Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-03, 18:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Nej inte öppet för folk som inte har en bil.
Rapport SVT nu:

Tydligen kan man promenera dit på natten och köpa burgare.
Citera
2020-08-03, 18:15
Medlem
Vilka finns med i Botkyrkanätverket? Är det ngn som har namn och bilder?
Vilka är det som utgör Vårbynätverket. Namn och bilder på dem hade varit bra.
Citera
2020-08-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Pojkvännen fick ju reda på det dagen efter om jag minns rätt, han var ju hemma på natten. Det enda som är bekräftat är att hon var ute med sin hund. Inget annat.

Vem har sagt att hon hade en pojkvän?
Hennes killkompis morsa som blev intervjuad, sa att hennes son var ”förälskad” i flickan. Det betyder inte att dom var tillsammans
Citera
2020-08-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Jo jag förstår din poäng men det är inget man behöver bevisa på det exakta sättet.

Jag tar ett fiktivt exempel som detta fall. De får två misstänkta. De kan påvisa att det var de två i bilen när de avfyrade skotten. Vem som sköt spelar inte heller någon roll om båda två har understött handlingar som gör helheten så att säga. En kör den andra skjuter. Då kommer det åtalas och kan dömas för medgärningskap vilket är det man brukar kalla att de har agerat gemensamt och i samförstånd.

För att exv dömas till mordförsök behöver inte ens en person vara träffad om det skulle vara i en situation som denna. Det räcker med att avsikten var att skjuta och att det var i farlig riktning. I detta fall när någon avlidit till följd av skottlossningen så är det mord. Att säga att man skulle skrämmas eller liknande håller inte. Åklagaren behöver inte bevisa vad den åtalade tänkte just då. Det räcker med att det är riktat dödligt våld och i och med mängden kulor som spridits är det ett solklart likgiltighetsuppsåt.

Du har rätt. Det stämmer absolut! Försök till mord är ett påbörjat brott men som inte fullbordats. T ex som du säger; att skjuta, men missa. Men det skall sägas att Försök till mord har samma rekvisit som Mord. Dvs personen skall haft uppsåt (avsikt, insikt, likgiltighet) att beröva den andra personen livet. Så vi hamnar liksom i samma diskussion och tolkning även här :-)
Rekvisiten för Försök till mord:
- Personen skall haft uppsåt att döda.
- Personen skall haft uppsåt till själva gärningen som utförts.
- Gärningen som utförts skall kunna vara någonting offret kunnat dö av.

Nu till ditt sista påstående:
2001 dömde Svea Hovrätt en polis för Grovt vållande till annans död och Grov misshandel efter att polisen skjutit en person till döds. Detta efter att polisen skjutit för att stoppa personen i sin flykt, och alltså INTE för att skjuta i nödvärn. Alltså: "avsikt att skjuta", "i farlig riktning", "personen avled av skadorna". Men dömdes ändå för Vållande till annans död.
Citera
2020-08-03, 18:17
Moderator
-Info-s avatar
Här finns en teori om vad som låg bakom skjutningen:

Citat:
En knarkkonflikt inom Botkyrkanätverket fick gärningsmännen att gå till attack. Den 12-åriga flickan var på fel plats vid fel tillfälle, enligt uppgifter till SVT Nyheter.

Det var ett halvår sedan som en splittring skedde inom det kriminella Botkyrkanätverket.

Under konflikten, som handlade om narkotikamarknaden, blev en i gänget beskjuten i sitt hem av personer i sitt eget nätverk, enligt uppgifter till SVT Nyheter.

Skottdådet som på söndagsmorgonen lämnade den 12-åriga flickan död på gatan var ett led i den upptrappade konflikten. Men flickan var inte måltavlan – hon var på fel plats vid fel tillfälle, enligt uppgifter till SVT Nyheter.

Skyttens mål ska i stället ha varit ett antal personer klädda i skottsäkra västar som samtidigt befann sig på parkeringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...n-bakom-mordet
Citera
2020-08-03, 18:18
Medlem
Budikates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Har man bott i Sverige i trettiotre år och är trebarnsmamma och snyftar lipaktig förortsrappakalja i tv. Pinsamt. MAN SKA fan kunna prata förståelig SVENSKA!

Saken i sig är ju fruktansvärd. Men mpow är glasklar. Sluta ligg på rygg. Gå till SFI.

Antingen har du nåt fel på dina öron, eller så är du bara riktigt korkad.
Det ena utesluter iof inte det andra.

Alla svenskar med en IQ över 80 hör att hon pratar flytande svenska med en viss brytning. Brytningen beror sannolikt på att hon växt upp i en förort fylld av utlänningar/invandrare.

Du kunde frågat en normalbegåvad anhörig eller vän så hade du fått förklaringen.
Citera
2020-08-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
polisen har bra material
kommer att klaras upp snabbare än vad många tror
Din uppgift om att hon var ute med hunden stöds idag av media (hoppas deras information inte har tråden som källa).
Har du någon aning vilka de troliga måltavlorna var eller gärningsmännen?
Var flickan hos mormor (finns en kvinna 65år med samma ovanliga polska efternamn boendes ca 700m från brottsplatsen).
Senast redigerad av Jahvet 2020-08-03 kl. 18:23.
Citera
2020-08-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacka163
Vem har sagt att hon hade en pojkvän?
Hennes killkompis morsa som blev intervjuad, sa att hennes son var ”förälskad” i flickan. Det betyder inte att dom var tillsammans
Nå, jag använde det ordet som den jag citerade använde. Om det nu är så väldigt viktigt, så rättar jag mig, samt den citerade skribenten, och säger att det var hennes vän som var pojke och som var förälskad i henne. Nöjd nu? Hur som helst så ändrar det inte faktumet att flickan inte längre finns pga ett par killar som var är hjärndöda.
Citera
2020-08-03, 18:22
Medlem
Fickludds avatar
En sidofråga, men vad hände med hunden? Klarade den sig och var är den nu?
Citera
Medlem
L.Kollbergs avatar
Om Cappes bil som är intressant i utredningen, skriver Expressen: "Han blev av sin Audi den 12 juni, när en bekant till hans vän skulle provköra den inför en eventuell försäljning. Under provkörningen rånades mannen på bilen."

Cappe vill alltså sälja sin bil. Han tycker: 'Vet ni vad, jag låter en bekant av en vän provköra bilen för att se om den duger.' Bekanten till Cappes vän (som Cappe troligtvis inte känner till) provkör bilen. Under denna provkörning blir bekanten av Kappes vän rånad. Vad hände sen? Bekanten går till fots tillbaka till Cappes vän och säger att han blev rånad på bilen. Vännen meddelar Cappe. Cappe ringer polisen.

Låter detta trovärdigt? Hoppas att polisen tar sig en närmare titt på Cappe, hans vän och dess bekant.
Senast redigerad av L.Kollberg 2020-08-03 kl. 18:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nå, jag använde det ordet som den jag citerade använde. Om det nu är så väldigt viktigt, så rättar jag mig och säger att det var hennes vän som var pojke och som var förälskad i henne. Nöjd nu? Hur som helst så ändrar det inte faktumet att flickan inte längre finns pga ett par killar som var är hjärndöda.

Jätte nöjd, duktig flicka.
Ingen har sagt att det ändrar att hon e död. Må henne vila ifrid och hoppas dom hittar GM
Citera
2020-08-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
En sidofråga, men vad hände med hunden? Klarade den sig och var är den nu?

Hade den dött så hade det framkommit antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in