2023-04-25, 21:17
Medlem
Upplyftens avatar
Vad är det för brus vi har i etern just nu ? First Republic bank rasade 41% på NYSE och börsen är fortfarande öppen.
Någon som vet lite mer om det ?
Nog för att det är en av ´problembankerna´ på fallrepet senaste 2 månaderna, men vad nytt har hänt ?

Ah : hittade anledningen

" Shares of First Republic fell sharply and hit a record low Tuesday, as investors questioned how the bank would stabilize itself after losing about 40% of its deposits during the first quarter."

" CNBC’s David Faber reported Tuesday that the next few days are crucial for First Republic’s future as other banks and federal officials looking for solutions to stabilize the regional bank."

Någon risk att det sprider oro över till alla andra börser imorgon ?
Citera
2023-04-25, 21:21
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vad är det för brus vi har i etern just nu ? First Republic bank rasade 41% på NYSE och börsen är fortfarande öppen.
Nog för att det är en av ´problembankerna´ på fallrepet senaste 2 månaderna, men vad nytt har hänt ?

" Shares of First Republic fell sharply and hit a record low Tuesday, as investors questioned how the bank would stabilize itself after losing about 40% of its deposits during the first quarter."

" CNBC’s David Faber reported Tuesday that the next few days are crucial for First Republic’s future as other banks and federal officials looking for solutions to stabilize the regional bank."

Säkert, men Europas banker är hårdare reglerade än amerikanska så om typ Nordea bajsar på sig ska man nog plocka upp några aktier.
Citera
2023-04-25, 21:26
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Säkert, men Europas banker är hårdare reglerade än amerikanska så om typ Nordea bajsar på sig ska man nog plocka upp några aktier.

Våra svenska storbanker har redan tagit stryk idag efter kl. 15 ca. Frågan är om det är för tidigt imorgon att bli bullish, utan vänta någon dag till, Q1 rapport för SwdB och SHB innan veckans slut (SEB också)
Det finns ju all anledning att lira lite kort med ett gäng OMX-Björnar framförallt i öppningen. Tycker jag i.a.f.
Citera
2023-04-25, 21:27
Medlem
KJosefs avatar
Inwido levererade en halvsvag rapport, vinsten ner en del men aktien klarar sig med typ en procent nedgång. Inwido är lite samma tes som Svedbergs, man vet att det kommer bli tufft men det är lågt värderat så man kan övervintra. Bolaget har dessutom en väldigt låg skuldsättning så haveririsken är låg.

Imorrn rapporterar Bilia och på Torsdag är det Millicom
Citera
2023-04-25, 21:28
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Våra svenska storbanker har redan tagit stryk idag efter kl. 15 ca. Frågan är om det är för tidigt imorgon att bli bullish, utan vänta någon dag till,
Det finns ju all anledning att lira lite kort med ett gäng OMX-Björnar framförallt i öppningen. Tycker jag i.a.f.

Ja det har du rätt i, de är faktiskt redan ner en del. Jag är köpare av de svenska bankerna om de fortsätter gå ner på den här USA-oron. Enligt mig är det inte motiverat.
Citera
2023-04-25, 23:22
Medlem
Citat:

Tittade på den i em efter ett tips, men då var den redan ner 30% och jag trodde inte det fanns så mycket mer nedsida kvar att korta på. Jag hade fel……Kortade NASDAQ istället några timmar.
Citera
2023-04-26, 09:17
Medlem
Upplyftens avatar
OMX-Björnarna gick helt enligt plan. Hoppar av nu. 10 minuters ´jobb´
Citera
2023-04-26, 09:24
Medlem
Citat:
OMX-Björnarna gick helt enligt plan. Hoppar av nu. 10 minuters ´jobb´

Är du säker? Räntebesked 09.30 ;-)

Edit: Boliden X-dag
Citera
2023-04-26, 10:17
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Är du säker? Räntebesked 09.30 ;-)

Edit: Boliden X-dag

Andra plikter kallar
Citera
2023-04-26, 10:26
Medlem
Citat:
Andra plikter kallar

Det är bra. Håll strategin.
Citera
2023-04-26, 11:01
Medlem
Black.Panthers avatar
Det är roligt att kolla in börsen. Idag fick jag lite utdelning från ett franskt företag och aktierna stiger, köpte H&M, Cloetta och så har jag börjat spara i en preff med K2A Knaust & Andersson, tycker om att de ger mig utdelning varje kvartal.

28 kr kvar tills jag når nästa avanza delmål, kanske lägger in en 100 lapp bara för att
Citera
2023-04-26, 11:19
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Det är roligt att kolla in börsen. Idag fick jag lite utdelning från ett franskt företag och aktierna stiger, köpte H&M, Cloetta och så har jag börjat spara i en preff med K2A Knaust & Andersson, tycker om att de ger mig utdelning varje kvartal.

28 kr kvar tills jag når nästa avanza delmål, kanske lägger in en 100 lapp bara för att

Har du kvar Sats? De gjorde vinst till allas förvåning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in