2020-07-22, 14:39
Medlem
Knekten13s avatar
Hej.

Jag har gått på laro programmet ett tag nu och får metadon dagligen. Än så länge får jag åka dit dagligen och hämta mitt metadon men nu har jag kommit fram till det stadiet att det är dags för en plasmakoncentration.

Jag vet knappt vad detta är men jag kan tänka mig att dom mäter på något vis hur mycket metadon som är i kroppen, jag vet inte.

Men till min fråga.. När dom tar ett sånt här prov, kollar dom även om det finns andra droger i blodet? Till exempel kollar dom hur mycket oxycontin jag också har eller annan diverse drog?

Tack / är denna tråd felplacerad ber jag om ursäkt
Citera
2020-07-22, 18:56
Medlem
yournotlikemes avatar
De gör detta just för att se att du ligger på rätt dos framförallt och att du faktiskt tar din dos om du kommit så långt att du får ta med den hem eller hämta ut på apotek.

Sen vill de ju se att du inte heller sidomissbrukar men det brukar de vara ganska så förstående med, Iallafall Cannabis tex. har aldrig hört någon som blivit utskickad pga. att de kissat på THC. Däremot har man hört många som till slut efter många varningar och många prov ändå väljer att sidomissbruka benzo vilket är det vanligaste inom LARO patienter. Hörde någonstans att nästan 70% sidomissbrukar just benz. Inte så konstigt egentligen när smekmånaden är över och man vill ha mer effekt.

Då är det benzo oftast som är enklast att få tag i och som ger en väldigt ökat effekt också utav både Buprenorfin och Metadon.

Hade jag haft LARO och velat sidomissbruka hade jag valt Lyrica eller Phenibut tex. som inte syns på piss. Lyrica framförallt kan verkligen skjutsa på opiater/opioider och ge ett helt annat rus med mycket ökat effekt och välmående.

Nu tänker jag teoretiskt bara, och uppmuntrar ingen att sidomissbruka. Uppmuntrar ingen heller att ens gå med i LARO då jag anser det vara en kemisk fotboja enbart.

Enda gången jag tycker det är berättigat och kan vara en bra idé är om man är sedan flera år tillbaka riktigt inbiten sprutnarkoman med Heroin. Då kan LARO rädda livet på dig och du slipper jaga varje dag och slipper oroa dig för överdoser. Dock anser jag att det ska vara en tillfällig lösning där man under själva medicineringen med substitutionsmedicin ska kunna bygga upp sitt liv men sedan efter ett år eller två tycker jag man ska ha ett krav på sig att behöva trappa ur medicinen.

Som det är idag är helt fel, ungdomar som gått på lite Tramadol får ju fan komma med i LARO nu för tiden och det enda det gör är att de fastnar ännu mer för opiater/opioider.

Förr var det ju att man var tvungen att dels ha ett dokumenterat opiat missbruk i flera år, samt ha prövat behandlingshem, och helst vara sprutnarkoman med dokumenterade överdoser. Det ska lixom vara sista utvägen och inte något som söks för att man vill bli hög eller få gratis läkemedel att sälja vidare för att egentligen kunna köra sitt Heroin ändå som måååånga gör.

De borde bli betydligt hårdare tycker jag med både prov med analys på de som är med, samt vilka de faktiskt tar sig an och tar in för behandling. Som med allt annat i detta land var det bättre förr, tom på LARO.
Citera
2020-07-22, 20:05
Medlem
Ovanstående svarade bra. Man blir oftast inte utsparkad från att ha droger i systemet. Om du har för många problematiska urin/blod prover så kommer dom ge en varning först att styra upp det. Men i fallet att du vill ha några dagar där du får hem dosen så måste du visa rena urin prover först.
När dom väl gör blodprovet fråga om en ”peak & troth” prov också (vet inte vad det heter på svenska, de kanske är samma sak som detta?) men då mäter dom metadon nivåer i blodet för och efter en dos. OM det visar så att du har abnormalt hög nedbrytning av opiater så kan du bli godkänd för en delad dos (du får ta hem halva dosen var dag för att ta den 12 timmar senare på kvällen). I mitt fall fungerade delad dos avsevärt mycket bättre. Brukade dosera 200-250mg på morgonen, bli skit dåsig till och med nodda under hela dagen, sen få AT under natten och känna besvärligt abstinens på morgonen. Omöjligt att någonsin stabilisera på detta sättet för mig. 100mg på morgonen, sen 100mg på kvällen fungerar otroligt mycket bättre för mig. Sen så började jag spara på kvällsdoserna så att jag hade extra reserver av metadon hemma i nödfall. Att missa programmet är just det värsta.
Senast redigerad av Well-being 2020-07-22 kl. 20:11.
Citera
2020-07-23, 17:24
Medlem
Knekten13s avatar
Tack för era svar det hjälper mig att förstå lite till.

Men jag vill bara säga att för att jag skulle bli godkänd och antagen till Laro programmet så var jag tvungen att visa ett dokumenterat missbruk i minst 1 år. Det kunde jag göra och mer där till.

Än så länge ligger jag på en relativt låg dos på 80mg om dagen. Anledningen till att jag inte har fått högre dos än var för att mitt i detta så fick jag en allvarlig infektion i ryggen och fick då oxycontin utskrivet. Jag har precis trappat ut detta och är tillbaka på banan på laro igen.

Men för mig redan nu så känner jag ett otroligt lugn och är super glad över att jag fick komma med. Jag hade ganska stora problem med alla möjliga droger innan vilket var väldigt jobbigt mer ofta än sällan. Nu kanske jag fuskar nån gång ibland när jag är säker på att jag klarar mig ifrån ett positivt urinprov men det är ingenting mot förut.

