Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-24, 22:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Med högt shbg har du väldigt lågt fritt testosteron och det är det enda som är intressant. En seriös läkare borde även komplettera med prolaktin, tsh, järn, levervärden och kortisol.

12 är ändå inte optimalt nej. Majoriteten verkar faktiskt ligga lite för lågt idag.
Det beror troligtvis på att man är lite för fet ( högt östrogen), runkar för mycket, dricker för mycket alkohol och har en dålig kost. Även tillagning av mat med plastredskap sänker testo samt lagningar i tänder med massa bisfenoler.

Du skulle säkert kunna höja din testo en hel del med massa ändrade livsrutiner.
Den testosteronersättning som finns idag i Sverige är riktigt dålig och inget man bör sträva efter. Den är bra för de som i princip har noll tillverkning av testosteron och du kommer att hållas inom normalintervallet. Man blir infertil och får biverkningar.

Får man orgasm för ofta och kör långa sessioner så nedregleras dopamin och man måste bryta den skiten och kickstarta testosteron med avhållsamhet i minst 30 dagar. Läkare kan inte ett skit om detta.

Onani och sex förespråkas som bra och det kan det vara för en del i lagom mängd.
Vi är rent genetiskt egentligen skapade för att få utlösning någon gång ibland för att föra generna vidare. Och akten skall pågå i nån minut max.

Män var mycket mer alfa förr i tiden. Idag har knappt en jävel riktigt tätt skägg och hår på kroppen.
Kan ge mig själv som exempel. Mitt testosteronvärde uppmättes till strax över genomsnittet men jag kan knappt växa ut ett skägg. Det växer inte överhuvudtaget på kinderna.
Citera
2020-07-24, 23:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heresjohnny1921
Kan ge mig själv som exempel. Mitt testosteronvärde uppmättes till strax över genomsnittet men jag kan knappt växa ut ett skägg. Det växer inte överhuvudtaget på kinderna.

Runt 20 i värde eller vad? Med ett högt shbg får man ändå bristnivåer. Sedan är DHT som testosteron konverterar till viktigare för de manligare dragen. Testosteron har mer effekt på muskelmassa och bentäthet mm. Sedan är det nog lite genetiskt också. Mycket spelar in, kost och mediciner också.
Vet inte heller hur gammal du är men skäggväxten brukar faktiskt dra igång lite senare för de flesta, runt 30 kan man börja odla lite mer.
När jag var 20 hade jag också bara lite fjun, däremot ryamatta på bröstet.
Citera
2020-07-24, 23:04
  #15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
Du har låga värden TS. 12 är pissigt dåligt. Du behöver antagligen göra en ganska så grundlig genomgång av ditt liv och förändra mycket om du vill komma tillrätta med problemen. Svensk sjukvård kommer inte att hjälpa dig så länge du inte har testonivåer som en 80-åring.

Snabbguide om jag får leka din doktor;

Tappa kroppsfett ner till 12% eller lägre
Styrketräna flera gånger per vecka, lär dig ett simpelt upplägg, typ Starting Strenght, lägg gärna till motionspass utöver detta, bara rör på dig.
Sov mycket, 8-10h per dygn
Optimera näringsintag, minimera socker, alkohol och processad mat i allmänhet. Höj proteinintaget. Komplettera med kosttillskott för att få i dig vitaminer, mineraler och omega3.

Om du verkligen genomför detta, kolla dina värden igen efter 3-4 månader. Om dom inte har radikalt förbättrats då, vilket dom troligtvis har, rekommenderar jag mediciner.

Clomid 25mg 1x/dag i 60 dagar, nytt prov 14 dagar efter avslut.

Om du efter det fortfarande skulle ha låga värden är det nog dags att börja ta exogent testosteron.



Du inbillar dig tyvärr bara. Det är helt omöjligt att känna mindre förändringar på det viset som du beskriver. Tyvärr. Dina värden kommer inte heller att dippa för att du jobbar på kontor ett par dagar.

