Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Nu ska även de arbetslösa avsätta delar av a-kassan till börsen för att elda på bubblan...
"Ellinor" är ett nytillskott;
https://www.aftonbladet.se/minekonom...blev-en-miljon
*suck*
Vad blir nästa desperata pryl? "Samla dina lån hos Lendia - bli börsmiljonär med lånade pengar"
De där artiklarna i Aftonbladet / Expressen är ju ett bubbelfenomen. Det har gått 20 år sedan sist vi hade liknande atmosfär innan IT-kraschen. "Folk" blev rika på daytrading och slutade jobba för att försörja sig på börsen. Vissa hade tjänat pengar på dotcom-bolag i enorma mängder, 100-faldig avkastning.
Jag bodde i USA då, men Sverige var nog ganska likt?
Väldigt många amerikaner dagdrömde om early retirement vid 57-års ålder. Även vanlig medelklass, men vi vet ju hur det gick. Guldet blev till sand och bara några år därefter fick lägre medelklass det verkligt kämpigt.
Men det är så, i en värld där många tycks bli rika vill alla med och få sin del av kakan. Fler belånar sina portföljer idag än någonsin. Själv sitter jag på miljonlån på villan och de pengarna har jag på börsen. Jag behöver inte låna, men de skänker ju bort pengarna och man får skatterabatt på det...
De flesta köper väl sin bil på avbetalning idag? Man lånar till resa? Maxar sitt kreditkort och balanserar på lånegränsen? Så visst kan man ringa Lendia och samtidigt öppna konto på Avanza...
Tjejen i artikeln är 30 och jag gissar hennes barndom inte på något vis präglades av IT-kraschen.
Det är märkligt hur historien upprepar sig.
Jag käkar popcorn och beskådar spektaklet, hoppas att min egen plan för early retirement inte blir till sand.... men jag äger i alla fall min bil.