Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Vad gäller ersättning så är det en uppenbar vårdskada och då skall man ha ersättning från patientförsäkringen.
Vad gäller ansvarsfrågan så är det osäkrare. Det är ändå jävligt ovanligt att det händer. Nu är det många år sedan men jag har varit med vid en jävla massa operationer i olika roller och jag kan inte minnas att det fanns några procedurer eller rutiner som specifikt gällde "kolla så det inte kan finnass några spritångor som kan fatta eld".
Det finns inga checklistor som säger att man skall kolla att operationslampan är fastskruvad heller. Ändå är jag säker på att några stackars jävlar skadats av att operationslampan trillat ner i huvet på dem.
Det sista var roligt skrivet

och ju helt sant. Olyckor kan ju alltid hända.
Trots checklistorna och massvis med kontroller händer ju det oförutsedda ibland. Skulle man test-dra varenda mutter, testa varje vattenkrans renhet och varje hjuls hållbarhet inför varje operation många gånger varje dag, skulle inga operationer hinnas med. Inte ens flyget gör det inför varje flygning.
Om man har en olycksfallsförsäkring får man i allmänhet ersättning om man behövt sjukvård och om man varit sjukskriven samt för kvarstående men/ärr.
Detta gäller om man råkat ut för en oförutsedd olyckshändelse. Rimligen borde detta även gälla om olycka skett i en sjukvårdslokal. Dessutom får man oftast invaliditetsersättning.
Dock kanske LÖFs ersättning räknas av från denna ersättning, vet ej.
Kvinnan i artikeln är 28 år, född 1992. Hon opererades 2008 för olikstora bröst.
Under åren efteråt behövde hon genomgå ytterligare två bröstoperationer inom landstinget för att korrigera resultatet.
Vid den tredje sista bröstoperationen 2012 råkade hon ut för brännskadan. Hon har således förutom brännskadan också ärr efter tre bröstoperationer. Det har gått 8 år, hon har under tiden fått barn med den påverkan på brösten och ärren det innebär. Hon har fått 107.000kr
Någonstans kanske man måste acceptera att våra skattepengar är en ändlig resurs?
Även om det låter hårt har hon ju inte fått några allvarliga men av det som hände.
Vill hon efter nu alla år och graviditet rätta till utseendet på brösten, kanske inte detta ska tas från sjukvårdsresurserna hos en enormt hårt belastad sjukvård. Som dessutom har väldigt långa väntetider för svårt sjuka i svallvågorna av pandemin som också kostat väldigt många livet.
Det blir lite fel i proportioner, kan jag tycka.