Sen så vet jag tyvärr att 2 personer har fått kicken ifrån laro sedan jag började. Den ena hade vart med ett bra tag och den andre hade bara vart med ett par månader längre än mig. Och det var just för att dom hade lämnat positivt urinprov ett flertal gånger.. jag tror dock att den ena av dom var positiv på något vid varje provtagning och då ka ske det går fort.
Citera
2020-07-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
De gör detta just för att se att du ligger på rätt dos framförallt och att du faktiskt tar din dos om du kommit så långt att du får ta med den hem eller hämta ut på apotek.

Sen vill de ju se att du inte heller sidomissbrukar men det brukar de vara ganska så förstående med, Iallafall Cannabis tex. har aldrig hört någon som blivit utskickad pga. att de kissat på THC. Däremot har man hört många som till slut efter många varningar och många prov ändå väljer att sidomissbruka benzo vilket är det vanligaste inom LARO patienter. Hörde någonstans att nästan 70% sidomissbrukar just benz. Inte så konstigt egentligen när smekmånaden är över och man vill ha mer effekt.

Då är det benzo oftast som är enklast att få tag i och som ger en väldigt ökat effekt också utav både Buprenorfin och Metadon.

Hade jag haft LARO och velat sidomissbruka hade jag valt Lyrica eller Phenibut tex. som inte syns på piss. Lyrica framförallt kan verkligen skjutsa på opiater/opioider och ge ett helt annat rus med mycket ökat effekt och välmående.

Nu tänker jag teoretiskt bara, och uppmuntrar ingen att sidomissbruka. Uppmuntrar ingen heller att ens gå med i LARO då jag anser det vara en kemisk fotboja enbart.

Enda gången jag tycker det är berättigat och kan vara en bra idé är om man är sedan flera år tillbaka riktigt inbiten sprutnarkoman med Heroin. Då kan LARO rädda livet på dig och du slipper jaga varje dag och slipper oroa dig för överdoser. Dock anser jag att det ska vara en tillfällig lösning där man under själva medicineringen med substitutionsmedicin ska kunna bygga upp sitt liv men sedan efter ett år eller två tycker jag man ska ha ett krav på sig att behöva trappa ur medicinen.

Som det är idag är helt fel, ungdomar som gått på lite Tramadol får ju fan komma med i LARO nu för tiden och det enda det gör är att de fastnar ännu mer för opiater/opioider.

Förr var det ju att man var tvungen att dels ha ett dokumenterat opiat missbruk i flera år, samt ha prövat behandlingshem, och helst vara sprutnarkoman med dokumenterade överdoser. Det ska lixom vara sista utvägen och inte något som söks för att man vill bli hög eller få gratis läkemedel att sälja vidare för att egentligen kunna köra sitt Heroin ändå som måååånga gör.

De borde bli betydligt hårdare tycker jag med både prov med analys på de som är med, samt vilka de faktiskt tar sig an och tar in för behandling. Som med allt annat i detta land var det bättre förr, tom på LARO.

Lyrica syns på både saliv och urinprov på min mottagning iallafall sedan säkert ett år tillbaka.

Håller med dig om att det är alldeles för många obehöriga som får LARO, på min mottagning kan jag nästan räkna på en hand vilka som varit heroinister, till och med tjackpundare får ju förfan sub här. Tragiskt minst sagt. Jag har gått på horset många år dagligen och det tog mig ett halvår att komma in i programmet, då var jag riktigt illa däran när jag ansökte.

Tack för det alla obehöriga som tar upp deras tid! Kunde lika gärna ha dött innan jag fick hjälp.
Citera
2020-07-24, 21:26
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus
Lyrica syns på både saliv och urinprov på min mottagning iallafall sedan säkert ett år tillbaka.

Håller med dig om att det är alldeles för många obehöriga som får LARO, på min mottagning kan jag nästan räkna på en hand vilka som varit heroinister, till och med tjackpundare får ju förfan sub här. Tragiskt minst sagt. Jag har gått på horset många år dagligen och det tog mig ett halvår att komma in i programmet, då var jag riktigt illa däran när jag ansökte.

Tack för det alla obehöriga som tar upp deras tid! Kunde lika gärna ha dött innan jag fick hjälp.

Tar de salivprov på din mottagning? Har aldrig varit med om ett salivprov inte ens på BC där kör de fortfarande de där dåliga 12 stickorna MEN om man är positiv på något så skickas det ju på analys. Jag vet inte visst måste de lägga till att de just måste söka efter tex. Pregabalin eller Zopiklon för att det ska synas på en analys? Och att varje ämne de söker efter kostar extra?

Jag har för mig det men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-07-25, 12:02
Medlem
Knekten13s avatar
Citat:
Tar de salivprov på din mottagning? Har aldrig varit med om ett salivprov inte ens på BC där kör de fortfarande de där dåliga 12 stickorna MEN om man är positiv på något så skickas det ju på analys. Jag vet inte visst måste de lägga till att de just måste söka efter tex. Pregabalin eller Zopiklon för att det ska synas på en analys? Och att varje ämne de söker efter kostar extra?

Jag har fått gjort 2 saliv test än så länge på min mottagning. Och lyrica har dom kollat 1 gång på mig med en lyrica sticka.
Om dom måste säga till om lyrica eller dylikt vet jag tyvärr inte
Citera
2020-07-28, 10:20
Medlem
Citat:

Ja dom tar salivprov som standard och dom är skitkänsliga. Har torskat veckor efter jsg tagit något. Urinproverna skickar på lab för screening och både zopiklon och pregabalin syns som standard
Citera
2020-08-01, 04:38
Medlem
Vilken dosering står du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här