Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-07-24, 04:08
Bannlyst
Jag har märkt att detta fungerar utmärkt med havre. Alltså att man häller i havre i exempelvis
en matlåda, kanterna måste vara höga - och sen häller man kokande vatten på, därefter så låter man
blandningen stå och dra sig i 10-20 minuter sen är det klart och man slipper diska en kläggig
kastrull.

Frågan är nu ifall det skulle gå att skära kött i småbitar och lägga det i matlådan och sedan göra
samma procedur som jag gjorde med havren. Kommer det att funka tror ni?

Jag tänker mig att köttet lätt kan suga åt sig vätskan precis som havren och därmed bli genomkokt
på ett praktiskt och enkelt sätt.

Någon som har provat detta eller gjort något liknande med annan mat förutom med havre?
Jag vet att det går att göra med nudlar men har inte testat någonting annat än.
Senast redigerad av fruciante 2020-07-24 kl. 04:45.
Citera
2020-07-24, 04:49
Medlem
SittFints avatar
Om huvudproblemet är extra disk så kan du ju äta direkt ur kastrullen.

Skär du tillräckligt små bitar lär det ju "funka", men det lär ju knappast bli speciellt gott.
Citera
2020-07-24, 04:51
Medlem
Plojbojjs avatar
Googla på Sous vide, men det är ju snäppet serriösare än vad du beskriver.
Citera
2020-07-24, 04:58
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag har märkt att detta fungerar utmärkt med havre. Alltså att man häller i havre i exempelvis
en matlåda, kanterna måste vara höga - och sen häller man kokande vatten på, därefter så låter man
blandningen stå och dra sig i 10-20 minuter sen är det klart och man slipper diska en kläggig
kastrull.

Frågan är nu ifall det skulle gå att skära kött i småbitar och lägga det i matlådan och sedan göra
samma procedur som jag gjorde med havren. Kommer det att funka tror ni?

Jag tänker mig att köttet lätt kan suga åt sig vätskan precis som havren och därmed bli genomkokt
på ett praktiskt och enkelt sätt.

Någon som har provat detta eller gjort något liknande med annan mat förutom med havre?
Jag vet att det går att göra med nudlar men har inte testat någonting annat än.

Med tillräckligt små bitar och tillräckligt med hetvatten så kommer köttet bli tillagat.
Vietnamesiska Phó serveras med tunna skivor rått oxkött som blir tillagat när du blandar det i nudelsoppan.
Citera
2020-07-24, 05:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Om huvudproblemet är extra disk så kan du ju äta direkt ur kastrullen.

Skär du tillräckligt små bitar lär det ju "funka", men det lär ju knappast bli speciellt gott.

Varför skulle det inte bli gott?

Det låter inte praktiskt att äta ur kastrullen.
Citera
2020-07-24, 05:49
Medlem
irrelevants avatar
Se till att ha tillräckligt tunna skivor, och en riktigt god soppa, så blir det nog bra! Som någon redan nämnt tillagas ju Pho på detta sätt.
Citera
2020-07-24, 06:59
Medlem
Låter som en bra idé
Citera
2020-07-24, 07:33
Medlem
Tarrous avatar
Har blivit serverad liknande på restaurang, men då har det utöver tunt skivat kött även varit några bitar rotsaker i koppen innan lite het buljong slås på.
Citera
2020-07-24, 10:16
Moderator
Allaballawallas avatar
Dieter och specialkost --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2020-07-24, 10:58
Medlem
EastAreaPapists avatar
Om du prioriterar bekvämlighet över smak lär ju micron vara din kompis. Jag gissar att det blir ungefär lika bra som med din metod.
Citera
2020-07-24, 11:32
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Med tillräckligt små bitar och tillräckligt med hetvatten så kommer köttet bli tillagat.
Vietnamesiska Phó serveras med tunna skivor rått oxkött som blir tillagat när du blandar det i nudelsoppan.
Tänker samma sak, det måste vara ganska mycket vatten mot kött, för att vattnet inte ska bli för kallt och köttet inte tillräckligt varmt.

Varför inte lämna allt på en värmeplatta, för att säkerställa att köttet blir genomlagat?
Citera
2020-07-24, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Om du prioriterar bekvämlighet över smak lär ju micron vara din kompis. Jag gissar att det blir ungefär lika bra som med din metod.

Jag förstår inte varför det inte skulle bli gott. Kokt kött= gott.

Kan tänka mig att det skulle bli väldigt mört och fint med denna metoden.

I det asiatiska köket tror jag det är vanligare med kokt kött och de flesta tycker väl om
asiatisk mat, eller? Kokt kött är nyttigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in