• 5
  • 6
2020-07-30, 12:51
Medlem
Sqeptisks avatar
Vad skall driva börsen efter Q2?

Inget?

Som tidigare nämts i tråden är det i dagsläget en rätt stor andel investerbart kapital "utanför sidlinjen". Uppstudsen efter Wuhanviruset går trögare och trögare vartefter många börjar lätta av på aktieexponeringen. Vi får inte heller glömma att vi var på god väg in i en lågkonjunktur redan innan nedstängningarna.

Har den siste optimistiske småspararen gått "all in" i aktier än? I så fall är en nära förestående rekyl nedåt kanske inte helt osannolik?
Senast redigerad av Sqeptisk 2020-07-30 kl. 12:55.
Citera
2020-07-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nu ska även de arbetslösa avsätta delar av a-kassan till börsen för att elda på bubblan...

"Ellinor" är ett nytillskott;
https://www.aftonbladet.se/minekonom...blev-en-miljon

*suck*

Vad blir nästa desperata pryl? "Samla dina lån hos Lendia - bli börsmiljonär med lånade pengar"

De där artiklarna i Aftonbladet / Expressen är ju ett bubbelfenomen. Det har gått 20 år sedan sist vi hade liknande atmosfär innan IT-kraschen. "Folk" blev rika på daytrading och slutade jobba för att försörja sig på börsen. Vissa hade tjänat pengar på dotcom-bolag i enorma mängder, 100-faldig avkastning.

Jag bodde i USA då, men Sverige var nog ganska likt?

Väldigt många amerikaner dagdrömde om early retirement vid 57-års ålder. Även vanlig medelklass, men vi vet ju hur det gick. Guldet blev till sand och bara några år därefter fick lägre medelklass det verkligt kämpigt.

Men det är så, i en värld där många tycks bli rika vill alla med och få sin del av kakan. Fler belånar sina portföljer idag än någonsin. Själv sitter jag på miljonlån på villan och de pengarna har jag på börsen. Jag behöver inte låna, men de skänker ju bort pengarna och man får skatterabatt på det...

De flesta köper väl sin bil på avbetalning idag? Man lånar till resa? Maxar sitt kreditkort och balanserar på lånegränsen? Så visst kan man ringa Lendia och samtidigt öppna konto på Avanza...

Tjejen i artikeln är 30 och jag gissar hennes barndom inte på något vis präglades av IT-kraschen.

Det är märkligt hur historien upprepar sig.

Jag käkar popcorn och beskådar spektaklet, hoppas att min egen plan för early retirement inte blir till sand.... men jag äger i alla fall min bil.
Citera
2020-07-30, 13:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
I något sorts allvar, ja. Detta kommer fortgå i ett par år till. Alla jagar avkastning, pengarna måste ta vägen någonstans.

Det som rent systematiskt behövs för att återgå till ett sorts normalt läge är att inflationen (som som den mäts) drar iväg kraftigt och centralbankerna tvingas höjda rätan. Då får vi världens största credit crunch och fall på aktier/fastigheter.

Så hur mycket stimulanser krävs för att inflationen faktiskt ska sticka iväg? The million dollar question. Att ha pengar på ett bankkonto är hur som helst det sämsta som finns. Aktier & guld för småsparare. Sedan hur du fördelar det, vad du tror om framtiden osv. är ju okvalificerade gissningar. Jag tror att en portfölj med 50/50 guld+aktier kommer att prestera mycket bra de kommande 5 åren. Sedan har jag personligen mer aktier än guld då en hjärndöd metall inte bidrar till något men företag gör det, but anyway.

Personligen har jag slutat "jaga avkastning" - ok, 1,5 % och ligger på inflationsnivå. Väljer att hellre behålla det jag har än att vara med i raset, för det kommer.
Citera
2020-07-30, 13:13
Medlem
Finans.killens avatar
Ja det undrar jag med, privat så bygger jag kassa och väntar på eventuellt en vända till ner eller en mer utdragen skuldkris.
Citera
2020-07-30, 13:26
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu tror jag inte premiärministern avser AB och "MSM" utan snarare finanstidningar som WSJ, economist och kanske DI.

Att AB kör sin påminner ju om när Loket Olsson och TV4 körde sin aktietävling med Löparen och Stig Malm. Det var tider det. Men så har det alltid varit, börs-snack generar många klick nu, och nybörjarna letar i AB efter tips.

Jag tror du bör skilja på allmänna nyhetstidningar och finanstidningar.

Grejen är ju att dessa artiklar poppar upp nära inpå nedgångar, folk är fega när det är billigt och det är först när det har gått upp lång tid och sedan en kortare krasch som återhämtar sig snabbt som folk tänker "ja men om det bara kraschar 6 månader och sedan går upp i 10 år så kanske jag ska köpa jag också!" sedan kommer den riktiga deleverage och börsen är sur 5 år istället för 6 månader och så kastar Svensson in handduken på lows.

Rinse repeat.

Folks margin användning i USA börjar bli oroande högt också, såg senast för ett par dagar sedan denna:

https://www.advisorperspectives.com/...up-5-8-in-june
Citera
2020-07-30, 13:31
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det där var en riktig bubbla. Jag gick i gymnasiet och var med i en aktieklubb. Bara det visar hur bubblig marknaden var när det begav sig. TV hade program där kändisar förklarade hur de plockade aktievinnare.

