2020-12-16, 18:33
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du kanske ska sluta hoppas på att pricka raketerna.

Om inte är det få till ingen som endast har bra dagar, alla som påstår annat ljuger helt enkelt. Gå in och titta på förlorarna för dagen på Avanza och se antal ägare. Ganska många som sitter med saker som backar.

Av den portfölj jag avhandlar här kommer uteslutande all vinst från olika index.
Ett innehav stack ut och det var en gammal i Byggmax som gick över +250%, men jag fuskar och använder hävstång. Det där med att sitta på saker i flera år och hoppas att det ger vinst kanske någon gång kanske i framtiden ... Nej.

Vill man öka risken som i en aktie finns alltid hävstänger.

Men om man tittar på mina långa (tidsmässigt) innehav lämnar de specifika bolagen något att önska:
Millicom +114% (runt 3x hävstång)
Fabege +81.98% (runt 4-5x hävstång)
Telia +35.19% (runt 3x hävstång)
Scandic +6.98% (runt 2x hävstång)
Bilia -3.83% (runt 4x hävstång)

Dvs om man jämför med det andra jag är lång i:
OMX +370% (runt 3x hävstång)
Olja +436% (runt 2x hävstång)
Nasdaq +251% (runt 3x hävstång)

Att ta alla de där andra innehaven och helt enkelt uttöka i OMX, Nasdaq och lägga till S&P500 hade givit en bättre vinst än köpen i bolagen. Förutsatt snarlik hävstång då (runt 3-4x). Det är i princip något jag väntar på för övrigt, men det kräver först att någon typ av sättning för indexen kommer (se S&P och september och oktober). Att börja köpa när allt står relativt högt ... Kanske inte.

-

Ang. Avanza fick jag pengarna tillbaka för köpen, men positionerna var då inte särskilt stora. Fick även klarhet i vad som gäller och det är rakt av så att de 'gör sitt bästa' om deras system skiter sig men att de givetvis inte kan ta 100% risk varpå den jag talade med ansåg att detta är något man bör räkna in i sin riskkalkyl.

Jag ska be om ytterligare ett förtydligande, men att sitta och prata med supporten är verkligen något av en waste of time oftast. I korthet kan man få pengar tillbaka men inom rimlighetens gränser, dvs om man gör -100 000 på att deras system går ned kan det förmodligen bli svårare att få pengarna tillbaka än om man gör -10 000 eller -5 000. Ganska givet att de inte kan ta en liggande åtta i risk, men ja -- det är något 50/50.

Edit: Swedish Match tittade jag själv på igår, kommer inte ihåg varför det inte blev köp. Fanns någon analytisk orsak uppenbarligen. Den ligger på min lista i alla fall.

Var inte om det är väluppfostrat av mig att fråga, men jag måste göra det ändå, av ren nyfiken het.

Jag undran hur mycket pengar du tjänat på den här taktiken... låt oss säga i år...och totalt sista tio åren.
Citera
2020-12-16, 19:11
Medlem
ReedMes avatar
Bayn Group räddade mig idag. Upp 11,48%. Sen jag köpte den så har den gått 444,54%.

Står åter på ATH. 44,39%.

Många 4r idag.
Undras vad Blavatsky hade sagt om det.
Citera
2020-12-16, 23:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Var inte om det är väluppfostrat av mig att fråga, men jag måste göra det ändå, av ren nyfiken het.

Jag undran hur mycket pengar du tjänat på den här taktiken... låt oss säga i år...och totalt sista tio åren.

Den här? Den portfölj jag skriver om här avser kontot 'Högrisk' som är tänkt att utgöra 1% av allt investerade. I vanlig ordning går jag överstyr enligt modellen "If it's worth doing, it's worth overdoing" så nu är det snarare 7% vilket är något överdrivet. Portföljen kallas också för 'Idiotportföljen' då den innebär en orealistisk hög risk och ställer helt orimliga krav på analys osv. Något som enligt mig är så orimligt att det inte bör gå, därav 'Idiotportföljen'. Den kallas också idiotportföljen då jag inte tror på idén om att man via analys, även om denna är extrem, kan överavkasta ett enklare passivt sparande. Hittills har dock idiotportföljen visat på något annat. Kräver dock något av ett djävla engagemang.

ATH för den portföljen är +223% totalt sedan dess start i mars 2020. Vid +223% ansåg jag under en ytterst korkad stund att jag var väldigt duktig varpå marknaden ganska fort hade något att säga om saken och skickade ned portföljen till +183% (ett case av sk 'overconfidence', att man drar på sig för stor risk kan man säga). Så kan det gå.

I rena pengar? Trots den lilla storleken blir det en del varpå vissa förluster blir något för kännbara tyvärr. Om du läser alla inlägg jag skrivit kring finans under de senaste fyra åren på Flashback får du möjligtvis ett hum om vad storleksordningen blir. Då detta är ett forum på internet där inga uppgifter kan bekräftas eller bevisas är ett råd att tolka allt som någon skriver, inkl vad jag skriver, som 100% skitsnack dock.

-

Det finns ingen taktik utan flera. Vilken som tillämpas beror på hur prisdatan ser ut, dvs vanlig TA och kunskaper kring marknader etc. Vissa saker har en tendens att fungera i vissa fall medan andra i andra. Just nu skulle jag som sagt gärna se ett par ordentligt röda dagar då det är dessa samt när det vänder från dessa som hittills givit överlägst störst vinster. Du kanske kan få ett hum om tillämpade strategier om du ser min posthistorik, de flesta är ganska ointresserade då de flesta här på Flashback helt enkelt köper slumpartat och sedan hovar in miljoner konstigt nog. Då jag saknar någon typ av tur är jag något mer benägen att gå på kunskap och analys än saker som slumpen och att spå i kaffesumpen.

Du får fråga i någon annan tråd om du vill ha konkreta exempel på upplägg.

Din autocomplete på din telefon är för övrigt nästan värre än min.
Detta prat är också något OT för denna tråd. Varken totala vinster eller veckans vinst är relevanta då tråden specifikt rör '...idag'.
Citera
2020-12-16, 23:57
Medlem
Klappasäftens avatar
Vet inte om jag ska fråga här men känner inte för att skapa en ny tråd om det. Någon som vet var man enkelt kan hitta en almanacka där man kan se företags kvartals och årsrapporter? Både de som varit och framtiden. Jag vill läsa ut vilka som går plus respektive minus efter rapporterna.

Gick ned idag med 0,37%. Det verkar ha bromsat in på sistone.

Citat:
Ursprungligen postat av pyrro84
Snyggt! Själv ligger man +115% i Divio

Vilket drag det var igår, hoppas på samma kraft idag!

Skulle knappast våga gå in i den nu. Det bara måste komma en rekyl. Men detta är ännu ett förhoppningsföretag som inte har någon historia.
Senast redigerad av Klappasäften 2020-12-17 kl. 00:00.
Citera
2020-12-17, 08:57
Medlem
sinewaves avatar
Gårdagens avslut,

BULL DAX x20
Köp: 08:3x (2x positioner)
Sälj: 09:1x
Vinst: +8.57%

-

BULL GULD x18
Köp: 08:4x-09:3x
Sälj: 11:0x
Vinst: +7.85%

-

BULL OMX x20
Köp: 10:4x-10:5x (6x positioner)
Sälj: 16:5x
Vinst: +0.14%

Extrem diskrepans OMX kontra alla andra EU-index (EU ligger på +1.29% för dagen, OMX på -0.1% ett tag). OMX går ned och gör 'gap fill', bra köpläge.

Positionen står under lång tid och harvar på runt +3%.

När S&P öppnar och inte alls backar särskilt mycket går OMX istället spikrakt nedåt.
Som sämst står positionen på gemytliga -8%, något som är så efterblivet att det inte passerar mitt "laugh test" varpå jag uttökar positionen.

Till slut när positionen efter mycket om och men kravlar sig över noll säljer jag av.

-

BULL GULD x18

Köp: 12:2x (5x positioner)
Sälj: 12:4x
Vinst: +0.25%

Något trögt trots att försök till brott upp kommer, kliver av och väntar på bättre lägen senare. Ser även viss risk för bearish divergence på 1h.

-

BULL DAX x20
Köp: 13:5x-13:5x (3x positioner)
Sälj: 15:3x
Vinst: -2.8%

Går för vad jag kallar 'micro gap' på 1 min. Köp sker när pris återigen kommer ned och testar lokal lägsta på 1 min. Stopp sätts ett par snäpp under lokala lägsta nivå.

Positionen går efter ett tag fort upp till över +3%, en 'fake-out' då det sedan endast bär av spikrakt nedåt. Går ut för att leta ny position senare om/när det inte börjar se nattsvart ut.

-

BULL DAX x20
Köp: 15:4x (4x positioner)
Sälj: 16:4x
Vinst: +3.14%

Står löjeväckande lågt mitt i en väldigt stark tjurtrend, i princip en börskrasch på mikronivå trots att S&P öppnar och knappt går ned. Får slåss med björndjävlarna en bra stund innan det tar sig.

-

BULL GULD x18
Köp: 13:1x-14:2x (3x positioner)
Sälj: idag kl. 08:5x
Vinst: +17.24%

Positionen går ett tag ned till -6%, men detta ser väldigt svagt ut. Uttökar positionsstorleken. Framåt kvällen ser det fortfarande ok ut då priset inte varit i närheten av dess lokala botten. Övernattar.
Citera
2020-12-17, 15:12
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Fick just årets första (och förmodligen enda) femhundraprocentare. Gäller att ta screenshot innan Trump tweetar nåt som kraschar börsen.
Citera
2020-12-17, 15:16
Medlem
Bitcoin upp 12% i dag till över $23.000. Måste kännas segt nu för alla er som harvar med +0.25% guld och liknande instrument från bronsåldern. Ska ni inte börja trejda kottar och stenar också? Kom in i matchen nu
Citera
2020-12-17, 15:22
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Bitcoin upp 12% i dag till över $23.000. Måste kännas segt nu för alla er som harvar med +0.25% guld och liknande instrument från bronsåldern. Ska ni inte börja trejda kottar och stenar också? Kom in i matchen nu

Tråden handlar om börsen. Så om du inte handlar något börshandlat Bitcoin-derivat så är du offtopic. Dock vill jag gratulera dig innan någon paragrafryttare rapporterar både ditt inlägg och mitt. Hoppas du hinner ta vinsten innan den kraschar.
Citera
2020-12-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tråden handlar om börsen. Så om du inte handlar något börshandlat Bitcoin-derivat så är du offtopic. Dock vill jag gratulera dig innan någon paragrafryttare rapporterar både ditt inlägg och mitt. Hoppas du hinner ta vinsten innan den kraschar.
Skulle inte förvåna mig om någon rapporterar pga avundsjuka. Men då vet ju moderatorn vad det beror på. XBT m.fl. finns på börsen så det är visst topic. Är du jättebitter?
Citera
2020-12-17, 15:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Skulle inte förvåna mig om någon rapporterar pga avundsjuka. Men då vet ju moderatorn vad det beror på. XBT m.fl. finns på börsen så det är visst topic. Är du jättebitter?

Inte bara bitter. Rosenrasande också. Jag slog sönder dataskärmen när jag läste ditt inlägg.
Citera
2020-12-17, 17:37
Avstängd
Odagans avatar
Citat:

He he.. Tror jag byter bort mina Lundin Gold mot kottar snart. Toronto har ju bestämt sig för att aktien inte ska gå upp. Hade den enbart varit noterad på Stockholmsbörsen hade den förmodligen stått i 130 spänn.
Citera
2020-12-17, 18:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vet inte om jag ska fråga här men känner inte för att skapa en ny tråd om det. Någon som vet var man enkelt kan hitta en almanacka där man kan se företags kvartals och årsrapporter? Både de som varit och framtiden. Jag vill läsa ut vilka som går plus respektive minus efter rapporterna.
På Placeras Företagskalender på Avanza kan man se kommande rapporter. Annars kan du gå in på resp. företags hemsida. Allt finns där. Finns även grafer över hur företaget utvecklats genom åren. Verkar som om det är nån typ av mycket risky strategi du är ute efter?

OnT: Har gått riktigt bra i dag också. Årshögsta på 45,81%. Stillfront stack iväg lite med 4,56%. Bra gick också Genovis, Generic Sweden och Embracer. Jag har fortfarande inte köpt Swedish Match. Min (opålitliga) magkänsla hindrar mig. Känns som om den kan sjunka mer. Är lite lurig.

Allt gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in