2020-07-22, 14:39
Medlem
Knekten13s avatar
Hej.

Jag har gtt p laro programmet ett tag nu och fr metadon dagligen. n s lnge fr jag ka dit dagligen och hmta mitt metadon men nu har jag kommit fram till det stadiet att det r dags fr en plasmakoncentration.

Jag vet knappt vad detta r men jag kan tnka mig att dom mter p ngot vis hur mycket metadon som r i kroppen, jag vet inte.

Men till min frga.. Nr dom tar ett snt hr prov, kollar dom ven om det finns andra droger i blodet? Till exempel kollar dom hur mycket oxycontin jag ocks har eller annan diverse drog?

Tack / r denna trd felplacerad ber jag om urskt
Citera
2020-07-22, 18:56
Medlem
yournotlikemes avatar
De gr detta just fr att se att du ligger p rtt dos framfrallt och att du faktiskt tar din dos om du kommit s lngt att du fr ta med den hem eller hmta ut p apotek.

Sen vill de ju se att du inte heller sidomissbrukar men det brukar de vara ganska s frstende med, Iallafall Cannabis tex. har aldrig hrt ngon som blivit utskickad pga. att de kissat p THC. Dremot har man hrt mnga som till slut efter mnga varningar och mnga prov nd vljer att sidomissbruka benzo vilket r det vanligaste inom LARO patienter. Hrde ngonstans att nstan 70% sidomissbrukar just benz. Inte s konstigt egentligen nr smekmnaden r ver och man vill ha mer effekt.

D r det benzo oftast som r enklast att f tag i och som ger en vldigt kat effekt ocks utav bde Buprenorfin och Metadon.

Hade jag haft LARO och velat sidomissbruka hade jag valt Lyrica eller Phenibut tex. som inte syns p piss. Lyrica framfrallt kan verkligen skjutsa p opiater/opioider och ge ett helt annat rus med mycket kat effekt och vlmende.

Nu tnker jag teoretiskt bara, och uppmuntrar ingen att sidomissbruka. Uppmuntrar ingen heller att ens g med i LARO d jag anser det vara en kemisk fotboja enbart.

Enda gngen jag tycker det r berttigat och kan vara en bra id r om man r sedan flera r tillbaka riktigt inbiten sprutnarkoman med Heroin. D kan LARO rdda livet p dig och du slipper jaga varje dag och slipper oroa dig fr verdoser. Dock anser jag att det ska vara en tillfllig lsning dr man under sjlva medicineringen med substitutionsmedicin ska kunna bygga upp sitt liv men sedan efter ett r eller tv tycker jag man ska ha ett krav p sig att behva trappa ur medicinen.

Som det r idag r helt fel, ungdomar som gtt p lite Tramadol fr ju fan komma med i LARO nu fr tiden och det enda det gr r att de fastnar nnu mer fr opiater/opioider.

Frr var det ju att man var tvungen att dels ha ett dokumenterat opiat missbruk i flera r, samt ha prvat behandlingshem, och helst vara sprutnarkoman med dokumenterade verdoser. Det ska lixom vara sista utvgen och inte ngot som sks fr att man vill bli hg eller f gratis lkemedel att slja vidare fr att egentligen kunna kra sitt Heroin nd som mnga gr.

