2020-08-23, 22:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honungsdjuret
För att förstå vad du menar så fick jag googla på begreppet "poste restante", krånglig språk. Om det är till hjälp för någon annan som inte orkar googla betyder det enligt Wikipedia:

Poste restante (PR) (fr. "kvarliggande post"), inom postväsendet den internationella termen, fastställd av UPU, för att en försändelse skall avhämtas på postkontoret.

Svara på din fråga kan jag tyvärr inte. Hur menar du med att du har beställt kvarliggande post? Då borde du väl ha en avi sedan tidigare? Kolla efter avi i dina SMS.
Så du visste inte vad Poste Restante betydde? Och du verkar stolt över det? Aldrig hört talas om detta ändå ganska kända sätt att hantera post på resande fot?
Är du 80-talist?

Poängen med Poste Restante är, eller var, att kunna få post till en plats där man inte är, för att kunna hämta den vid ett senare tillfälle
Men man får ju såklart ingen avisering om paket, den hamnar ju också på postkontoret.
Fast då borde du ju kunna hämta ut den, och används den gör att hämta ditt paket.
Citera
2020-08-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snortig
hej! tänkte att här kanske vi kan ställa frågor om poste restante..

när jag var och hämta mitt brev senast så försökte jag hämta ett paket som också kommit varpå postombudsnubben säger att jag måste ha avi för det.. hur fasiken får jag avi när jag beställt poste restante?
På samma sätt som brevet för jag antar att det inte är eavi
Citera
2020-08-23, 22:36
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så du visste inte vad Poste Restante betydde? Och du verkar stolt över det? Aldrig hört talas om detta ändå ganska kända sätt att hantera post på resande fot?
Är du 80-talist?

Poängen med Poste Restante är, eller var, att kunna få post till en plats där man inte är, för att kunna hämta den vid ett senare tillfälle
Men man får ju såklart ingen avisering om paket, den hamnar ju också på postkontoret.
Fast då borde du ju kunna hämta ut den, och används den gör att hämta ditt paket.

Nej poängen är att man ska kunna få post på en annan plats än där man är folkbokförd
Citera
2020-08-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
får ingen avi för brev heller
Citera
2020-08-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
får ingen avi för brev heller för man skriver aldrig adress
Citera
2020-08-23, 22:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Nej poängen är att man ska kunna få post på en annan plats än där man är folkbokförd
Ja, t ex när man reser.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Poste_restante
Post skickas inte till adressen man är folkbokförd på, den skickas till adressen på kuvertet.
Och reser man t ex genom Europa under några månader kan Poste Restante i ett par städer längs vägen funka.
Det var därför det användes.
Senast redigerad av mikaels 2020-08-23 kl. 22:45.
Citera
2020-08-24, 06:36
Medlem
Honungsdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Är du 80-talist?

Jag skulle inte säga att dina frågor om min kunskap är relevant för tråden men jag för född på 90-talet. Får mina brev i Kivra. Använder mejl. Beställer inte massa paket. Stolthet är inte på något sätt inblandat.
Citera
2020-08-24, 11:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
poste restante innebär att man beställer till ombudet utan att skriva sin egna adress och det fanns inget alternativ för sms avisering och jag tror inte aviseringar registreras där heller
Ombudet? Vad jag vet så hämtar man inte ut Poste Restante hos ett vanligt postombud utan hos ett särskilt Företagscenter som har hand om just den typen av försändelser i staden det handlar om.
Som exempel om du skall skicka till någon i Göteborg så måste du skriva på följande sätt:
Förnamn Efternamn
Poste Restante
405 00 Göteborg
Vilket postnummer som man skall använda får du fram genom att söka på postnummer hos Postnord och skriva poste restante + stad i sökrutan ...kommer det inte upp något så är det inte säkert att Postnord längre har tjänsten i t.ex Nyköping.
I Göteborg får man hämta från den stora postterminalen vid Kruthusgatan genom att fråga på Företagscenter om det har kommit något som Poste Restante i ditt namn som måste vara samma som på din legitimation så kollar personalen igenom breven de har sorterat i alfabetisk ordning.
Citera
2020-08-24, 11:31
Medlem
elektronikfreaks avatar
Poste Restante är väl ett gammalt klassiskt sätt att få sin post om man är på resande fot ELLER om man vill få sin post anonymt. Dvs om man inte vill att sambon ska se alla brev som kommer från sina älskarinnor.

Adressera alla Poste Restante försändelser till:

Ditt namn
Poste Restante
Postnummer & ort (till det postkontor/företagscenter där du vill hämta försändelserna).

Poste Restante används än idag mycket av bl a handelsresande, långtradarchaffisar m fl för att just kunna hämta posten anonymt på ett postkontor var som helst i Sverige där det passar bäst.
Citera
2020-08-24, 12:11
Medlem
miikoss avatar
På sommaren brukar det vara problem då butiken har personal som inte fått utbildning. De de fråga en chef om råd eller ringa postnords support.

Det här brukar dock bara vara ett problem, om det ex. är en en ICA-butik som har hand om brevet.

Om det är ett av Postnords företagscenter som har hand om poste restante så är det sällen ett problem.

Har du kollat så att du är vid ett ombud som har poste restante? Det finns ju inte i hela landet.

https://www.postnord.se/siteassets/p...-i-sverige.pdf
Citera
2020-08-24, 13:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
hej! tänkte att här kanske vi kan ställa frågor om poste restante..

när jag var och hämta mitt brev senast så försökte jag hämta ett paket som också kommit varpå postombudsnubben säger att jag måste ha avi för det.. hur fasiken får jag avi när jag beställt poste restante?

Öh, avin kommer rimligen till ditt lokala Postnordkontor, där all din övriga post hamnar? Vad menar du egentligen?
Citera
2020-08-24, 14:56
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
får ingen avi för brev heller för man skriver aldrig adress

Du har ju skrivit adress. Poste Restante är adressen och mottagaren är närmaste postkontor som hanterar Poste Restante för postorten du skrivit. Har du skrivit Poste Restante utan postnummer eller postort får du fan skylla dig själv. Avin ligger på Poste Restante på orten och paketet ligger på närmaste postombud (som sällan är postkontor nu för tiden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in