• 1
  • 2
2020-08-04, 22:45
Medlem
duden83s avatar
Jag bor idag i en lägenhet och använder ca 1700 kwh per år.
Mitt elavtal håller på att gå ut med vattenfall och jag behöver ta ett beslut om vilka jag ska välja.
Eftersom vattenfall verkar ha en årsavgifter så vill jag inte använda dem igen.
Jag vill också ha ett så lång avtal som möjligt (eftersom det finns roligare saker att göra än välja elbolag).

Jag har kollat med elskling.se men känner mig lite osäker då de föreslår olika företag jag aldrig hört talas om och jag vet inte vilka som är seriösa.
Funderade även på kundkraft.se

Någon som som har erfarenhet av kundkraft? är det värt?
Någon som har erfarenhet av några av de som elskling.se föreslår? (typ svealands elbolag, Göteborg energi, stockholms elbolag etc. )
2020-08-04, 22:51
Medlem
Göteborg Energi/Din El är ju kommunalt så det är seriöst. Lite irriterande att de skickar pappersavi på posten för att berätta att de tänker dra med autogiro men det är inget du betalar extra för.

Jag har bytt till Kärnfull för att få 100% kärnkraftsel. Tror inte att de är allra billigast, men de är inte särskilt dyra heller. Dock har de bara rörligt pris, inga längre avtal.
2020-08-04, 23:07
Medlem
pelle_snusks avatar
Kör på elskling och sortera på kundnöjdhet. Kundkraft är inte billigast.
2020-08-04, 23:13
Medlem
53....so whats avatar
Har haft Kundkraft i ca. 10 år. Slipper all skit med att kolla och diskutera med alla försäljare som ringer. Säger bara att jag har Kundkraft och skall så ha. Uppstår sällan nån disskusion.

Deras priser är så låga, om än kanske inte alltid lägst, att jag lätt accepterar deras avtal.
Får medelande varje år att nytt avtal är på gång, och sedan om vilket EL-bolag som blir aktuellt med priser m.m.
Kan således avstå, men har aldrig gjort det.............. skitnöjd med andra ord.
Senast redigerad av 53....so what 2020-08-04 kl. 23:15.
2020-08-04, 23:16
Medlem
321js avatar
Jag har använt compricer/elskling och kört på lägsta pris och långa fasta avtal och varit helt nöjd med alla olika bolag. Det senaste valet var ett långt avtal med Bodens energi, vill du betala extra så välj kundkraft.

Jag har haft alla möjliga olika bolag, även de som du nämner, kända som okända och inte haft problem med något, även om de har varit billigast på hela marknaden.
Senast redigerad av 321j 2020-08-04 kl. 23:54.
2020-08-05, 00:12
Medlem
Zoologens avatar
Har Göta Energi och är nöjd med dem. De är iaf billigare än de jag haft tidigare.
2020-08-05, 00:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Mitt elavtal håller på att gå ut med vattenfall och jag behöver ta ett beslut om vilka jag ska välja.
Jag vill också ha ett så lång avtal som möjligt (eftersom det finns roligare saker att göra än välja elbolag).

Jag har kollat med elskling.se men känner mig lite osäker då de föreslår olika företag jag aldrig hört talas om och jag vet inte vilka som är seriösa.

Någon som har erfarenhet av några av de som elskling.se föreslår? (typ svealands elbolag, Göteborg energi, stockholms elbolag etc. )

I lägenhet med den lilla förbrukningen vill du absolut ha någon som inte har fast avgift. 300 kr om året motsvarar då nästan 18 öre per kwh bara i fast avgift på 1700 kwh..

Bolag som kör utan fast avgift kontinuerligt, inte bara som kort erbjudande, är bland andra Sala-heby energi och storuman energi. Skit i elskling, de rekommenderar bara de bolag de får provision från..

https://elpriskollen.se/sv är elmarknadsinspektionens jämförelsesite vilken är oberoende.
2020-08-05, 02:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
]Jag bor idag i en lägenhet och använder ca 1700 kwh per år. [/b]

Det är peanuts, jag bor i en villa och använder 20 000 KWh per år. Du sparar kanske 30 kr på att byta elbolag. Koncentrera dig istället på något som ger dig riktig avkastning. Sluta köpa en kaffelatte varje dag istället á 30 kronor?
2020-08-05, 07:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

(FB) Den stora och sammanfogade tråden för frågor om elförbrukning och priser
2020-08-05, 08:48
Medlem
Citat:

Bor man i lägenhet med så liten förbrukning som du beskriver så kan man inte tjäna pengar på välja rätt bolag utan bara förlora om man väljer fel.

Om du skulle få 5 öre lägre pris någon stans så ger det bara 85 kr per år. Råkar du däremot välja fel så att du exempelvis får fasta avgifter på 30 kr i månaden extra så förlorar du helt plötsligt 360 kr om året. Som lägenhetsinnehavare kan man därför bara göra dåliga väl och i princip inte tjäna något om man väljer rätt.

Var uppe på plus för än väldans massa år sedan. Inte ens Sverker tyckte inte att man som hyresgäst skulle bry sig. Det finns så lite att vinna på det. Lägg samma tid på att jämföra priser på en jacka så har du tjänat betydligt mer...
2020-08-05, 09:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Bor man i lägenhet med så liten förbrukning som du beskriver så kan man inte tjäna pengar på välja rätt bolag utan bara förlora om man väljer fel.

Om du skulle få 5 öre lägre pris någon stans så ger det bara 85 kr per år. Råkar du däremot välja fel så att du exempelvis får fasta avgifter på 30 kr i månaden extra så förlorar du helt plötsligt 360 kr om året. Som lägenhetsinnehavare kan man därför bara göra dåliga väl och i princip inte tjäna något om man väljer rätt.

Var uppe på plus för än väldans massa år sedan. Inte ens Sverker tyckte inte att man som hyresgäst skulle bry sig. Det finns så lite att vinna på det. Lägg samma tid på att jämföra priser på en jacka så har du tjänat betydligt mer...

Det tar iof bokstavligen 5 minuter att leta upp just ett bolag som inte har fasta avgifter och behåller man sedan det bolaget länge - på det viset sparar man 3-400 kronor år efter år. Själv har jag haft sådana bolag i snart 15 år, onödiga pengar är onödiga pengar.
2020-08-05, 11:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Har haft Kundkraft i ca. 10 år. Slipper all skit med att kolla och diskutera med alla försäljare som ringer. Säger bara att jag har Kundkraft och skall så ha. Uppstår sällan nån disskusion.

Deras priser är så låga, om än kanske inte alltid lägst, att jag lätt accepterar deras avtal.
Får medelande varje år att nytt avtal är på gång, och sedan om vilket EL-bolag som blir aktuellt med priser m.m.
Kan således avstå, men har aldrig gjort det.............. skitnöjd med andra ord.

Kundkraft tar väl en fast månadsavgift, den äter upp eventuella besparing TS skulle gjort då årsförbrukningen är så låg.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in