De borde bli betydligt hrdare tycker jag med bde prov med analys p de som r med, samt vilka de faktiskt tar sig an och tar in fr behandling. Som med allt annat i detta land var det bttre frr, tom p LARO.
Citera
2020-07-22, 20:05
Medlem
Ovanstende svarade bra. Man blir oftast inte utsparkad frn att ha droger i systemet. Om du har fr mnga problematiska urin/blod prover s kommer dom ge en varning frst att styra upp det. Men i fallet att du vill ha ngra dagar dr du fr hem dosen s mste du visa rena urin prover frst.
Nr dom vl gr blodprovet frga om en peak & troth prov ocks (vet inte vad det heter p svenska, de kanske r samma sak som detta?) men d mter dom metadon niver i blodet fr och efter en dos. OM det visar s att du har abnormalt hg nedbrytning av opiater s kan du bli godknd fr en delad dos (du fr ta hem halva dosen var dag fr att ta den 12 timmar senare p kvllen). I mitt fall fungerade delad dos avsevrt mycket bttre. Brukade dosera 200-250mg p morgonen, bli skit dsig till och med nodda under hela dagen, sen f AT under natten och knna besvrligt abstinens p morgonen. Omjligt att ngonsin stabilisera p detta sttet fr mig. 100mg p morgonen, sen 100mg p kvllen fungerar otroligt mycket bttre fr mig. Sen s brjade jag spara p kvllsdoserna s att jag hade extra reserver av metadon hemma i ndfall. Att missa programmet r just det vrsta.
Senast redigerad av Well-being 2020-07-22 kl. 20:11.
Citera
2020-07-23, 17:24
Medlem
Knekten13s avatar
Tack fr era svar det hjlper mig att frst lite till.

Men jag vill bara sga att fr att jag skulle bli godknd och antagen till Laro programmet s var jag tvungen att visa ett dokumenterat missbruk i minst 1 r. Det kunde jag gra och mer dr till.

n s lnge ligger jag p en relativt lg dos p 80mg om dagen. Anledningen till att jag inte har ftt hgre dos n var fr att mitt i detta s fick jag en allvarlig infektion i ryggen och fick d oxycontin utskrivet. Jag har precis trappat ut detta och r tillbaka p banan p laro igen.

Men fr mig redan nu s knner jag ett otroligt lugn och r super glad ver att jag fick komma med. Jag hade ganska stora problem med alla mjliga droger innan vilket var vldigt jobbigt mer ofta n sllan. Nu kanske jag fuskar nn gng ibland nr jag r sker p att jag klarar mig ifrn ett positivt urinprov men det r ingenting mot frut.

Sen s vet jag tyvrr att 2 personer har ftt kicken ifrn laro sedan jag brjade. Den ena hade vart med ett bra tag och den andre hade bara vart med ett par mnader lngre n mig. Och det var just fr att dom hade lmnat positivt urinprov ett flertal gnger.. jag tror dock att den ena av dom var positiv p ngot vid varje provtagning och d ka ske det gr fort.
Citera
2020-07-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
De gr detta just fr att se att du ligger p rtt dos framfrallt och att du faktiskt tar din dos om du kommit s lngt att du fr ta med den hem eller hmta ut p apotek.

Sen vill de ju se att du inte heller sidomissbrukar men det brukar de vara ganska s frstende med, Iallafall Cannabis tex. har aldrig hrt ngon som blivit utskickad pga. att de kissat p THC. Dremot har man hrt mnga som till slut efter mnga varningar och mnga prov nd vljer att sidomissbruka benzo vilket r det vanligaste inom LARO patienter. Hrde ngonstans att nstan 70% sidomissbrukar just benz. Inte s konstigt egentligen nr smekmnaden r ver och man vill ha mer effekt.

D r det benzo oftast som r enklast att f tag i och som ger en vldigt kat effekt ocks utav bde Buprenorfin och Metadon.

Hade jag haft LARO och velat sidomissbruka hade jag valt Lyrica eller Phenibut tex. som inte syns p piss. Lyrica framfrallt kan verkligen skjutsa p opiater/opioider och ge ett helt annat rus med mycket kat effekt och vlmende.

Nu tnker jag teoretiskt bara, och uppmuntrar ingen att sidomissbruka. Uppmuntrar ingen heller att ens g med i LARO d jag anser det vara en kemisk fotboja enbart.

