Citat:
Ursprungligen postat av
yournotlikeme
De gr detta just fr att se att du ligger p rtt dos framfrallt och att du faktiskt tar din dos om du kommit s lngt att du fr ta med den hem eller hmta ut p apotek.
Sen vill de ju se att du inte heller sidomissbrukar men det brukar de vara ganska s frstende med, Iallafall Cannabis tex. har aldrig hrt ngon som blivit utskickad pga. att de kissat p THC. Dremot har man hrt mnga som till slut efter mnga varningar och mnga prov nd vljer att sidomissbruka benzo vilket r det vanligaste inom LARO patienter. Hrde ngonstans att nstan 70% sidomissbrukar just benz. Inte s konstigt egentligen nr smekmnaden r ver och man vill ha mer effekt.
D r det benzo oftast som r enklast att f tag i och som ger en vldigt kat effekt ocks utav bde Buprenorfin och Metadon.
Hade jag haft LARO och velat sidomissbruka hade jag valt Lyrica eller Phenibut tex. som inte syns p piss. Lyrica framfrallt kan verkligen skjutsa p opiater/opioider och ge ett helt annat rus med mycket kat effekt och vlmende.
Nu tnker jag teoretiskt bara, och uppmuntrar ingen att sidomissbruka. Uppmuntrar ingen heller att ens g med i LARO d jag anser det vara en kemisk fotboja enbart.
Enda gngen jag tycker det r berttigat och kan vara en bra id r om man r sedan flera r tillbaka riktigt inbiten sprutnarkoman med Heroin. D kan LARO rdda livet p dig och du slipper jaga varje dag och slipper oroa dig fr verdoser. Dock anser jag att det ska vara en tillfllig lsning dr man under sjlva medicineringen med substitutionsmedicin ska kunna bygga upp sitt liv men sedan efter ett r eller tv tycker jag man ska ha ett krav p sig att behva trappa ur medicinen.
Som det r idag r helt fel, ungdomar som gtt p lite Tramadol fr ju fan komma med i LARO nu fr tiden och det enda det gr r att de fastnar nnu mer fr opiater/opioider.
Frr var det ju att man var tvungen att dels ha ett dokumenterat opiat missbruk i flera r, samt ha prvat behandlingshem, och helst vara sprutnarkoman med dokumenterade verdoser. Det ska lixom vara sista utvgen och inte ngot som sks fr att man vill bli hg eller f gratis lkemedel att slja vidare fr att egentligen kunna kra sitt Heroin nd som mnga gr.
De borde bli betydligt hrdare tycker jag med bde prov med analys p de som r med, samt vilka de faktiskt tar sig an och tar in fr behandling. Som med allt annat i detta land var det bttre frr, tom p LARO.
Lyrica syns p bde saliv och urinprov p min mottagning iallafall sedan skert ett r tillbaka.
Hller med dig om att det r alldeles fr mnga obehriga som fr LARO, p min mottagning kan jag nstan rkna p en hand vilka som varit heroinister, till och med tjackpundare fr ju frfan sub hr. Tragiskt minst sagt. Jag har gtt p horset mnga r dagligen och det tog mig ett halvr att komma in i programmet, d var jag riktigt illa dran nr jag anskte.
Tack fr det alla obehriga som tar upp deras tid! Kunde lika grna ha dtt innan jag fick hjlp.