2020-07-28, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Knåda så lite som möjligt, ju mer du knådar ju kompaktare blir det, vilket kan funka på pyttesmå köttbullar men blir trist i andra fall.
Jag bryter loss bitar från leven i tråget och plattar ut den mellan händerna i ett tryck, trycker ihop lite om den blivit flikig, saltar och pepprar utsidan.

Äter sedan med en välkryddad sås som ger smak både åt potatisen som biffarna.

OM man vill knåda så måste man göra en massa saker för att motverka att den blivit kompakt, skorpmjöl, ägg, finhackad lök, etc.

Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Du kan använda bara skyn annars. Om du har exempelvis potatismos till räcker det med sky

Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Du kan knåda om du vill, men färs är färs och såvida du inte blandar i mer fett så ser jag ingen anledning att knåda.
Men slänger du på peppar och salt innan du formar så kan du röra runt det lite.
Stekskyn innehåller fett och smak ifrån biffen/köttet, stek i mycket smör. Jättegott att göra sås på ihop med lite vetemjöl kokat i smör, en klick lingonsylt i för sötma.
Nu har jag kollar på en del andra recept angående nötfärsbiffar och alla säger typ man ska blanda med ägg och ströbröd, denna verkar va lite speciell.
Citera
2020-07-28, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Hehe enklare recept fanns nog inte

Blanda färs.. gärna med en träslev..ej överarbeta färsen för då kan burgarna / biffisarna bli seg

500 gram nötfärs
1 krm svartpeppar
1 krm salt
1 msk smör och en msk olja att steka i

Att TS lyckades med blomkålssoppa var ju otroligtt relativt att forma en burgare
Steksky eller köttsafter med små brynta bitar av färs som fastnat något i stekpannan ger ju mer smak åt såsen så det "deglacerar" man som det heter, sen kan man sila såsen från bitar.. jag stavar det fel iaf

Aa, jag ska nog blanda, han nämner inte det där, känns konstigt.

så inget blandade med ägg och ströbröd?
Senast redigerad av ResareBengt 2020-07-28 kl. 15:41.
Citera
2020-07-28, 18:04
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt

Du kan ha det där i. Du kan ha allt möjligt i ett biff i sak. På kåken hade vi i havregryn eller riven potatis för att dryga ut biffarna.

Riven lök funkar, men krama ur saften först.

Det med ströbröd o ägg handlar om hållfasthet, du kan annars vända biffarna i ströbröd innan stekning.

Nötfärs behöver ofta inte ägg. Fläsk eller lamm däremot kan behöva det.
Citera
2020-07-28, 20:14
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

Nä, Brukar du ha det till burgare ochså ? Det binder ihop bra iaf
Det är ingen wallenbergare vi snackar om här som är mer smetig i konsistensen
Citera
2020-07-29, 14:21
Bannlyst
Citat:
Du kan ha det där i. Du kan ha allt möjligt i ett biff i sak. På kåken hade vi i havregryn eller riven potatis för att dryga ut biffarna.

Riven lök funkar, men krama ur saften först.

Det med ströbröd o ägg handlar om hållfasthet, du kan annars vända biffarna i ströbröd innan stekning.

Nötfärs behöver ofta inte ägg. Fläsk eller lamm däremot kan behöva det.
Hur kramar man ut saften?

detta blev dom äckligaste biffarna jag gjort, jag knådade skiten 1-2 minuter med händerna, stekte kanske 20-25 minuter, blev dom hårdaste segaste biffarna jag ätit

Citat:
Nä, Brukar du ha det till burgare ochså ? Det binder ihop bra iaf
Det är ingen wallenbergare vi snackar om här som är mer smetig i konsistensen
det blev som du sa, segt när jag knådade skiten,

3 frågor, om jag nu hade blandat med ägg och ströbröd eller grädde också, så hade det inte blivit så va?

eller hade det med att jag stekte dom för länge att göra?

Eller, var det för att jag inte formade dom direkt från förpackningen?
Citera
2020-07-29, 18:36
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Hur kramar man ut saften?

detta blev dom äckligaste biffarna jag gjort, jag knådade skiten 1-2 minuter med händerna, stekte kanske 20-25 minuter, blev dom hårdaste segaste biffarna jag ätit

det blev som du sa, segt när jag knådade skiten,

3 frågor, om jag nu hade blandat med ägg och ströbröd eller grädde också, så hade det inte blivit så va?

eller hade det med att jag stekte dom för länge att göra?

