2020-08-05, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser inte varför biltypen skulle bereda svårigheter att parkera, begränsningen i utrymme på en parkering plägar ej bestå i för låg höjd (möjligen i någon källarplacerad parkering).
P-rutor i våra storstäder är fucking minimala. En gång ställde jag min Patrol på en kompis gata, och båda hjulen på höger sida var utanför linjen, och bilen var utanför rutan både fram och bak. Sedan har du låga P-garage, vilket jag iofs alltid fick plats på höjden men problem att ta sig in/ur bilen särskilt om man var flera.
Citera
2020-08-05, 17:07
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Har också undrat detta. Men när du ställer SUV mot kombi så klarnar det för mig. Hade valt en SUV framför en ful och tråkig kombi alla dar i veckan, om jag nu måste ha en rymlig bil. Annars är det golfklass/ sedan/ coupé som gäller för mig
Citera
2020-08-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, om de är måttligt höga är det nog så. Men så finns det kanske suvar man nästan måste klättra upp i, då blir det väl plötsligt krångligt igen?

Det skall vara lätt att kliva in och ut ur bilen, det är det ofta i aktuell typ av bil. Att åla sig in i något plåtfodral och sedan försöka att ta sig ut igen utan besvär är inte alltid så lätt på "vanliga" bilar. Tyvärr finns ytterligheter åt andra hållet också, de som erfordrastege eller liknande för att ta sig in. Även ett enda trappsteg upp är för mycket, då kliver man upp och inte in i bilen. Vissa minibussar lider även av detta problem, bl.a. VW T5.
Citera
2020-08-05, 17:13
Bannlyst
Citat:
Det skall vara lätt att kliva in och ut ur bilen, det är det ofta i aktuell typ av bil. Att åla sig in i något plåtfodral och sedan försöka att ta sig ut igen utan besvär är inte alltid så lätt på "vanliga" bilar. Tyvärr finns ytterligheter åt andra hållet också, de som erfordrastege eller liknande för att ta sig in. Även ett enda trappsteg upp är för mycket, då kliver man upp och inte in i bilen. Vissa minibussar lider även av detta problem, bl.a. VW T5.
Vadå är du 195 lång och fet som Jeremy Clarkson? Isf är ju de flesta bilar problematiska för dig. Du kanske ska satsa på lastbil?
Citera
2020-08-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Williewanka
*bra sikt fine den köper jag.
*7 sits, köp en familjen buss istället, t.ex Chevrolet transporter. Mer benutrymme. Hade dock inte rekommenderat denna då den här en jävla tendens att rasa
*4hjuls drift på nästan vilken bil som helst löser det om den inte är böttad eller är 4DM snö.
*^
*lätt att kliva in och ut köper jag också.
*fine
*en någott högre kombi som t.ex xc-70

[quote=Williewanka|72494010]
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
En silvergrå SUV är det enkla svaret, ser ut ungefär som en pug gör i hund världen. Det vill säga att det ser ut som att en kombi har körts in lite för hårt i väggen och tryckts ihop.

Fyfan va du gråter, mogna till istället! Folket kör vad dem vill, bara för du är en bitter människa o hatar på SUV:ar innebär de inte att alla gör de? Eller så kanske bara har du inte råd med skitet. Sluta gnäll, lev livet med eller utan SUV!
Citera
2020-08-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
P-rutor i våra storstäder är fucking minimala. En gång ställde jag min Patrol på en kompis gata, och båda hjulen på höger sida var utanför linjen, och bilen var utanför rutan både fram och bak. Sedan har du låga P-garage, vilket jag iofs alltid fick plats på höjden men problem att ta sig in/ur bilen särskilt om man var flera.

Fetat ovan – skriv begripligt!
Det är nog inte bara i storstäder, det finns normer med minimimått på p-platser inom vilka bilens hjul skall rymmas (5*2,5 meter), men platser som är iordningsställda för flera decennier sedan följer äldre regler, då kan de vara avsevärt smalare, anpassade för parkering av Volvo PV eller Saab 96. I stort sett alla bilar har blivit bredare än deras respektive motsvarigheter som fanns för 25-30 år sedan, däremot kan många vara kortare, vanligare numera med tvärställd motor bl.a. – jämför Saab 900 generation 1 mot 2, skillnaden påtaglig!
Citera
2020-08-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Vadå är du 195 lång och fet som Jeremy Clarkson? Isf är ju de flesta bilar problematiska för dig. Du kanske ska satsa på lastbil?

Nej, inte 195, men rätt nära, dessutom inte 20 år längre. Trivs bra i en EQC, både stolar och möjligheten att enkelt ta sig ut och in i bilen är rätt viktiga kriterier vid val av bil.
Citera
2020-08-05, 17:23
Bannlyst
Citat:
Fetat ovan – skriv begripligt!
Det är nog inte bara i storstäder, det finns normer med minimimått på p-platser inom vilka bilens hjul skall rymmas (5*2,5 meter), men platser som är iordningsställda för flera decennier sedan följer äldre regler, då kan de vara avsevärt smalare, anpassade för parkering av Volvo PV eller Saab 96. I stort sett alla bilar har blivit bredare än deras respektive motsvarigheter som fanns för 25-30 år sedan, däremot kan många vara kortare, vanligare numera med tvärställd motor bl.a. – jämför Saab 900 generation 1 mot 2, skillnaden påtaglig!
Vadå, du förstår inte ordet "fucking"? Och Saab 900, är du 70 bast eller? Och tjock så att du inte får plats i bilar? Omg vilken stolle. Jag lovar dig att de flesta här tycker att jag skriver helt begripligt.

Vad gäller P-rutor så är det så i centrala delarna av Sthlm och Gbg åtminstone att husen är gamla, de är K-märkta och ingenting får göras om eller byggas ut/förändras. P-rutorna är ungefär i storlek med en Peugeot 308. Då kanske du förstår hur en Suv inte får plats i Linné eller Östermalm?
Citera
2020-08-05, 17:24
Medlem
Peyotedudes avatar
Suvs är bara en pickup men för folk med pengar.
Citera
2020-08-05, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Suvs är bara en pickup men för folk med pengar.
Njaa jag hade rätt mycket bättre comfort i en Patrol jämfört med en L200. Men de flesta Suvar saknar möjlighet till 2wd och saknar även lågväxel, vilket är standard på de flesta pickuper. Dessutom är winch ganska handy om man är ute i skogsmark.
Citera
2020-08-05, 17:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Hade en låg Sedan tidigare. Blev en del fula repor från smällarna i mitt parkeringsbeteende.

"Smällar" av ditt "parkeringsbeteende"? Kan du inte parkera en normal bil?

Hur fan kör du pojk?
Citera
2020-08-05, 17:43
Medlem
På 1960-talet ville amerikanska kycklinguppfödare sälja kyckling i Europa, så Frankrike och Västtyskland svarade med tullavgifter, vilket gjorde att amerikanerna gjorde detsamma för lätta lastbilar och diverse andra produkter. Ända sedan dess har strafftullarna för lätta lastbilar funnits kvar för att hålla amerikanska biltillverkare under armarna. Innan amerikanerna blev påprackade idén att de måste ha en SUV eller pickup, så köpte de också herrgårdsvagnar. Nu går de knappt att hitta där.

Den amerikanska kulturimperialismen leder sedan till att svenskar tycker att de måste åka runt i ett klumpigt jordbruksredskap på landsvägarna. Allt i USA kokar alltid ner till jordbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in