Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-07-30, 17:12
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh

Blev lite nojjig när jag läste vad vissa skrev här i tråden, om att betongen kan spricka osv, så vet inte om jag vågar riskera det. Men tack ändå för rådet.
Nej, betongen kommer inte ”spricka” för du hamrar in en tavelkrok. Vem fan har lurat i dig det!?

Om vi börjar i rätt ände - vad är det för typ av betong. Vet du det? Antar att det inte är lättbetong eftersom du påstår att du provat banka in en tavelkrok redan. Jag hävdar att det visst går att hamra in en tavelkrok i hårdbetong, har gjort det massor av gånger själv. Men du får hamra med lite ”finess”, precic som jag skrev. Förmodligen kommer du ej kunna hamra in kroken fullt, men gör du rätt så lovar jag att den sitter ändå.

I lättbetong/tegel är det inga problem!

Klarar du inte detta så ja då är det bara att proppa som återstår!
Citera
2020-08-03, 08:55
  #26
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Konstigt. Jag har ändå bankat upp ett hundratal tavlor på betong med XB.

Men hur som helst så kan du inte borra i betong utan ordentliga verktyg. Din borr går varm och ditt borr kommer att bli mos.

Uppfattat!, får se hur jag gör, har en anhörig som är elektriker och som säkert har verktyg hemma att använda, jag är tyvärr en sådan där jobbig person som verkligen avskyr att be folk om hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av riksmupp
Du behöver ingen märkesborrhammare, köp nån av kedjornas egna tex den här.
I och med att du har en bostadsrätt tycker jag absolut det är vettigt att ha en borrhammare hemma.

Jag är handikappad och kan egentligen inte göra något själv när det gäller hantverk, jag tänkte att skulle försöka mig på tavlor i alla fall, som sagt ovanför så har jag en anhörig som är elektriker som säkerligen har rätt verktyg hemma, får försöka svälja stoltheten och be om hjälp kanske istället, men tack för länken, verkar vara ett populärt verktyg och relativt billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har exakt den där. Den är helt sjukt värd.

Jag har det i åtanke ifall stoltheten står i vägen och jag provar själv istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Shivering-Banana
Nej, betongen kommer inte ”spricka” för du hamrar in en tavelkrok. Vem fan har lurat i dig det!?

Om vi börjar i rätt ände - vad är det för typ av betong. Vet du det? Antar att det inte är lättbetong eftersom du påstår att du provat banka in en tavelkrok redan. Jag hävdar att det visst går att hamra in en tavelkrok i hårdbetong, har gjort det massor av gånger själv. Men du får hamra med lite ”finess”, precic som jag skrev. Förmodligen kommer du ej kunna hamra in kroken fullt, men gör du rätt så lovar jag att den sitter ändå.

I lättbetong/tegel är det inga problem!

Klarar du inte detta så ja då är det bara att proppa som återstår!

Jag är ingen händig person, och som sagt ovanför handikappad, jag har underutvecklad (fin)motorik och väldigt dåligt balanssinne, dessutom synskadad på ena ögat (skelögd) så jag ser inte rakt.

Jag har ingen aning om vilken sorts betong det är, byggnaden är från 60-talet (miljonprogramslägenhet) om det ger någon form av hänvisning till vilken betong det kan vara, men oavsett med tanke på mina handikapp så känns det otäckt för mig att hamra på fritt när jag själv inte besitter kunskap om sådana här saker.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback