2020-08-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Ytterligare en neger PK folket haft i skyltfönstret för "lyckad" integration. Nu kommer det tidigare allmänintresset för att skylta med denne figur att försvinna. Borde finnas en tråd för "skyltnegrer" och deras fail samt en walk of shame för de som slagit på trumman innan fail.

Arbetsgivaren kunde omöjligt veta eller förutse hans hemska brott. Pedofiler/incestförövare kan ju vara i övrigt helt skötsamma och verka hur trevliga som helst utåt.
Barnens skola, förskola, och ev vårdkontakter kan ev ha chans att ana oråd men knappast arbetsgivare som sällan ens träffar barnen. Och du vet också att de finns bland alla etniciteter så sluta tramsa.
EDIT: Läkaren som genomförde aborterna har dock en del att förklara...
Senast redigerad av TigerKid2 2020-08-04 kl. 12:54.
Citera
2020-08-04, 12:53
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanyangmotors
Amen vad fan...tror du på fullaste allvar inte att en vettig läkare skulle reagera om en 11-åring skulle komma in och be om abort??

Man behöver ingen läkarexamen för att förstå att en elvaåring i första hand har blivit våldtagen när det kommer till allt med samlag att göra.

Jag utgår från att läkaren är förståndshandikappad, en vettig sådan skulle slå larm direkt.

Men ponera följande scenario: Peddot ringer till sin vän som är läkare, suckar i luren och berättar att hans dotter/flickväns dotter (eller vad det nu kan vara för någon närstående) är gravid och att hon tycker det är för jobbigt att ringa själv, hon vågar inte gå till ungdomsmottagning och har bett honom försöka få en tid till henne. Det är väl klart en vän ställer upp och kallar flickan? Det första man tänker på i en sådan situation är ju inte att hon blivit våldtagen.
Citera
2020-08-04, 12:53
Medlem
Ur domen:

...och de tillfällen där Sraj Umar Banda begick övergrepp
mot båda målsägandena samtidigt och omväxlande genomförde vaginala samlag med dem.

TVÅ flickor - som samtidigt är tvingade att ha s k trekant (mitt uttryck) med sin pappa.

Ytterligare ur domen:

Även om man godtar Sraj Umar Bandas
uppgifter så rör det sig totalt om uppskattningsvis närmare 200 grova våldtäkter
under flera års tid. Till skillnad från omständigheterna i det angivna rättsfallet från
Högsta domstolen rör det sig dessutom om två målsägande i detta mål, vilket påverkar straffvärdet i höjande riktning (jfr 29 kap. 1 § brottsbalken).
Citera
2020-08-04, 12:54
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag vet inte vilket hjärnsläpp du helt plötsligt drabbades av men nej jag har svårt att se att två graviditeter vid exempelvis 16-17 års ålder är något som leder till åtgärder från Socialen.

Vi vet inte hur gammal hon var vid graviditeterna, vi vet inte heller om läkaren anmälde det hela till Soc eller ej.

Det är ju bara du som hittar på skit som du kastar på läkaren utan att du har grund för det.

Läkaren kan ha begått något fel men han kan lika gärna ha agerat helt korrekt. Spekulationer är helt okej men att presentera sina spekulationer som fakta är riktigt uselt. Att sedan attackera personer som rättar det tyder på att man har hoppat av grundskolan.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Folk härinne är lite dåliga på att läsa stämningsansökan, och man letar ej heller reda på de hänvisningar som åklagaren gör i stämningsansökan. Man hänvisar till vissa lagrum, och där står det ganska tydligt i vilket förhållande barnen står till förövaren.

I stämningsansökan står också åldrar-ish då övergreppen skall ha ägt rum.

Jag citeter ur ETT lagrum som man hänvisat till. 2 stycket i § 4 (kap 6 i Brb), man hänvisar också till 1:a stycket.

(1:a stycket)
Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

(2:a stycket)
Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara på grund av en myndighets beslut.

............................
Ur stämningsansökan:

Brotten bör bedömas som grova eftersom: (i) målsäganden framförallt iperiodens början varit väldigt ung, (ii) samlagen och de sexuellahandlingarna har pågått under lång tid och innefattat bl.a. såväl vaginala,orala som anala samlag, (iii) de sexuella handlingarna i vart fall i vissutsträckning har dokumenterats, (iv) NN 1 har inkluderats i övergreppen.

....

