Citat:
Ursprungligen postat av
yournotlikeme
De gör detta just för att se att du ligger på rätt dos framförallt och att du faktiskt tar din dos om du kommit så långt att du får ta med den hem eller hämta ut på apotek.
Sen vill de ju se att du inte heller sidomissbrukar men det brukar de vara ganska så förstående med, Iallafall Cannabis tex. har aldrig hört någon som blivit utskickad pga. att de kissat på THC. Däremot har man hört många som till slut efter många varningar och många prov ändå väljer att sidomissbruka benzo vilket är det vanligaste inom LARO patienter. Hörde någonstans att nästan 70% sidomissbrukar just benz. Inte så konstigt egentligen när smekmånaden är över och man vill ha mer effekt.
Då är det benzo oftast som är enklast att få tag i och som ger en väldigt ökat effekt också utav både Buprenorfin och Metadon.
Hade jag haft LARO och velat sidomissbruka hade jag valt Lyrica eller Phenibut tex. som inte syns på piss. Lyrica framförallt kan verkligen skjutsa på opiater/opioider och ge ett helt annat rus med mycket ökat effekt och välmående.
Nu tänker jag teoretiskt bara, och uppmuntrar ingen att sidomissbruka. Uppmuntrar ingen heller att ens gå med i LARO då jag anser det vara en kemisk fotboja enbart.
Enda gången jag tycker det är berättigat och kan vara en bra idé är om man är sedan flera år tillbaka riktigt inbiten sprutnarkoman med Heroin. Då kan LARO rädda livet på dig och du slipper jaga varje dag och slipper oroa dig för överdoser. Dock anser jag att det ska vara en tillfällig lösning där man under själva medicineringen med substitutionsmedicin ska kunna bygga upp sitt liv men sedan efter ett år eller två tycker jag man ska ha ett krav på sig att behöva trappa ur medicinen.
Som det är idag är helt fel, ungdomar som gått på lite Tramadol får ju fan komma med i LARO nu för tiden och det enda det gör är att de fastnar ännu mer för opiater/opioider.
Förr var det ju att man var tvungen att dels ha ett dokumenterat opiat missbruk i flera år, samt ha prövat behandlingshem, och helst vara sprutnarkoman med dokumenterade överdoser. Det ska lixom vara sista utvägen och inte något som söks för att man vill bli hög eller få gratis läkemedel att sälja vidare för att egentligen kunna köra sitt Heroin ändå som måååånga gör.
De borde bli betydligt hårdare tycker jag med både prov med analys på de som är med, samt vilka de faktiskt tar sig an och tar in för behandling. Som med allt annat i detta land var det bättre förr, tom på LARO.
Lyrica syns på både saliv och urinprov på min mottagning iallafall sedan säkert ett år tillbaka.
Håller med dig om att det är alldeles för många obehöriga som får LARO, på min mottagning kan jag nästan räkna på en hand vilka som varit heroinister, till och med tjackpundare får ju förfan sub här. Tragiskt minst sagt. Jag har gått på horset många år dagligen och det tog mig ett halvår att komma in i programmet, då var jag riktigt illa däran när jag ansökte.
Tack för det alla obehöriga som tar upp deras tid! Kunde lika gärna ha dött innan jag fick hjälp.