner och installerat, samt testat de medföljande programmen och spelen. Det funkade riktigt bra. Riktig nostalgi att se den glada Finder-gubben under uppstarten av systemet.

Info och nedladdning:

https://github.com/felixrieseberg/macintosh.js
__________________
Senast redigerad av Rassa 2020-08-08 kl. 19:38.
Citera
2020-08-10, 00:10
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
Ja, läste om detta projekt efter att flera uppmärksammat det på YouTube. Helt klart imponerande, men skarpen själv menar att det inte är gjort för spel.

Har du testat att spela några sköna klassiker ändå, och är det spelbart?
Citera
2020-08-10, 19:39
  #3
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Ja, läste om detta projekt efter att flera uppmärksammat det på YouTube. Helt klart imponerande, men skarpen själv menar att det inte är gjort för spel.

Har du testat att spela några sköna klassiker ändå, och är det spelbart?

Det som var förinstallerat funkade bra, lade dit en kopia av Hellcats, men det funkade inte. Det var dock en skum installation (disk image) som jag har haft liggandes sen flera år tillbaka så jag tror att det var den som inte ville lira riktigt. Ska se om jag kan testa nåt mer i morgon.
Citera
2021-03-06, 08:49
  #4
Medlem
grymt.. väl samma kille som fixade Windows 95
Citera
2021-03-06, 08:51
  #5
Medlem
jajemen.. lite impad..

https://github.com/felixrieseberg/windows95
Citera
2021-03-06, 17:10
  #6
Medlem
brianmolkos avatar
Är det program man installerar ?
och kör ifrån vanliga operativsystmet ?
Citera
2021-03-06, 19:36
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Är det program man installerar ?
och kör ifrån vanliga operativsystmet ?

Japp, skrivet i Javascript. Fattar inte hur han har gjort det, men det funkar. Ganska coolt.

Har glömt bort att jag hade installerat Mac OS 8, ska se om jag kan få Sim City 2000 att funka, ett av mina favoritspel ”back in the days.”
Citera
2021-03-08, 12:50
  #8
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Japp, skrivet i Javascript. Fattar inte hur han har gjort det, men det funkar. Ganska coolt.

Har glömt bort att jag hade installerat Mac OS 8, ska se om jag kan få Sim City 2000 att funka, ett av mina favoritspel ”back in the days.”

Skulle känna massa nostalgi om man skapade en av OS som fanns i Macintosh plus och Classic
De var de första datorn jag använde som hade någon form av OS


Så kanske Commodore 64 Amiga 500 hade också men de hade kompisar och de var ju spel där...
Citera
2021-03-08, 13:08
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hm.. coolt, då skall man bara försöka hitta det gamla spelet "Dubbelmoral" också.
Citera
2021-03-14, 04:17
  #10
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Ja, läste om detta projekt efter att flera uppmärksammat det på YouTube. Helt klart imponerande, men skarpen själv menar att det inte är gjort för spel.

Har du testat att spela några sköna klassiker ändå, och är det spelbart?

Hittar inte hur den emulera 68000 i koden. Är det inte bara en kosmiskt grej att man få det se ut som Mac classic desktop?
Citera
2021-04-03, 20:11
  #11
Medlem
Jag har lite svårt att se finessen med detta när SheepShaver och QEMU finns.

Just nu kör jag Mac OS 8.1 och Mac OS 9.0.4 i SheepShaver och det funkar utmärkt bra, inklusive delning av mappar med värdsystemet vilket monteras snyggt på skrivbordet i "Macarna".

Använder man sedan Macintosh Garden kan man plocka ihop en väldigt trevlig "Mac" av fullblodsmodell och köra utmärkt bra programvara (exempelvis InDesign 1.5 och annat som än idag är mycket trevliga att använda).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback