2020-08-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Nyckelordet här är inte Sverige, utan Europa.

Det viktiga är att Europa får fram sitt eget Amazon.
Det viktiga är att Europa klarar av att producera smartphones lika bra som Apple/Siemens.
Det viktiga är att Europa utvecklar ett Facebook.
Det viktiga är att Europa kan konkurrera med Microsoft.
Det viktiga är att Europa har sitt Netflix.

Europa kan inte låta USA ta allt.

Nu stänger dessutom USA ute konkurrens från Kina (rätt eller fel) såsom Huawei och Tiktok.

Europa måste få fram likvärdiga företag, annars kommer Europa utarmas på kompetens. Vi kommer sitta som afrikanerna på savannen och använda teknologi som någon annan utvecklat någon annanstans.

Glöm Sverige i sammanhanget, detta handlar om Europa. Vi måste gå "all in" på Europa, inte Sverige.

Det skulle ha satts igång för 10 - 15 år sedan, om Europa skulle ha haft minsta chans. Nu är det definitivt försent.
Citera
2020-08-05, 13:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Fast tänk såhär.. Småhandlare kan också sälja genom amazon, så säg att du har en butik. Då har du genast en stor jävla plattform att sälja genom istället för att ha Lasses-el-motor.se vilket gör att du exponerar dina varor mot fler kunder som inte skulle hittat till din hemsida i vilket fall. Det smartaste en småhandel kan göra är att hoppa på tåget och erbjuda att kunna sälja på postorder också.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Små handlare kan.....I teorin ja.

I verkligheten på amazon är det så att något som säljer och går bra tar amazon över och börjar sälja själva som "prime". Så går det till på företaget amazon.

Det är så frustrerande för alla oss som lever i den verkliga världen när folk bara upprepar ideologier som inte fungerar någon annanstans än i teoretiska elfenbenstorn.
I den verkliga världen (och inte i dina teorier) vet alla som följt amazon att de får en enorm makt som de sedan använder för att sätta press på leverantörer, som i sin tur sedan måste sätta press på tex författare.
Svamla om att ingen i väst vill arbeta inom den elektroniktillverkningen som flyttats till kina när dessa jobb, tex mobiltelefontillverkningen för erikson, tidigare låg i Lund.

Jag är inte emot denna utveckling. Men att svamla om hur det berikar samhället när den lokala ekonomin utarmas...
Men svara inte på detta inlägg. Jag är inte intresserad av att diskutera med människor med mixad begåvningsprofil och någon som bara upprepar vad dom hört andra säga.

Men då måste väl Lasses-el-motor kunna leverera utifrån den förväntade ökade efterfrågan?
Citera
2020-08-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Ja? Det är delvis så hela plattformen funkar, säljare får tillgång till data/trafik och får sedan använda den för att delta i en pristävling, är du inte med och erbjuder lägsta pris med bäst beskrivning, service och frakt så hamnar dina produkter på sida nr 800 i sökresultaten.

Som brukare funkar tjänsten redan nu för prisjämförelser, du kan gå in på t.ex den Tyska amazon nu och jämföra priser med svenska butiker, då ser du rätt snabbt hur lurad du blir, du kommer hitta lägre priser där än du gör på prisjakt.

Okej, att Amazon arbetar helt ideelt var nyheter för mig.

Men säger du det så.
Citera
2020-08-05, 14:05
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Små handlare kan.....I teorin ja.

I verkligheten på amazon är det så att något som säljer och går bra tar amazon över och börjar sälja själva som "prime". Så går det till på företaget amazon.

Det är så frustrerande för alla oss som lever i den verkliga världen när folk bara upprepar ideologier som inte fungerar någon annanstans än i teoretiska elfenbenstorn.
I den verkliga världen (och inte i dina teorier) vet alla som följt amazon att de får en enorm makt som de sedan använder för att sätta press på leverantörer, som i sin tur sedan måste sätta press på tex författare.
Svamla om att ingen i väst vill arbeta inom den elektroniktillverkningen som flyttats till kina när dessa jobb, tex mobiltelefontillverkningen för erikson, tidigare låg i Lund.

Jag är inte emot denna utveckling. Men att svamla om hur det berikar samhället när den lokala ekonomin utarmas...
Men svara inte på detta inlägg. Jag är inte intresserad av att diskutera med människor med mixad begåvningsprofil och någon som bara upprepar vad dom hört andra säga.

Nej, jag drog dessa paraleller själv. Vad som gör mig triggad är att du försöker köra med någon härskarteknik och dumförklara mig och kalla mig för begåvningsutmanad. Jag försöker bara förstå.. Vad gjorde jag för att förtjäna din ilska? Jag uttryckte mina tankar, gjorde inga personliga angrepp.. Du borde uttrycka dig bättre mot dina medmänniskor. Har du problem med att kontrollera dina känslor? Har du någon bokstavskombination? Vad för trauman bär du på?
Senast redigerad av Wheeler88 2020-08-05 kl. 14:09.
Citera
2020-08-05, 14:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Sverige är ett relativt digitaliserat land, alla större kedjor har redan effektiva flöden på plats vilket gör att Amazon inte kommer få samma dramatiska effekt som i USA.
Men deras intåg kommer inte resultera i mindre prispress...

Plus ett. E-handeln är ganska utvecklad här så det förvånar lite att de går in.
Citera
2020-08-05, 14:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Hmm, jag tänker tvärs om - varför har de väntat så länge? Tydligen skeppar de redan för över miljarden till sverige från tyskland när svenskar beställer på ebay.de - det borde alltså vara öppet mål för kraftig expansion.
Citera
2020-08-05, 14:35
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Sett att flera experter tror att Amazon kan ta ca. 10% av marknaden - men att något mer omvälvande inte är att vänta.
Citera
2020-08-05, 14:39
Medlem
Citat:

Den fysiska detaljhandeln var väl ganska utvecklad när Media Markt drog in, och vi vet ju hur det gick sedan.

✞ Siba
✞ OnOff
✞ Expert
Citera
2020-08-05, 14:47
Medlem
https://podcasts.google.com/feed/aHR...EegQIChAH&ep=6

Tror ibörjan att det blir mer som det tas upp i denna pod. Att dom kommer sikta in sig på dagligvaruhandel och kommuner landsting.
Citera
2020-08-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
??? Det är ju Amazons "rutiner" som kommer att gälla i fortsättningen. Dom behöver inte anpassa eller ändra på något dom redan har.

Personalen i Sverige behöver lära sig Amazons rutiner. Speciellt om de ska öppna upp ett eget lager.

Sen så ska de även etablera sig på en ny marknad med en ny valuta. De kommer knappast att öppna upp under black friday. Däremot så kan de öppna Svenska Amazon någon månad innan.
Senast redigerad av zapohd 2020-08-05 kl. 14:56.
Citera
2020-08-05, 15:13
Medlem
Sharm0tas avatar
Bra där. Har länge stört mig på att så många Amazonprodukter inte gått att beställa från Sverige.
Citera
2020-08-05, 15:41
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Bra där. Har länge stört mig på att så många Amazonprodukter inte gått att beställa från Sverige.

Detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in