2020-08-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redgunn
Vad snacka vi för åtalspunkter här ?
Mord går bort
Dråp går bort
vådaskott ?
tror gärningsmännen får minimala straff.

Mord. Om jag siktar på dig men missar och träffar din kompis=mord i vilket fall.
Citera
2020-08-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Spelar INGEN roll. Man ville dels träffa två andra med automatvapen och 20-30 skott.

Det räcker med likgiltighetsuppsåtet att spraya skott mot en plats där folk står för mord med likgiltighetsuppsåt.

ok

gick efter detta när jag ville hitta åtalspunkter .
https://lawline.se/answers/mord-drap-och-vallande
Citera
2020-08-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mord. På 12-13-årig flicka. Varför skulle "mord" som åtalspunkt gå bort?
Lycka till att bevisa uppsåtet.

Edit: Med dagens undermåliga rättsväsende som ställs mot skickliga advokater så kommer detta sluta, högst troligen, med att alla går fria eller att ingen lyckas kopplas till brottet.
Senast redigerad av Long-Gone-Day 2020-08-02 kl. 14:45.
Citera
2020-08-02, 14:43
Medlem
8711s avatar
Citat:
ok

gick efter detta när jag ville hitta åtalspunkter .
https://lawline.se/answers/mord-drap-och-vallande

Jo, men uppsåtet här handlar om att man vill döda två andra, man sköt 20-30 skott med automatvapen. Sen att man träffade någon annan så är det såklart ändå mord. Men även om man bortser från det så om jag sprayar 20-30 skott mot en restaurang för att det var lustigt så hade jag ju ett jävligt stort likgiltighetsuppsåt inför om någon skulle dö.
Citera
2020-08-02, 14:45
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Long-Gone-Day

20-30 skott med automatvapen. Mot en restaurang med folk i och utanför.

Där man ville träffa 2 killar, men träffade någon annan.

Där man var helt likgiltig inför om någon skulle träffas och dö.

Självklart mord.
Citera
Medlem
Citat:
Om man tar med ett skarpladdat vapen och skjuter vilt, med uppsåt att döda någon/några. Och en annan kommer i vägen och dör. Då är det mord.

Flickan blir aldrig levande igen. Jag bryr mig inte om ifall kriminella rensar i de egna leden. Ju fler av dom som dör desto bättre. Men man kan önska att de lät bli civilbefolkning och andra som inte har med deras affärer att göra.
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Absolut mord med likgiltighetsuppsåt.

Man ville ju träffa två andra med 20-30 skott. Sköt med automatvapen mot en hamburgarrestaurang med andra omkring.

Tror jag inte alls. Vi hade ju nyligen en underbar rapare som sköt en snubbe med ett skott i huvvet på nära håll. Hände ingenting, frikänd.
Nu är det ju helt osannolikt att det här ens går till rättegång, den här typen av mord leder nästan aldrig till någon rättegång.
Citera
2020-08-02, 14:46
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Tror hämndmotivet mot pappan/pojkvännen är att gå över ån efter vatten. Sannolikt stod hon i egenskap av oskyldig i närheten av de tilltänkta offren. Ett tragiskt exempel på fel plats vid fel tillfälle.

För övrigt gör nyheten att en tolvåring har skjutits ihjäl inte ens toppnyhet hos alla medier. Tragiskt hur härdade folk har blivit.

Nej, hur agenda styrt och propagandamedvetet media rapporterar!
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Gärningsmännen hade inte som uppsåt att döda flickan enligt media

Ja, det vet ju media inget om, eftersom dom inte har pratat med gärningsmännen.
Citera
Medlem
Citat:
Lycka till att bevisa uppsåtet. Med dagens undermåliga rättsväsende som ställs mot skickliga advokater så kommer detta sluta, högst troligen, med att alla går fria eller att ingen lyckas kopplas till brottet.
Flickan är död, borde räcka.

Jävla ordval förlupen kula
Citera
2020-08-02, 14:47
Medlem
-DaRude-s avatar
Ännu ett offer i vänsterns laglösa Swexico.

Det ska bli intressant att höra alla bortförklaringar. Och huruvida GM får mildare straff för att det "inte var meningen".
Citera
2020-08-02, 14:48
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tror jag inte alls. Vi hade ju nyligen en underbar rapare som sköt en snubbe med ett skott i huvvet på nära håll. Hände ingenting, frikänd.
Nu är det ju helt osannolikt att det här ens går till rättegång, den här typen av mord leder nästan aldrig till någon rättegång.

Det kan ju ha varit av misstag, utan uppsåt.

Det kan inte det här ha varit. Man står inte och väntar med bil, hivar sig ut med automatvapen och sprayar med 20-30 skott av någon sorts misstag. Måltavlorna var två killar man ville döda, nu dog någon som kom i vägen, men motivet finns ju där. Även likgiltighetsuppsåtet finns där om man beter sig så.

Stor skillnad mot ett fall med ett skott, utan motiv att döda eller ens skjuta någon nödvändigtvis och utan likgiltighetsuppsåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in