Brotten är grova eftersom de har inneburit ett hänsynslöst utnyttjande av målsäganden som stått i beroendeställning till Sraj Umar Banda.

Klev jag på ömma tår när det gäller läkares ansvar och moral - ok. Det finns också sådana som du som försvarar Mengele bara för han är läkare och då med automatik är god.

Läs på istället för att reagera med ryggmärgen citatet av Picasso2 är bra och jag hänvisar till detta som argument.
Senast redigerad av MadBalt 2020-08-04 kl. 12:56.
Citera
2020-08-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Men ponera följande scenario: Peddot ringer till sin vän som är läkare, suckar i luren och berättar att hans dotter/flickväns dotter (eller vad det nu kan vara för någon närstående) är gravid och att hon tycker det är för jobbigt att ringa själv, hon vågar inte gå till ungdomsmottagning och har bett honom försöka få en tid till henne. Det är väl klart en vän ställer upp och kallar flickan? Det första man tänker på i en sådan situation är ju inte att hon blivit våldtagen.
Det är fullt lagligt. Under förutsättning att denne läkare faktiskt dokumenterat i journalerna när och hur man genomfört ingreppet, vilken fostervecka, eftervård i form av skrapning etc, samt alla andra rutiner som SKALL skötas. Om han gjort detta helt utanför sin tjänstgöring utan journalföring så kommer han/hon granskas. Rejält.
Citera
2020-08-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Arbetsgivaren kunde omöjligt veta eller förutse hans hemska brott. Pedofiler/incestförövare kan ju vara i övrigt helt skötsamma och verka hur trevliga som helst utåt.
Barnens skola, förskola, och ev vårdkontakter kan ev ha chans att ana oråd men knappast arbetsgivare som sällan ens träffar barnen. Och du vet också att de finns bland alla etniciteter så sluta tramsa.
EDIT: Läkaren som genomförde aborterna har dock en del att förklara...

Dåligt omdöme att anställa från en grupp som är överrepresenterad i nästan alla typer av kriminalitet.
Ännu sämre omdöme att slå på trumman för detta offentligt. Nu får de skämmas.
Citera
2020-08-04, 13:04
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Vilket jäkla svin! Först reagerade jag som flera andra här på läkaren (som är förövarens kompis) som utförde aborterna... Men läkaren behöver ju inte veta att flickorna blivit våldtagna! Enligt RFSU, så behöver inga skäl till abort anges: "Alla kvinnor i Sverige har rätt till abort före vecka 18 utan att skäl behöver anges."

Fast om det är en 10-åring som är gravid så ringer det väl varningsklockor? Tämligen övertygad om att läkaren insett vad som pågått.
Citera
2020-08-04, 13:09
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Klev jag på ömma tår när det gäller läkares ansvar och moral - ok. Det finns också sådana som du som försvarar Mengele bara för han är läkare och då med automatik är god.

Läs på istället för att reagera med ryggmärgen citatet av Picasso är bra och jag hänvisar till detta som argument.

Jag har inga problem med att anklaga läkare för felaktigt agerande. Jag har problem med när folk hävdar att någon har gjort fel och presenterar spekulativa uppgifter som fakta.

Jag ser inget argument i ditt ”argument”. Vart har du fått uppgiften om att hon var 11 år vid graviditeterna?
Citera
2020-08-04, 13:14
Medlem
CassandraCs avatar
gruvtekniker från zambia, bosatt i botkyrka, jahaja
Citera
2020-08-04, 13:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tack för domen!

Då han, under perioder, tvingat sig på flickorna flera gånger per dag och totalt hundratals gånger måste det handla om flickor som han delade bostad med (hans egna eller släktings barn), tänker jag...
Han har ju till och med förgripit sig på de båda flickorna samtidigt.
Citera
2020-08-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Fast om det är en 10-åring som är gravid så ringer det väl varningsklockor? Tämligen övertygad om att läkaren insett vad som pågått.
Men... var har ni fått åldersuppgiften ifrån ang aborten? Det står absolut ingenstans och verkar vara HELT tagen ur luften!
Citera
2020-08-04, 13:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08

Vi vet ju inte hur gammal hon var. Hon kan ha varit mellan 11-14 år eller från 12-18 år. Både åklagaren och domstolen har blandat ihop sekretessmarkeringarna vilket gör det omöjligt att veta vart de har angett fel uppgift.

Sedan kan ju läkaren mycket väl ha gjort en orosanmälan. Har denne agerat felaktigt kommer det att uppdagas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in