Skillnaden mot nu är att dagens tech bolag faktiskt gör något. Ingen saknar Jonas Birgersson och Framfab eller von Holstein. Däremot skulle miljoner eller miljarder sakna Google, Facebook, Amazon och Apple.

Så this time its different? Värderingen spelar ingen roll eftersom dessa bolag göra något då kan man betala vad som helst för aktierna.

Nejdå, du kan ha rätt helt klar, jag bara retas lite.
Citera
2020-07-30, 13:45
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
De enorma mängd pengar som söker sig till börsen härrör inte från arbetarnas lönekonton. Det finns tre huvudsakliga källor:
1) Nytryckta pengar från riksbankerna.
2) Pengar från råvarustinna länder som tjänat mycket när efterfrågan hela tiden ökat.
Och så den kanske minsta, men intressantaste:
3) Pengar från företag och privatpersoner som varit de stora vinnarna i de senaste 15 årens digitaliserings- och IT-boom. Pengar som inte rimligen kan återinvesteras men som söker avkastning.
4) ja, och så en liten rännil från pensionfonder etc, men det är bara lika mycket som alltid. Det är inte vad som driver börserna

Kategorierna 2), 3) och 4) är investeringar som driver börsuppgång och som ökar i värde när börsen går upp men som också får sin beskärda del av nedgångar när dessa kommer.

Den stora frågan är vad som kommer hända med 1).
Expansionen har varit så stor och våldsam så det är nästan svårt att begripa. Om man en dag skall återföra pengarna så blir det nästan omöjligt att inte starta en ond spiral. Man måste ju ta tillbaka pengar från marknaden. Visserligen har man vältrat över en del av problemen på privatpersoner (genom till exempel bostadslån) och därmed spridit riskerna en del, men därmed har man också gjort det svårare att använda räntan som styrmedel; höjd ränta är också en risk för recession eftersom det påverkar konsumtionen i en allt högre grad allteftersom skuldberget växer.

Själv börjar jag luta åt att dessa pengar aldrig kommer att dras tillbaka och att statsskulderna aldrig kommer att regleras. Dom har helt enkelt vuxit sig för stora.

Samtidigt kommer det en dag då tillgången på gratis lån är slut; när långivarna börjar begära ränta på pengarna. Det kommer även att drabba riksbankerna och statsbudgetarna och i förlängningen också konsumtionen.
Det skulle kunna gå riktigt illa. En global depression. Men jag är säker på att finansgenier och nationalekonomer just nu grubblar på sätt att eliminera QE och statsskulder; jag kan bara inte komma på hur dom skulle göra.
Kom gärna med förslag.

(Det jag redan räknat ut är att den lille mannen kommer bli lidande; fast det behöver man ju inte vara ekonom för att förstå).

Fredsförhandlingar efter ett rejält jävla krig brukar innehålla "cancelleation of debt" på alla möjliga håll och kanter, det är enda utvägen jag ser nu. Kina vs USA 2030?
Citera
2020-07-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Grejen är ju att dessa artiklar poppar upp nära inpå nedgångar, folk är fega när det är billigt och det är först när det har gått upp lång tid och sedan en kortare krasch som återhämtar sig snabbt som folk tänker "ja men om det bara kraschar 6 månader och sedan går upp i 10 år så kanske jag ska köpa jag också!" sedan kommer den riktiga deleverage och börsen är sur 5 år istället för 6 månader och så kastar Svensson in handduken på lows.

Rinse repeat.

Folks margin användning i USA börjar bli oroande högt också, såg senast för ett par dagar sedan denna:

https://www.advisorperspectives.com/...up-5-8-in-june

Jo, jag tycker ju också Corona liknar rubelkraschen lite. Men faktum är, det verkar nästan galnare denna gången. Aftonbladet är nästan maniska, men jag tror det är en genusgrej också, man vill visa unga kvinnor som aktieklippare. Det är nästan enbart kvinnor som porträtteras.

Vad är "margin använding"?
Citera
2020-07-30, 15:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Så this time its different? Värderingen spelar ingen roll eftersom dessa bolag göra något då kan man betala vad som helst för aktierna.

Nejdå, du kan ha rätt helt klar, jag bara retas lite.

Din retsticka. Använder mina egna floskler mot mig...
Citera
2020-07-30, 15:46
Medlem
"US shares plunged on Thursday with the Dow falling more than 300 points, after news that President Trump suggested delaying the US election scheduled for November"

Haha, tradingeconomics och deras jävla notiser Kanske kan vara nåt annat som gör börsen nervös också, hmmm...
Citera
2020-07-30, 15:49
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, jag tycker ju också Corona liknar rubelkraschen lite. Men faktum är, det verkar nästan galnare denna gången. Aftonbladet är nästan maniska, men jag tror det är en genusgrej också, man vill visa unga kvinnor som aktieklippare. Det är nästan enbart kvinnor som porträtteras.

Vad är "margin använding"?

Förlåt Svengelska, margin = användning av belåning för köp av värdepapper. Ökar ganska kraftigt i USA just nu.

Jo noterade också det där med mycket kvinnor, många kommer bränna sig rejält och sedan när raset kommer så skriker de om gubbväldet på börsen som lurade dem.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in