Testosteronhalten styrs primärt av genetik, hälsa/fysisk status, kost och träning.


Bra råd. Lägg till periodisk fasta så borde det märkas en skillnad bara på två månader.
Citera
2020-07-24, 23:30
  #16
Medlem
dirtydave82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Vet för lite om testosteron och folkslag.
Enda jag vet att det är en helvetes massa 30-40 åriga hårlösa pojkar ute i samhället som ser ut att vara 18.
Att män över lag har problem med testosteron och impotens verkar ju vara ganska vanligt tyvärr.

Det beror väl på att dom rakar kroppen och skägget? Men nog tycker jag se mer män med skägg de senaste 5 åren, sen det blev trendigt med skägg. Ja det är vanligt, vilket är direkt kopplat till mäns psykiska välmående.

Men som nordbo borde väl männen här bära hår på kroppen. Är personligen väldigt hårig och tror nog jag har normala testosteron nivåer. Men så fort jag får 1-2 nätter med dålig sömn (6 timmar) så känner jag testosteron sjunker drastiskt. Behöver minst 7-8 timmars sömn för att allt ska funka. Sen ibland sjuker nivåerna naturligt, då måste man lyssna på kroppen och vila, testa meditation eller något liknande.

Kan rangordna det viktigaste för att hålla nivåerna enligt mig

1. Bra Sömn
2. Träning (knäböj, marklyft, max 30 min jogging, sprint)
3. Sol (med måtta)
4. Sex eller titta på vackra kvinnor (undvik porr)
5. Bad i sjö/hav/kall dusch
6. Kosttillskott (magnesium, zink)
__________________
Senast redigerad av dirtydave82 2020-07-24 kl. 23:35.
Citera
2020-07-25, 00:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej! Gjorde ett testo test på VC fick svaret 12m/mol eller vad det nu är för enhet det mäts i. Tydligen normalt. Men hur kan de säga att det är normalt när intervallet ligger mellan 10-45? Hur kan ett intervall ligga så?
Min läkare är även han helt insnöad i sina böcker utan referens från verkligheten. Han säger att om man går på Testo kur från vården dvs ytterst liten (Mikroskopisk) jämfört med personer som trycker för bodybuilding att man får cancer och gud vet vad. Han påstår även att vid utlösning i ett samlag eller vid frekvent tömning påverkas inte testosteronet, men vad är det för något rörelsen NoFap tagit fasta på som hundratusentals vittnar om fungerar egentligen då? Jag är under 30 år och väger 80kg och 12 i mätvärde. Normalt eller ska jag fortsätta driva frågan?

Fördelarna med högre testo kan beskrivas som en stålmannen effekt. Högre tolerans för de mesta, minskad trötthet osv man blir mer energisk på kroppens alla fronter.
Det är troligen inte normalt för dig.
Vad som män brukar ligga i den ålder är klart högre.
Men vården verkar ha konstiga referensvärden vad som är normalt och inte.
Då kommer troligen inte få någon testosteronmedicin.
Citera
2020-07-25, 00:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
Du har låga värden TS. 12 är pissigt dåligt. Du behöver antagligen göra en ganska så grundlig genomgång av ditt liv och förändra mycket om du vill komma tillrätta med problemen. Svensk sjukvård kommer inte att hjälpa dig så länge du inte har testonivåer som en 80-åring.

Snabbguide om jag får leka din doktor;

Tappa kroppsfett ner till 12% eller lägre
Styrketräna flera gånger per vecka, lär dig ett simpelt upplägg, typ Starting Strenght, lägg gärna till motionspass utöver detta, bara rör på dig.
Sov mycket, 8-10h per dygn
Optimera näringsintag, minimera socker, alkohol och processad mat i allmänhet. Höj proteinintaget. Komplettera med kosttillskott för att få i dig vitaminer, mineraler och omega3.

Om du verkligen genomför detta, kolla dina värden igen efter 3-4 månader. Om dom inte har radikalt förbättrats då, vilket dom troligtvis har, rekommenderar jag mediciner.

Clomid 25mg 1x/dag i 60 dagar, nytt prov 14 dagar efter avslut.

Om du efter det fortfarande skulle ha låga värden är det nog dags att börja ta exogent testosteron.



Du inbillar dig tyvärr bara. Det är helt omöjligt att känna mindre förändringar på det viset som du beskriver. Tyvärr. Dina värden kommer inte heller att dippa för att du jobbar på kontor ett par dagar.

Testosteronhalten styrs primärt av genetik, hälsa/fysisk status, kost och träning.


Hans nivå ligger redan lägre än vad många 80 åringar brukar ha för testosteronnivå
Citera
2020-07-25, 00:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet95
Hans nivå ligger redan lägre än vad många 80 åringar brukar ha för testosteronnivå
Har du någon källa på detta som jag kan hänvisa min läkare till?
Citera
2020-07-25, 00:41
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag tror att ett aktivt liv höjer testosteronhalten. Speciellt adrenalinsporter, racing, vilda äventyr, och så vidare.

Det är i alla fall min erfarenhet. Sitter jag på ett kontor ett par veckor märker jag att jag får symptom på låg testosteronhalt. Och då skulle jag nog också få ett resultat i det lägre intervallet ifall jag gick till en vårdcentral för att testa mig. Men hemkommen från en härlig äventyrsresa där jag tagit en del risker, jobbat hårt med kroppen, och haft kul, då har jag definitivt symptom på högre testosteronhalt dagarna efter. =) =)

Jag saknar medicinskt utbildning, och detta är alltså bara egna teorier och subjektiva erfarenheter.

De normala intervallen brukar vara stora på blodprover, på typ alla ämnen. Ända sättet att veta om det är normalt för dig antar jag är kontinuerlig uppföljning. Dock tvivlar jag på att vårdcentralen kommer lägga resurser på sånt, men du kan ju fråga läkaren eller betala en privat klinik. Vet ej om man själv kan utföra tester köpta på apoteket/nätet(?). Men vore ju lite intressant faktiskt, för att få ett objektivt resultat.
Normalt är en diktionsfråga.
Referensvärderna är inte baserat på genomsnitt och vad genomsnittet ligger för olika åldrar. Lägsta nivå på referensvärderna är så lågt att även äldre män brukar ligga högre än de nivåerna.
Vården verkar ha missat dessutom att det finns forskning helt klart som säger att testosteronvärderna sjunker med åldern.
Det är onormalt därför med unga killar med extremt låga nivåer av testosteron som ändå hamnar inom vårdens difiktion på normalt.
Citera
2020-07-25, 00:41
  #21
Medlem
MinnaLinnas avatar
sluta
Citera
2020-07-25, 00:44
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Har du någon källa på detta som jag kan hänvisa min läkare till?
https://www.google.com/search?q=aver...rzuJafIl6Q08eM

https://www.optimale.co.uk/normal-ma...ne-levels/amp/
Sök på average testosteronlevel på Google.
Citera
2020-07-25, 00:47
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet95
https://www.google.com/search?q=aver...rzuJafIl6Q08eM

https://www.optimale.co.uk/normal-ma...ne-levels/amp/
Sök på average testosteronlevel på Google.
Varför säger dom att det är ett normalt värde då?
Citera
2020-07-25, 00:50
  #24
Medlem
Testosteron är ett kontroversiellt hormon och det är dessutom mycket okunskap om dess effekter.
Att unga mäns nivåer kan ligga lika lågt som äldre mäns nivåer av testosteron och det anses vara normalt är nog egentligen inte något som är ovanligt inom vården.
Vet en massa andra värden som inte baseras på något gemomsnitt eller vad som är normalt för sin ålder egentligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback