2020-09-19, 23:42
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Har haft miljon belopp liggande i 0,5 % räntekonton i flera år. Såg hur nvida och AMD gått upp ca 50 x på 5 år. Hade jag satsat på dom för 5 år sedan hade jag haft några hundra miljoner. istället för några fjuttiga 100 000 kr i ränta.

Har även satsat Sivers IMA ca 220 000 kr. Tänker köpa upp lite Scandic för 300 000 kr osv.

Små förluster är inget jämfört med potentiell uppgångar. Vi får se hur det går. Inte hela livet pengar kommer och går.

Scandic kan vara rätt, om du har skaplig timing.. Själv är jag ett "gruvmongo". Precious metals är min grej.
Citera
2020-09-20, 12:01
Medlem
Flus avatar
Citat:
Du säger att du har 2 000 i Cellink, varför investerar du just i Cellink? Erik var en klasskamrat till mig (VD och ägare till 25 % av aktierna) på bara 10 år har han tjänat upp en förmögenhet på 2 miljarder, mycket duktigt av honom. Men jag förstår mig inte på varför folk investerar i just hans bolag.

Ingen bra omsättning, stora kostnader, inga bra patenteter, hög risk, och grundarna fått 4 miljarder ut av 8 miljarder i börsvärde? De började med vad? 5 miljoner kr? Vad har de levererat?

Inte på något sätt negative mot dom då de är duktiga killar, men helt ärligt så fattar jag inte hur folk kan investera i det bolaget?
Jag har handlat med aktier sedan åttiotalet och har ett fyrtiotal aktieinnehav, mest storbolag, samt ca tio olika fonder.
Cellink köpte jag i januari 2017 efter att ha läst om bolaget i GP. Har ingen djupare kunskap, men köpte inte för mer än jag hade råd att förlora. Det var något av en chansning, det är jag medveten om.
Vid den tiden hade jag sålt en fastighet och hade en hög pengar över. Jag la max 10% av det på högriskaktier. Några har gått väldigt bra, t ex Cellavision, Cellink och Stillfront, andra har minskat i värde. Samtidigt la jag mycket mer på t ex en indienfond med skyhög avgift som visserligen gått plus men stått i princip stilla de senaste åren. Ibland vinner man, ibland förlorar man...
Jag är inte särskilt aktiv på marknaden. Min "strategi" liknar mest "buy and hold".
Nu borde jag sälja av en del för att minska risken i portföljen, men det tar emot rent psykologiskt. En aktie som gått bra i flera år och genererat många sköna slantar blir som en gammal vän.
Citera
2020-09-21, 09:58
Medlem
Vilken jävla smäll. Antar att det har att göra med pengatvättskandalen men hur länge kan det här tänkas hålla i sig?
Citera
2020-09-21, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Vilken jävla smäll. Antar att det har att göra med pengatvättskandalen men hur länge kan det här tänkas hålla i sig?

Banksektorn har ju problem, men Nordea är ju inte största förlorare idag.

Bankerna drar annat med sig, men det tror jag bara är en rekyl och korrigering. Fallet blir en ursäkt för vinsthemtagningar i det lättflyktiga kapitalet.

Den delen blåser över fort.

För banksektorns del beror det nog mycket på hur de agerat och om de är helt hjälplösa mot de här penningtvättsskandalerna. Har de inte läget bättre under kontroll blir det en ständig huvudvärk ju.
Citera
2020-09-21, 10:07
Medlem
Citat:
Övriga världens börser har varit nedåtgående hela förra veckan samtidigt som OMX i princip slår nya rekord varje dag, personligen har jag väntat på detta ett tag nu och köpte björnar förra veckan som ger lite utdelning nu. Ser ut som USA öppnar rött i eftermiddag så detta kan nog fortsätta ett tag. Köpte på mig lite mer Cloetta idag iaf, känns som en aktie med liten nedsida men stor potential.
Citera
2020-09-21, 19:56
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Dustin gjorde en hjälteinsats idag som stötdämpare.
Plockade upp piss-Nordea lite billigare än jag släppte dem och slutade ner 2.0% för dagen trots tyska blysänken.
Vad är det med Tyskarna egentligen. Helt livrädda på börsen.
Citera
2020-09-25, 18:32
Medlem
Ligger 8% över OMXSGI på 3 månader (dvs +19%). Funderar på om jag bara har högre volla eller verklig edge. Lär väl visa sig vid nedgång.
Citera
2020-09-25, 19:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Har haft miljon belopp liggande i 0,5 % räntekonton i flera år. Såg hur nvida och AMD gått upp ca 50 x på 5 år. Hade jag satsat på dom för 5 år sedan hade jag haft några hundra miljoner. istället för några fjuttiga 100 000 kr i ränta.

Har även satsat Sivers IMA ca 220 000 kr. Tänker köpa upp lite Scandic för 300 000 kr osv.

Små förluster är inget jämfört med potentiell uppgångar. Vi får se hur det går. Inte hela livet pengar kommer och går.

Att gå från ett stabilt räntekonto till maximal risk verkar inte riktigt hållbart.

Du kanske bör prova på någon enklare typ av fondstrategi istället som t ex en TAA (GTAA) eller en hederlig gammal 'Golden Butterfly'.
Citera
2020-09-25, 20:22
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Jag hade köpt Pandox istället för Scandic. Mindre risk och minst lika stor potential. Du har läge nu i ett par veckor/månader när apflocken går och räds nästa coronavåg.
Citera
2020-09-25, 20:26
Medlem
Paradisums avatar
Ca 160-170% upp i år. Galet bra år. Tesla är 60% av portföljen. Övriga innehav är Sea ltd, Nio Inc, Svolder, Virgin Galactic, Prosus.
Citera
2020-09-25, 20:49
Medlem
Citat:
Började just med börsen för en vecka sedan. Allt nytt för mig, köpte nvidia, apple och BP för ca 1 000 000 kr. Allt gått ner ca 7 % :/ surt men jag tror på en uppgång så småningom. Kanske ska lägga ut 1 miljon till nu när det börjar bli REA på saker och ting?

Tips om du köper enskilda bolag och är nybörjare: Logga inte in på dina konton över huvud taget. Du har ju köpt någonting som du tror på. Vänta 5 år. Har du slagit index eller inte?

Har det gått åt helvete med din portfölj så har du säkert lärt dig något ändå. Man behöver förlora lite på börsen för att lära sig sin risktolerans. Enskilda bolag är alltid mer volatila än fonder, man får räkna med rejäla sättningar & sjuka uppgångar på kort sikt.

Sen att kolla på historisk avkastning är en klassisk nybörjarmiss. Vad tror du om framtiden? Det är vad som är relevant. Läs på och bilda en egen uppfattning. För att ta ett konkret exempel ligger jag just nu tungt investerad i green tech, då jag tror att det kommer fortsätta gå upp oavsett vem som vinner presidentvalet. Jag ser högre risker med "normala" techbolag, även om de kanske kortsiktigt har större uppsida. Jag älskar Nvidia och Apple men har valt att inte äga dem just nu.
Senast redigerad av Pallot 2020-09-25 kl. 20:53.
Citera
2020-09-26, 10:42
Medlem
HazzardAlards avatar
Handlade en hel hög såna här igår...Mest för att jag hade så jävla lite att göra.

https://www.di.se/bors/aktier/mav/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in