Du har låga värden TS. 12 är pissigt dåligt. Du behöver antagligen göra en ganska så grundlig genomgång av ditt liv och förändra mycket om du vill komma tillrätta med problemen. Svensk sjukvård kommer inte att hjälpa dig så länge du inte har testonivåer som en 80-åring.
Snabbguide om jag får leka din doktor;
Tappa kroppsfett ner till 12% eller lägre
Styrketräna flera gånger per vecka, lär dig ett simpelt upplägg, typ Starting Strenght, lägg gärna till motionspass utöver detta, bara rör på dig.
Sov mycket, 8-10h per dygn
Optimera näringsintag, minimera socker, alkohol och processad mat i allmänhet. Höj proteinintaget. Komplettera med kosttillskott för att få i dig vitaminer, mineraler och omega3.
Om du verkligen genomför detta, kolla dina värden igen efter 3-4 månader. Om dom inte har radikalt förbättrats då, vilket dom troligtvis har, rekommenderar jag mediciner.
Clomid 25mg 1x/dag i 60 dagar, nytt prov 14 dagar efter avslut.
Om du efter det fortfarande skulle ha låga värden är det nog dags att börja ta exogent testosteron.
Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Jag tror att ett aktivt liv höjer testosteronhalten. Speciellt adrenalinsporter, racing, vilda äventyr, och så vidare.
Det är i alla fall min erfarenhet. Sitter jag på ett kontor ett par veckor märker jag att jag får symptom på låg testosteronhalt. Och då skulle jag nog också få ett resultat i det lägre intervallet ifall jag gick till en vårdcentral för att testa mig. Men hemkommen från en härlig äventyrsresa där jag tagit en del risker, jobbat hårt med kroppen, och haft kul, då har jag definitivt symptom på högre testosteronhalt dagarna efter. =) =)
Jag saknar medicinskt utbildning, och detta är alltså bara egna teorier och subjektiva erfarenheter.
De normala intervallen brukar vara stora på blodprover, på typ alla ämnen. Ända sättet att veta om det är normalt för dig antar jag är kontinuerlig uppföljning. Dock tvivlar jag på att vårdcentralen kommer lägga resurser på sånt, men du kan ju fråga läkaren eller betala en privat klinik. Vet ej om man själv kan utföra tester köpta på apoteket/nätet(?). Men vore ju lite intressant faktiskt, för att få ett objektivt resultat.
Du inbillar dig tyvärr bara. Det är helt omöjligt att känna mindre förändringar på det viset som du beskriver. Tyvärr. Dina värden kommer inte heller att dippa för att du jobbar på kontor ett par dagar.
Testosteronhalten styrs primärt av genetik, hälsa/fysisk status, kost och träning.