2020-08-02, 22:01
Medlem
Funkydudes avatar
Att hon i den åldern var ute sent på natten, ja t.o.m. tidigt på morgonen, kan man såklart ha åsikter om. Det går att ifrågasätta vilken koll föräldrarna i allmänhet har på barnet och självklart är man utsatt för risker när man vistas ute. Det är alla. Och framförallt det klockslaget, i förorten, som ung tjej. Även om man vill att så inte ska vara fallet finns där en verklighet att förhålla sig till. Samhället ser inte ut som för något decennium sedan, även om man alltid riskerat att möta diverse obehagliga personer.

När jag var i den åldern hände det att jag var ute och sprang den tiden på sommarlovet. Det hörde inte till vanligheterna, men det förekom. Då i regel i sällskap med vänner och jag bodde inte i förorten. Nu ser väl knappt något kvarter och än mindre stad ut som det gjorde för bara några år sedan så kanske hade jag själv eller åtminstone mina föräldrar resonerat annorlunda idag. Jag har inte satt mig in tillräckligt i det hela för att förstå om hon var i sällskap med andra vid bensinstationen, men oavsett lär det inte ha påverkat utfallet den här gången. Det vore väl om den som sköt nu inte såg henne över huvud taget, men om hon haft vänner med sig så hade gruppen uppfattats och inga skott hade kanske avlossats. Rena spekulationer och ingen människa kan krävas tänka så långt, i just det hänseendet.

Men alldeles oavsett så ska såklart fokus ligga på det faktum att någon gängmedlem skjutit hej vilt och nu råkat döda en helt oskyldig flicka som, vad jag vet, inte hade någon relation med de tänkta offren för kulorna. Även tidigare har oskyldiga hamnat i korselden och alla visste att det bara var en tidsfråga innan det skulle hända igen. Givetvis kommer det ske fler gånger. Det kommer pågå till världens undergång eller då politiker och polis får ordning på det här landet. Vad som mest troligt sker först är upp till var och en att avgöra.

Flickan och hennes familj är stora offer, oavsett vad man tycker om föräldrarnas tillsyn. Det vore dock självklart mer troligt att hon blivit t.ex. rånad eller våldtagen än skjuten av en gangster. Utan tvekan hemskt att utsättas för det med. Att ens dotter blir våldtagen är något av det värsta en mamma och pappa kan tänka sig. Men det är likväl bättre än att ha en mördad dotter. Det är knappast en slumpartad död man bör förvänta sig för en ung tjej som "lever farligt", vilket definitivt är något man kan argumentera för att hon gjorde här. Inte ens i förortens Sverige år 2020.
Senast redigerad av Funkydude 2020-08-02 kl. 22:09.
Citera
2020-08-02, 22:02
Medlem
BeatriceCencis avatar
Vilka ligger då bakom skjutningen? En uppgörelse mellan lokala kriminella grupper är det alldeles uppenbart. Det har nämnts somailer i tråden, men i Norra Botkyrka bor ju mest araber, så det torde väl ligga närmast till hands att det är folk från Mellanöstern.
Citera
2020-08-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
Jo, det är ytterst märkligt att en 12åring är ute 03.30 på natten.
Snart tonåring och vill känna sig stor, inte så konstigt.
Citera
2020-08-02, 22:04
Medlem
Vi missar de intressanta och viktiga frågeställningarna fortfarande. Har sett någon enstaka tapper signatur försöka

Det är alldeles för många sidor om varför hon var på platsen. Det lär ju komma fram?

Men istället, om Botkyrkanätverket var måltavlan, vem var då de som sköt?

Vilka konflikter är ”heta” just nu?
Några namn man bör känna till?
Citera
2020-08-02, 22:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Flickan var tydligen polska. Var hon en smutsig judinna månne? I så fall ingen större förlust.

Hon bär ett kristet kors på denna bild:

https://m.facebook.com/viralking.se/...pe=3&source=48

Så en judinna verkar inte så troligt.
Citera
2020-08-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitha
Varför inte ? Så det kan städas undan lite. Majoritet av människorna som följer tråden är ganska trötta på denna importerade kriminalitet. Tack vare sådana som herr nr 1 så kommer Sverigedemokraterna vinna nästa val. Stor chans eller risk, beroende på hur ni ser det att lagar och regler kommer skärpas rejält. Undrar också om det inte är dags för ett medborgargarde. Där män och kvinnor från samhället hjälpa åt för att stötta polisen lite.

