2023-04-22, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det var just det som fick en att tänka om ...

Jepp! Du får säkert rätt. Men planen är en kort position innan rapport. Fick känslan av att den bottnade strax innan stängning, men den där känslan har ju lurat mig förr…….Den som lever får hepatit-C…
Citera
2023-04-22, 03:17
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Detta är ju helt sant , själva vitsen att investera i bolag som just har haft utdelning, är att investera efter utdelningen , då förslagsvis 2 dagar efter då alla sälj gått igenom och bokförts.
Jag vill gärna utmana alla som tror att bolag efter en (stor) utdelning är dömda att följa en kurs söderut. Dom finns inte på kartan.
Därför ska man köpa upp bolag två dagar efter utdelning. Sannolikheten att de återhämtar sig är betydande för varje spekulant på börsen. Därom finns inga tvivel
Intressant strategi. De flesta bolag går mycket riktigt ner mer än utdelningen. Dock bör du bara köra den strategin med stabila utdelare och inte cykliska bolag där vinsten framöver inte kommer att nå lika högt framöver.

Ett exempel är rio tinto 2021 där jag körde en omvänd variant av din strategi och sålde två dagar innan utdelning för att ducka raset och ta hem vinsten. På isk är det ingen pappersexercis eller skatt.
Ett annat exempel är shippingbolaget ZIM där jag visserligen aldrig ägt men med hindsight borde pirate gang sålt precis innan den groteskt stora utdelningen som kom.

Funderar faktiskt på att göra så med mina yara innan den stundande utdelningen på 55NOK för att slippa vänta på att få tillbaks källskatten av avanza i flera år. Bonnmäklare.
Citera
2023-04-22, 08:37
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Jävlar vilket ras. Men det är ju massor som säljer den 18:e. Man kan sälja samma datum som utdelning som jag förstått.

https://www.investopedia.com/article...e-strategy.asp

Vill inte fortsätta med att spamma tråden men gör ett mikro försök om ett par veckor. Funkar kanske bäst på e-toro med billigast avgifter.

Du kan sälja 18e men då får du inte utdelningen. Om du vill ha utdelningen på 8.70 så måste du också käka nedgången i aktiepris på 8.92

Men okej, det verkar som att du förstår vad jag menar så testa strategin så får du se hur det fungerar i praktiken.

Citat:
Because markets tend to be somewhat efficient, stocks usually decline in value immediately following ex-dividend, the viability of this strategy has come into question.

Observera följande citat från din länk

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Intressant strategi. De flesta bolag går mycket riktigt ner mer än utdelningen. Dock bör du bara köra den strategin med stabila utdelare och inte cykliska bolag där vinsten framöver inte kommer att nå lika högt framöver.

Ett exempel är rio tinto 2021 där jag körde en omvänd variant av din strategi och sålde två dagar innan utdelning för att ducka raset och ta hem vinsten. På isk är det ingen pappersexercis eller skatt.
Ett annat exempel är shippingbolaget ZIM där jag visserligen aldrig ägt men med hindsight borde pirate gang sålt precis innan den groteskt stora utdelningen som kom.

Funderar faktiskt på att göra så med mina yara innan den stundande utdelningen på 55NOK för att slippa vänta på att få tillbaks källskatten av avanza i flera år. Bonnmäklare.

Jag tror att Avanza har skärpt sig med återbetalning av källskatt för att inte halka efter Nordnet. Jag fick iaf tillbaka alla mina utestående kulor tidigare i år
Senast redigerad av KJosef 2023-04-22 kl. 08:44.
Citera
2023-04-23, 06:01
Medlem
wwrs avatar
Det har gått bra för Stor-Finken i alla fall han sålde för $25m i sin egen firma.
Citat:
April 21 (Reuters) - BlackRock Inc (BLK.N) Chief Executive Officer Larry Fink sold nearly 7% of his stake in the asset management giant, netting proceeds of about $25 million.
https://www.reuters.com/markets/deal...ke-2023-04-21/

Han påstår att det beror på att BlackRock kunnat utnyttja svängningarna på börsen, vilket väl inte är otroligt då aktörer på den nivån förmodligen utlöser svängningarna. Men att han säljer kan också vara ett tecken på att de som sköter det hela kan vara på väg att tippa allt över ända.

Resultatet var dåligt för BlackRock men det avskräckte inte investerarna.
Citat:
Last week, the New York-based company reported an 18% drop in its first-quarter profit, but trounced analysts' estimates as investors continued to pour money into its funds.

https://www.blackrock.com/corporate/...st-quater-2023
Senast redigerad av wwr 2023-04-23 kl. 06:22.
Citera
2023-04-23, 17:24
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du kan sälja 18e men då får du inte utdelningen. Om du vill ha utdelningen på 8.70 så måste du också käka nedgången i aktiepris på 8.92

Jodå. Säljer man på utdelningsdagen så får man utdelning. Ditt sälj bokförs 2 dagar efter din säljorder.
Googla Du kan sälja aktien på X-dagen och ändå ha rätt till utdelningen

Men det spelar ingen större roll. Fallet kommer ingen undan ens på X-dagen
Citera
2023-04-23, 19:29
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Suverän rapport från Svedbergs. Jag vet inte hur aktien kommer öppna men jag kan tänka mig att öka på dessa nivåer trots att jag är upp 56% redan. Det är möjligt att detta är sista bra kvartalet innan kollapsen men det är ett bra bolag som man nog kan hålla över en cykel.

Tog en koll på Nordnet " Om Bolaget"

"Svedbergs är en leverantör av badrumslösningar och tillhörande heminredning. Idag erbjuder bolaget exempelvis möbelserier, handtag, skåp, badkar, dusch, samt handdukstorkar och tvättställ. Störst verksamhet återfinns runtom den nordiska marknaden."

Kalla mig tveksam, men enligt devisen att " Marknaden ser alltid 6 månader in i framtiden" Så borde detta betyda en tvärnit när som helst för Svedbergs. Det är f.n. (nästan) tvärstopp för nybyggen och fastighetsbyggares finansiering i hela norden.
Hur ser orderböckerna ut för sommaren och hösten frågar man sig.
Sitter du med 56% upp ? Vad mer än så kan man någonsin begära ? Haru gått o blivi giri´karl Eller försöker du haussa kursen lite till ?
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-23 kl. 19:33.
Citera
2023-04-23, 19:42
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Tog en koll på Nordnet " Om Bolaget"

"Svedbergs är en leverantör av badrumslösningar och tillhörande heminredning. Idag erbjuder bolaget exempelvis möbelserier, handtag, skåp, badkar, dusch, samt handdukstorkar och tvättställ. Störst verksamhet återfinns runtom den nordiska marknaden."

Kalla mig tveksam, men enligt devisen att " Marknaden ser alltid 6 månader in i framtiden" Så borde detta betyda en tvärnit när som helst för Svedbergs. Det är f.n. (nästan) tvärstopp för nybyggen och fastighetsbyggares finansiering i hela norden.
Hur ser orderböckerna ut för sommaren och hösten frågar man sig.
Sitter du med 56% upp ? Vad mer än så kan man någonsin begära ? Haru gått o blivi giri´karl Eller försöker du haussa kursen lite till ?

Ja jag är plus 56%, mitt gav är 22 eller något. Detta låter som skitsnack för jag köpte den absoluta botten men det är faktiskt sant.

Självklart är det riskabelt men värderingen är typ PE 8. Om de har 1-2 dåliga år och sen återgår till att göra över 4 SEK vinster per aktie som de växer organiskt ungefär som BNP och via förvärv då är aktien jättebillig. Okej det blir säkert ett kasst år men det är då man ska köpa såna här bolag. Man ska inte betala PE 14 på toppen av cykeln.

Jag har ganska många såna här investeringar som är väldigt billiga och väldigt riskabla. Vissa förlorar jag mycket pengar i men de flesta går bättre än vad folk tror.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-23 kl. 19:47.
Citera
2023-04-25, 18:22
Medlem
Ska man våga sitta kvar i Cibus över rapporten om två dagar? Skulle gå back en tusing om jag sålde allt vilket är överkomligt. Känns som den skulle rasa till 80-90 kr om resultatet är minsta under förväntan.
Citera
2023-04-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladtoppen
Ska man våga sitta kvar i Cibus över rapporten om två dagar? Skulle gå back en tusing om jag sålde allt vilket är överkomligt. Känns som den skulle rasa till 80-90 kr om resultatet är minsta under förväntan.

Tänker att Cibus affärsidé överlag är sund. Så jag kommer personligen ligga kvar. Tror kursen kommer studsa upp igen när väl räntan stabiliserat sig eller på sikt sjunker något.
Citera
2023-04-25, 19:38
Medlem
HazzardAlards avatar
Såg att fastighetsbolaget Doxa gör miljardaffär med Serneke.

https://www.fastighetsvarlden.se/not...ud-pa-serneke/

(Först så köpte dom Malmö Arena av Percy)

Kan bli bra på sikt. 👍
Citera
2023-04-25, 20:05
Medlem
Conams avatar
Citat:
Jodå. Säljer man på utdelningsdagen så får man utdelning. Ditt sälj bokförs 2 dagar efter din säljorder.
Googla Du kan sälja aktien på X-dagen och ändå ha rätt till utdelningen

Men det spelar ingen större roll. Fallet kommer ingen undan ens på X-dagen
Handlas utan utdelning XX dagen! Tolkar iaf jag som att den handlas utan utdelning, nån som har en annan uppfattning?
Citera
2023-04-25, 21:03
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Handlas utan utdelning XX dagen! Tolkar iaf jag som att den handlas utan utdelning, nån som har en annan uppfattning?

Det betyder att om du inte har aktier på x-dagen så blir det ingen utdelning ! Och för att få utdelning behöver du handla dina aktier innan x-dagen. 2 dagar tar det att man blir bokfört som ägare.
Detsamma gäller försäljning på X.dagen, då det tar 2 dagar för din försäljning att bli bokfört. Och du kan ta del av utdelningen eftersom du står som ägare under dom 2 dagarna innan bokslut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in