Enda gngen jag tycker det r berttigat och kan vara en bra id r om man r sedan flera r tillbaka riktigt inbiten sprutnarkoman med Heroin. D kan LARO rdda livet p dig och du slipper jaga varje dag och slipper oroa dig fr verdoser. Dock anser jag att det ska vara en tillfllig lsning dr man under sjlva medicineringen med substitutionsmedicin ska kunna bygga upp sitt liv men sedan efter ett r eller tv tycker jag man ska ha ett krav p sig att behva trappa ur medicinen.

Som det r idag r helt fel, ungdomar som gtt p lite Tramadol fr ju fan komma med i LARO nu fr tiden och det enda det gr r att de fastnar nnu mer fr opiater/opioider.

Frr var det ju att man var tvungen att dels ha ett dokumenterat opiat missbruk i flera r, samt ha prvat behandlingshem, och helst vara sprutnarkoman med dokumenterade verdoser. Det ska lixom vara sista utvgen och inte ngot som sks fr att man vill bli hg eller f gratis lkemedel att slja vidare fr att egentligen kunna kra sitt Heroin nd som mnga gr.

De borde bli betydligt hrdare tycker jag med bde prov med analys p de som r med, samt vilka de faktiskt tar sig an och tar in fr behandling. Som med allt annat i detta land var det bttre frr, tom p LARO.

Lyrica syns p bde saliv och urinprov p min mottagning iallafall sedan skert ett r tillbaka.

Hller med dig om att det r alldeles fr mnga obehriga som fr LARO, p min mottagning kan jag nstan rkna p en hand vilka som varit heroinister, till och med tjackpundare fr ju frfan sub hr. Tragiskt minst sagt. Jag har gtt p horset mnga r dagligen och det tog mig ett halvr att komma in i programmet, d var jag riktigt illa dran nr jag anskte.

Tack fr det alla obehriga som tar upp deras tid! Kunde lika grna ha dtt innan jag fick hjlp.
Citera
2020-07-24, 21:26
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus
Lyrica syns p bde saliv och urinprov p min mottagning iallafall sedan skert ett r tillbaka.

Hller med dig om att det r alldeles fr mnga obehriga som fr LARO, p min mottagning kan jag nstan rkna p en hand vilka som varit heroinister, till och med tjackpundare fr ju frfan sub hr. Tragiskt minst sagt. Jag har gtt p horset mnga r dagligen och det tog mig ett halvr att komma in i programmet, d var jag riktigt illa dran nr jag anskte.

Tack fr det alla obehriga som tar upp deras tid! Kunde lika grna ha dtt innan jag fick hjlp.

Tar de salivprov p din mottagning? Har aldrig varit med om ett salivprov inte ens p BC dr kr de fortfarande de dr dliga 12 stickorna MEN om man r positiv p ngot s skickas det ju p analys. Jag vet inte visst mste de lgga till att de just mste ska efter tex. Pregabalin eller Zopiklon fr att det ska synas p en analys? Och att varje mne de sker efter kostar extra?

Jag har fr mig det men rtta mig grna om jag har fel.
Citera
2020-07-25, 12:02
Medlem
Knekten13s avatar
Citat:
Tar de salivprov p din mottagning? Har aldrig varit med om ett salivprov inte ens p BC dr kr de fortfarande de dr dliga 12 stickorna MEN om man r positiv p ngot s skickas det ju p analys. Jag vet inte visst mste de lgga till att de just mste ska efter tex. Pregabalin eller Zopiklon fr att det ska synas p en analys? Och att varje mne de sker efter kostar extra?

Jag har ftt gjort 2 saliv test n s lnge p min mottagning. Och lyrica har dom kollat 1 gng p mig med en lyrica sticka.
Om dom mste sga till om lyrica eller dylikt vet jag tyvrr inte
Citera
2020-07-28, 10:20
Medlem
Citat:

Ja dom tar salivprov som standard och dom r skitknsliga. Har torskat veckor efter jsg tagit ngot. Urinproverna skickar p lab fr screening och bde zopiklon och pregabalin syns som standard
Citera
2020-08-01, 04:38
Medlem
Vilken dosering str du p?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här