Citat:
Ursprungligen postat av
Smegma
Slagborr. Plugg. Skruv. Lätt att spackla igen och måla över vid eventuell flytt.
Problemet är att jag inte har en slagborr, det känns lite som overkill att länge så mycket pengar när den enbart kommer att användas för att hänga upp fem tavlor, sen blir den bara liggandes.
Citat:
Ursprungligen postat av
CyrusGNetWork
Är inte dessa tavlor allt för tunga så använd istället betonspik. Det blir mindre skador på väggen om du nu ska flytta eller möblerar om.
Jag har två mindre tavlor som väger väldigt lite, har sedan 3 tavlor som är inramade med glasskiva som kanske väger typ ett kilo vardera. Betongspik är detsamma som XB-krok som andra nämner?, jag har redan provat det, glömde att nämna det i mitt inlägg, spiken vek sig när jag försökte hamra in dom, jag vågade iofs inte slå för hårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Om tavlorna inte är tunga så kan du använda en
XB-krok.
Du kommer inte att kunna borra i betong med din skruvdragare. Du bör ha en borrhammare för det jobbet.
Glömde tyvärr att nämna det i mitt inlägg men jag har provat med XB-krok, spiken vek sig, dom ville inte bli inslagna, vet inte om beror på att jag inte hamrade tillräckligt hårt men vågade inte ta i för mycket heller.
Som jag skrev ovanför angående slagborr så känns det lite som overkill att köpa ett nytt (dyrt) verktyg bara för att hänga upp fem tavlor.
Citat:
Ursprungligen postat av
RingInteSnuten
Är det din lägenhet? isåfall är det upp till dig om du vill borra.
Men du har dessa, kardborrebands hängare, som kommer dubbehäftade en bit på tavlan, en bit på väggen och tryck ihop.
Jag vart helt paff när jag hittade dom, funkar skitbra!
Du kan sätta på hur många du vill beroende på hur tung tavlan är.
https://www.clasohlson.com/se/Tavelupph%C3%A4ngning-Command/p/Pr443456000
Det är min lägenhet (Bostadsrätt), kan ju absolut vara ett alternativ ju, betydligt billigare än att köpa dyra verktyg som bara skall användas max fem gånger. Håller det bara sig över tid så inte tavlorna en dag helt plötsligt trillar ner från väggen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shivering-Banana
Det går att använda klassisk tavelkrok också om man är lite försiktig när man hamrar in den. Om man nu inte vill proppa/plugga dvs.
Blev lite nojjig när jag läste vad vissa skrev här i tråden, om att betongen kan spricka osv, så vet inte om jag vågar riskera det. Men tack ändå för rådet.
Citat:
Ursprungligen postat av
sarssars
Prova xb-krok först och främst.
Är det extremt hård betong så att xb-kroken viker sig är så slagborr/borrhammare samt betongplugg ett alternativ, men det är väldigt bökigt järmfort med att hammra i en xb-krok.
Som sagt ovan så har jag redan provat med XB-krok, med 3 st spik/krok i, men dom vek sig när jag försökte hamra, men jag ville inte hamra för hårt så kanske därför.