Eller, var det för att jag inte formade dom direkt från förpackningen?

Jo bli segt plus att du stekte dom för länge .. Bryn dom bara och kör i ugnen eller på låg värme efter du brynt dom snabbt :

https://receptfavoriter.se/recept/ko...utan-aegg.html

Alltså grädde, potatis, ströbröd, mjölk, ägg osv i färsbiffar ger ju smak men man kan göra biffar helt utan dessa varor som är saftiga och genomlagade..

https://www.koket.se/mitt-kok/tommy-...cheeseburgare/

Hur du kollar hur genomlagad färsbiffen är

https://www.youtube.com/watch?v=yu1fm-9uUVc
Citera
2020-07-30, 01:34
Bannlyst
Citat:
Jo bli segt plus att du stekte dom för länge .. Bryn dom bara och kör i ugnen eller på låg värme efter du brynt dom snabbt :

https://receptfavoriter.se/recept/ko...utan-aegg.html

Alltså grädde, potatis, ströbröd, mjölk, ägg osv i färsbiffar ger ju smak men man kan göra biffar helt utan dessa varor som är saftiga och genomlagade..

https://www.koket.se/mitt-kok/tommy-...cheeseburgare/

Hur du kollar hur genomlagad färsbiffen är

https://www.youtube.com/watch?v=yu1fm-9uUVc
va så du menar att öven om jag hade slängt i ägg och ströbröd så hade det blivit segt om jag blandade med händerna?

Aa jag stekte nog för länge, men hur ska jag göra då?

den med koket receptet är ju burgare, det verkar som om biff och burgare typ är samma sak? det känns ju så

det känns som om ägg och potatis ströbröd är ett måste i biff

hur fan har han på receptfavoriter ens lyckats få till dom där brända linjerna sådär?
Citera
2020-07-30, 01:38
Medlem
Svårt recept
Citera
2020-07-30, 02:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Svårt recept
vf blev det segt, för att jag stekte länge eller? men samtidigt så är inte biff endast gott med salt och peppar, känns som man ska ha en lite mer saker alltså...
Citera
2020-07-30, 07:49
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
va så du menar att öven om jag hade slängt i ägg och ströbröd så hade det blivit segt om jag blandade med händerna?

Aa jag stekte nog för länge, men hur ska jag göra då?

den med koket receptet är ju burgare, det verkar som om biff och burgare typ är samma sak? det känns ju så

det känns som om ägg och potatis ströbröd är ett måste i biff

hur fan har han på receptfavoriter ens lyckats få till dom där brända linjerna sådär?

Nä, det hade säkert inte blivit sega pga av grädde, ägg, mjölk, potatis innehåller vätska såklart .. Enklast är väl bara att följa vad som står 3-5 min pr sida eller så bryner du färsbiffen .. sen skär du av en bit så du ser igenom biffen och då ser du ju när det går från ljusrosa till vit köttsaft (kör på låg värme efter bryning) och då drar du ifrån stekpannan direkt när det är utan rosa färg .. Biffar ska ju oftast va tjockare en burgare typ 2 cm eller mer..

https://www.arla.se/recept/kottfarsb...d-pepprig-sas/

Strunta i linjerna.. det ger bara mindre smak.. det ska va brynt på hela biffen
Senast redigerad av maxorr 2020-07-30 kl. 07:53.
Citera
2020-07-30, 09:27
Medlem
BorisBalkans avatar
Gör biffarna och platta ut med en tallrik. Bara pressa. Då blir de jämnare.

Värm sedan pannan ordentligt, stek max 5 minuter per sida.

Har gasspis så krävs väldigt lite tid/sida.

Är det nöt så kan det vara semi-färdigt i mitten. Annars när du stekt ha alufolie förberett och svep in biffarna, dels så bevaras saften mer o dels så efterlagas de lite mer.
Citera
2020-08-01, 23:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Gör biffarna och platta ut med en tallrik. Bara pressa. Då blir de jämnare.

Värm sedan pannan ordentligt, stek max 5 minuter per sida.

Har gasspis så krävs väldigt lite tid/sida.

Är det nöt så kan det vara semi-färdigt i mitten. Annars när du stekt ha alufolie förberett och svep in biffarna, dels så bevaras saften mer o dels så efterlagas de lite mer.

Plus ett.

Passar på att tipsa lite allmänt - peppra inte smeten, ytpeppra i pannan så blir det mkt godare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in