Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Alla exemplen du ger täcks av patientförsäkringen.
Ur Patientskadelagen
Det rimliga är då att motsvarande i allmänhet exkluderas ur den vanliga olycksfallsförsäkringen precis som ärr som uppkommit vid operationer.
I Trygg-Hansas villkor står att bla annat detta exkluderas:
Man kan förstås diskutera exakt hur "genom ingrepp" skall tolkas men jag killgissar att det är utan överlappning med det som täcks av patientförsäkringen.
Detta säger förstås inte att det kan finnas andra försäkringar som täcker även skador som också täcks av patientförsäkringen.
Det blir lite för mycket av "bevisa att alla svanar i Sverige är vita" att bevisa motsatsen. Det är principiellt betydligt lättre att visa att svanar inte är vita.
Intressanta fakta, tack.
Det blir ju då som att någon som registreras som patient hamnar i en ”patientförsäkringsbubbla” där allt denne kan råka ut för vid eller i anslutning till vårdkontakten eller ibland tom.på resan dit omfattas av patientförsäkringen. Vare sig det är självorsakad avsiktlig skada, skada av egen klumpighet, av ren otur, av ett terroristattentat, nedstörtat flygplan, av blixtnedslag, av en anhörig som försöker mörda vederbörande eller som en komplikation till behandling.
Allt klassas som ”vårdskada” och omfattas av patientförsäkringen enligt detta regelresonemang.
Ett väldigt vidlyftigt sätt att se på detta hela, skulle jag nog tycka.
Då blir det kanske inte heller så märkligt att ersättningarna från LÖF hamnar på rätt låga nivåer om de ska täcka allt detta....
Och många registrerade vårdskador blir det...
Nu var kvinnan i artikeln 16 år vid första ingreppet. Då täcker ex Trygg-Hansa ärr, men och skador som uppstår efter operation för en sjukdomsorsak. Det ingår i barnförsäkringen.
Hennes följande två operationer, inklusive den där brännskadan skedde, var ju för att korrigera den första och klassas kanske som pågående sjukdomsåtgärder eller något sånt? Även om hon då blivit vuxen?
Jag kan för lite om försäkringsregelverk för att känna till hur försäkringsbolagen resonerar.