• 1
  • 2
2020-07-27, 17:46
Bannlyst
https://receptfavoriter.se/recept/noetfaersbiffar.html

Hej alla deprimerade horungar !

Igår blev det blomkålssoppa idag blir det biff ! Skriv AMEN vettja era horungar.

Men va faaaaaan jag har några frågor innan

på .6 står det > Forma runda biffar av nötfärsen. Salta och peppra dem.

ska man bara ta lite färs och forma biffar och sen på stekpannan?
ska man inte blanda eller knåda köttet innan? Låter konstigt

efter att man tagit bort biffarna står det såhär på 12

Tillsätt ca 2 dl vatten till stekpannan och skölj ur stekskyn samt sila ner den i såsen.
Med skölj ur stekskyn så menar dom alltså man ska skölja ner den i såsen? Har jag rätt,

Betyder stekskyn i detta fallet allt vatten från biffen och den övriga olja och smör som blivit kvar? Men vf ska man sila ner detta?
Citera
2020-07-27, 17:52
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resare-Bengt
https://receptfavoriter.se/recept/noetfaersbiffar.html

Hej alla deprimerade horungar !

Igår blev det blomkålssoppa idag blir det biff ! Skriv AMEN vettja era horungar.

Men va faaaaaan jag har några frågor innan

på .6 står det > Forma runda biffar av nötfärsen. Salta och peppra dem.

ska man bara ta lite färs och forma biffar och sen på stekpannan?
ska man inte blanda eller knåda köttet innan? Låter konstigt

efter att man tagit bort biffarna står det såhär på 12

Tillsätt ca 2 dl vatten till stekpannan och skölj ur stekskyn samt sila ner den i såsen.
Med skölj ur stekskyn så menar dom alltså man ska skölja ner den i såsen? Har jag rätt,

Betyder stekskyn i detta fallet allt vatten från biffen och den övriga olja och smör som blivit kvar? Men vf ska man sila ner detta?

Stekskyn blir en bra sås till biffarna, men om du vill ha annan sås kör på det.

Du kan steka biffarna tillsammans med finhackad lök så får du lite mer smak i skyn, o ha i lite lite vinäger när du tagit ur biffarna.
Citera
2020-07-27, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Stekskyn blir en bra sås till biffarna, men om du vill ha annan sås kör på det.

Du kan steka biffarna tillsammans med finhackad lök så får du lite mer smak i skyn, o ha i lite lite vinäger när du tagit ur biffarna.
Du svarade inte på nånting av det jag undrade

ska jag inte knåda och dega lite med köttet innan jag formar dom? eller ska jag bara ta lite itaget och sen forma dom direkt ur förpackningen? Hur fan ska man ens salta och peppra så de får smak? Man tänker ju att man ska blanda köttet innan med salt och peppar?

du svarade inte heller på min fråga angående stekskyn
Citera
2020-07-27, 18:04
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:

ska jag inte knåda och dega lite med köttet innan jag formar dom? eller ska jag bara ta lite itaget och sen forma dom direkt ur förpackningen? Hur fan ska man ens salta och peppra så de får smak? Man tänker ju att man ska blanda köttet innan med salt och peppar?

Du kan knåda om du vill, men färs är färs och såvida du inte blandar i mer fett så ser jag ingen anledning att knåda.
Men slänger du på peppar och salt innan du formar så kan du röra runt det lite.
Stekskyn innehåller fett och smak ifrån biffen/köttet, stek i mycket smör. Jättegott att göra sås på ihop med lite vetemjöl kokat i smör, en klick lingonsylt i för sötma.
Citera
2020-07-27, 18:09
Medlem
Hacka lök,ägg o ströbröd o ha i biffarna horunge. Det fattar du väl hur man gör färsbiffar horunge. Dumma horunge utan det i blir det hamburgare. Horunge. O den där jävla såsen horunge kan du blåsa upp i röven horunge med en slang,fattaru horunge.
Citera
2020-07-27, 18:09
Medlem
yz44s avatar
Det vanliga är väl att man blandar i kryddorna i färsen (är ingen kock).
Sedan tycker jag att mängden salt var liten om det är menat att vara 1 kryddmått till färsen.
Kolla andra recept man vet aldrig om det blivit skrivfel.

Stekskyn, häll på vatten i pannan, vispa runt och häll genom sil ner i såsen.
Du silar för att slippa brända småbitar osv.
Såsen som du gör på detta sätt blir riktigt god då mycket av smakerna kommer med.
Citera
2020-07-27, 18:12
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:

Ok.
1. Lägg färsen i bunke
2. Salt o peppra i färsen efter behov, ha i andra kryddor också, vitlökspulver, paprika, kanske lite grädde.

Knåda fanskapet 5 minuter

3. Låt stå en 15 minuter i kylen,

4. Ta ut färsen, dra på vattenkranen så det rinner, blöt händerna innan du formar biffarna då fastnar inte färsen i händerna. Gör biffar som är ungefär som snusdosor i storlek/tjocklek

5. Hacka 1 gul lök fint eller i tunna skivor
6. Värm på lite smör+olja i pannan,
7. Stek biffarna per sida till de fått bra med färg
8. När du vänt biffarna ha i löken i pannan,
9. Ta ut biffarna, fortsätt stek löken i skyn och lägg till 1/2 dl vatten, samt ngra stänk vinäger,

10. Använt skyn som sås till biffarna.
Citera
2020-07-27, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Hacka lök,ägg o ströbröd o ha i biffarna horunge. Det fattar du väl hur man gör färsbiffar horunge. Dumma horunge utan det i blir det hamburgare. Horunge. O den där jävla såsen horunge kan du blåsa upp i röven horunge med en slang,fattaru horunge.
Tack

jag tror man ska riva löken annars
Citera
2020-07-27, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Ok.
1. Lägg färsen i bunke
2. Salt o peppra i färsen efter behov, ha i andra kryddor också, vitlökspulver, paprika, kanske lite grädde.

Knåda fanskapet 5 minuter

3. Låt stå en 15 minuter i kylen,

4. Ta ut färsen, dra på vattenkranen så det rinner, blöt händerna innan du formar biffarna då fastnar inte färsen i händerna. Gör biffar som är ungefär som snusdosor i storlek/tjocklek

5. Hacka 1 gul lök fint eller i tunna skivor
6. Värm på lite smör+olja i pannan,
7. Stek biffarna per sida till de fått bra med färg
8. När du vänt biffarna ha i löken i pannan,
9. Ta ut biffarna, fortsätt stek löken i skyn och lägg till 1/2 dl vatten, samt ngra stänk vinäger,

10. Använt skyn som sås till biffarna.
ok tack

tanken är att man ska hälla ner stekskyn i den såsen som man gör vid sidan om.
Citera
2020-07-27, 18:29
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
ok tack

tanken är att man ska hälla ner stekskyn i den såsen som man gör vid sidan om.

Du kan använda bara skyn annars. Om du har exempelvis potatismos till räcker det med sky
Citera
2020-07-27, 18:32
Medlem
hesons avatar
Knåda så lite som möjligt, ju mer du knådar ju kompaktare blir det, vilket kan funka på pyttesmå köttbullar men blir trist i andra fall.
Jag bryter loss bitar från leven i tråget och plattar ut den mellan händerna i ett tryck, trycker ihop lite om den blivit flikig, saltar och pepprar utsidan.

Äter sedan med en välkryddad sås som ger smak både åt potatisen som biffarna.

OM man vill knåda så måste man göra en massa saker för att motverka att den blivit kompakt, skorpmjöl, ägg, finhackad lök, etc.
Citera
2020-07-28, 10:24
Medlem
maxorrs avatar
Hehe enklare recept fanns nog inte

Blanda färs.. gärna med en träslev..ej överarbeta färsen för då kan burgarna / biffisarna bli seg

500 gram nötfärs
1 krm svartpeppar
1 krm salt
1 msk smör och en msk olja att steka i

Att TS lyckades med blomkålssoppa var ju otroligtt relativt att forma en burgare
Steksky eller köttsafter med små brynta bitar av färs som fastnat något i stekpannan ger ju mer smak åt såsen så det "deglacerar" man som det heter, sen kan man sila såsen från bitar.. jag stavar det fel iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in