Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-07, 11:13
  #1
Medlem
Tankards avatar
Spelar ofta och gärna på någon av mina plankor när jag är böjd. Helt kanon på att plocka ut de mest bisarra låtarna då jag hör allt så mycket bättre än i oböjt tillstånd. Däremot om jag jag bara jammar lite har det en tendens att bli extremt monotont och besynnerligt, kan lira mycket märkliga saker under böj.
Vad är det som gör att man uppfattar toner/klanger och olika instrument så vansinnigt väl när man har? Funkar det liknande ifall man t.ex. spelar trummor?
Har många gånger i min ungdom funderat över hur proffsen lyckas plocka ut ackord och solon men nu tror jag att jag vet
Citera
2006-05-07, 11:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankard
Spelar ofta och gärna på någon av mina plankor när jag är böjd. Helt kanon på att plocka ut de mest bisarra låtarna då jag hör allt så mycket bättre än i oböjt tillstånd. Däremot om jag jag bara jammar lite har det en tendens att bli extremt monotont och besynnerligt, kan lira mycket märkliga saker under böj.
Vad är det som gör att man uppfattar toner/klanger och olika instrument så vansinnigt väl när man har? Funkar det liknande ifall man t.ex. spelar trummor?
Har många gånger i min ungdom funderat över hur proffsen lyckas plocka ut ackord och solon men nu tror jag att jag vet

Typ som alla musiker som vill göra psykadelisk musik och aldrig
testat en drog i sitt liv, det hörs så jävla tydligt i musiken...
Fast det kanske jag är ensam om att tycka.
Citera
2006-05-07, 11:32
  #3
Medlem
amfolyts avatar
Jag tror att droger har rätt stor del i det musiker gör

Själv liknar jag spelandet ibland som en serpentinväg. När man spelar och är helt nykter börjar man längst ner på vägen, kanske längre upp ifall man plockat på sig lite ny inspiration som man testar och gillar. Sedan kör man långsamt uppåt under sessionen.
När man sedan når toppen så känns det som det mesta man spelar låter ganska bra eller till och med riktigt bra. Dock tar det sin tid att komma till toppen, och om man blir avbruten händer det lätt att man behöver börja längre ner igen, men gissa vad som gör att man börjar på toppen? :P

Ja, alltså, gräset ger en ett jävla försprång till toppen, och man håller sig själv där längre, eller det känns så iaf. Dock handlar det nog inte om att allt man spelar blir jävligt bra, men det tycker man iaf själv, och förhoppnings vis gör folk med liknande musiksmak det också

Alla borde spela ett instrument tycker jag, aldrig försent att börja egentligen. Spela "under the influense" är mycket trevligt
Citera
2006-05-07, 11:38
  #4
Medlem
DrPhilifjonkans avatar
Tror det fungerar samma sak med trummor, alltså att man kan lära sig låtar mycket bra. Man är mer inne i musiken och då kommer det automatiskt att man lägger ner mer energi på att spela rätt på sitt gigantiska lufttrumset.
Citera
2006-05-07, 11:52
  #5
Medlem
Tankards avatar
Finns det inget sätt att lära sig höra musiken så "bra" utan cb eller måste man modifiera sig på detta sätt? Jag menar, den fysiska möjligheten måste ju redan existera så jag antar att man har någon form av mental spärr som gör att man inte uppskattar musiken på samma sätt opåverkad.
Citera
2006-05-07, 12:15
  #6
Medlem
Funkar jävligt nice med affe ifall man ska koncentera sig på svårare stycken tycker jag, bete är ju mindre lyckat för min del tyvärr, men det funkar, lyssnar dock hellre på musik då.
Citera
2006-05-07, 12:51
  #7
Medlem
Ripamans avatar
Jag tror att det beror på alla jävla tankar som flänger i skallen, det är omöjligt
att inte spela nåt nytt och spejsat

Att spela trummor stukad är hur ballt som helst, det känns som man är världens
snabbaste trummis och allt klockar dunders!

Lägg upp något som ni spelat in när ni rökt.. vore skoj

Fred!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback