Citat:
Ursprungligen postat av
District9
Du säger att du har 2 000 i Cellink, varför investerar du just i Cellink? Erik var en klasskamrat till mig (VD och ägare till 25 % av aktierna) på bara 10 år har han tjänat upp en förmögenhet på 2 miljarder, mycket duktigt av honom. Men jag förstår mig inte på varför folk investerar i just hans bolag.
Ingen bra omsättning, stora kostnader, inga bra patenteter, hög risk, och grundarna fått 4 miljarder ut av 8 miljarder i börsvärde? De började med vad? 5 miljoner kr? Vad har de levererat?
Inte på något sätt negative mot dom då de är duktiga killar, men helt ärligt så fattar jag inte hur folk kan investera i det bolaget?
Jag har handlat med aktier sedan åttiotalet och har ett fyrtiotal aktieinnehav, mest storbolag, samt ca tio olika fonder.
Cellink köpte jag i januari 2017 efter att ha läst om bolaget i GP. Har ingen djupare kunskap, men köpte inte för mer än jag hade råd att förlora. Det var något av en chansning, det är jag medveten om.
Vid den tiden hade jag sålt en fastighet och hade en hög pengar över. Jag la max 10% av det på högriskaktier. Några har gått väldigt bra, t ex Cellavision, Cellink och Stillfront, andra har minskat i värde. Samtidigt la jag mycket mer på t ex en indienfond med skyhög avgift som visserligen gått plus men stått i princip stilla de senaste åren. Ibland vinner man, ibland förlorar man...
Jag är inte särskilt aktiv på marknaden. Min "strategi" liknar mest "buy and hold".
Nu borde jag sälja av en del för att minska risken i portföljen, men det tar emot rent psykologiskt. En aktie som gått bra i flera år och genererat många sköna slantar blir som en gammal vän.