Snuten har nog redan tillräckligt med koll på honom. Så vad hjälper det med att skriva ut det på Flashback?
Såklart dom flesta vettigt funtade personerna e trötta på den här bisarra kriminaliteten. Tro det eller ej, men blattarna som inte e kriminella e lika trötta på dom kriminella blattarna. Det enda rätta e att utvisa skiten! Men nej här utvisar man unga tjejer som pluggar och försöker satsa på en framtid. Sverige e ett jävla skämt, Sverige e som en hora. Alla kan komma och knulla skiten när man vill. Haha skamligt. I andra länder hade inte sånt här fått hända på samma sätt, straffen här e löjliga, polisen e själva rädda för att åka ut i förorterna fast det e deras jobb. Jävla pussy land
Citera
2020-08-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Är hon från BK så är det väl inte konstigt i så fall? Är tanken att ni ska slippa bry er, om hon "tiggde om kulan" genom fel val av kompisar??
ett så litet barn kan inte lastas för vilket val av umgänge hon har eller vilken tid och plats hon är på. dock kan det ju vara intressant att veta ifall hon var på stället i sällskap med de tilltänkta offren av andra anledningar.
Citera
2020-08-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Man får inga straff för man innehar automatvapen i Sverige, polisen stoppade några Somalier på Bällstavägen med 5 Ak 47 , dom gick fria.
Stämmer inte
Citera
2020-08-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Vilka ligger då bakom skjutningen? En uppgörelse mellan lokala kriminella grupper är det alldeles uppenbart. Det har nämnts somailer i tråden, men i Norra Botkyrka bor ju mest araber, så det torde väl ligga närmast till hands att det är folk från Mellanöstern.

Det finns knappt somalier i norsborg eller hallunda, ett par stycken men det e bara 1 eller 2 som e inblandade såhär. Dom flesta som bor här ute e Kristna syrianer.
Citera
2020-08-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag kan tänka mig att det hänger mycket ungdomar där, runt Donken. Klart olämplig miljö för kids, såklart, men det är ju hela Stockholm nattetid. Med ett SL-kort kan man ju ta sig precis överallt. Sorgligt oavsett...
Det hänger inga ungdomar på denna McD och går definitivt inte att nå den med SL-kort på något smidigt sätt. Dessutom dog hon inte vid McD utan vid Shell.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Precis. Audin körde och sköt från ett håll. Körde vidare och sen sköt från annat håll. De som skulle dödas stod vid macken.

Är det något som säger att dom stod i en kö för det första? Är det något som säger att de inte stod utanför kön? Jag har svårt att tro att man står i en bilkö, skjuter, och sen väntar på sin tur för att köra därifrån.

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska flickan ha träffats av en förlupen kula i samband med att en bil körde förbi platsen och någon i bilen sköt, en så kallad ”drive by-skjutning”
.

Det var inte en skjutning i en drive-through-kö, utan att skjutningen kallas för drive by-skjutning eftersom skjutningen skedde från en bil som var i rullning.

De som blev skjutna på satt i en bil i kön till McDriven. Läs vad expressen skriver. Jag citerade det stycket alldeles nyss. Det förklarar varför dom kunnat skjuta från två håll. Hade dom varit till fots så hade varit borta på 2 sekunder. Nu satt dom förmodligen fast i kön eller hann inte backa ut tillräckligt fort.

Expressen har en bra översikt också.
Citera
Medlem
Jag tror att anledningen till att så många försöker lägga ansvaret och skulden på det 12 åriga barnet är att det kan vara ganska jobbigt att tänka sig att barn kan bli skjutna ute i samhället.

En försvarsmekanism blir då att skylla på offret och att avhumanisera i syfte att inte behöva känna samma jobbiga känslor som skulle uppstå om det var grannens barn.

Genom att skuldbelägga barnet kan man intala sig att det inte kunde ha hänt en själv eller någon man bryr sig om.

Personligen känner jag att det är tråkigt att sådant händer. Tråkigt att det blev så här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in