Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-09, 22:59
  #589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hur det går på börsen idag? Ja inget vidare om man säger så

https://prnt.sc/vz855z

Har du lyckats fixa airbnb-aktier innan IPO:n din lyxlirare?
Citera
2020-12-09, 23:00
  #590
Medlem
sinewaves avatar
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp: 08:4x-09:0x (5x positioner)
Sälj: 09:2x
Vinst: +10.65%

Orsak köp: Positionerar mig för ev. gap fill men även gap fill inför öppning.
Orsak sälj: Ta vinst samt RSI extrem på 1, 5, 30 min

-

BULL DAX x20
Köp: 10:2x-14:4x (3x positioner)
Sälj: 18:2x
Vinst: -3.36%


-

GULD x18
Köp: 11:4x-12:5x (8x positioner)
Sälj: 13:2x
Vinst: +0.59%

Orsak sälj: snabbt dyk efter tre misslyckade försök att bryta trendlinje. Då positionsstorleken börjar gå mot det något mindre bekväma går jag ur och letar nya entries.

-

GULD x18
Köp: 13:3x-17:5x (19x positioner)
Sälj: 19:5x
Vinst: -20.7%

Orsak sälj: Pepprar på med köp efter att guldet tvärdykt, men det hjälper föga. Positionen dyker ned till -15% och efter en rekyl där positionen går upp till ca -2.7% lämnar alla köpare marknaden i varå guldet dyker kraftigt igen. Köper alla bottnar, men det hjälper inte. Stängning kl. 20:00, "tvingas" sälja av precis innan den vändning kommer som jag väntat på. Guld vänder upp och denna position skulle gå att sälja för -5-6% istället (eller rentav med betydande vinst). Risken bedöms dock vara på tok för hög att ligga kvar över natten med en positionsstorlek på 19x. Guld kan lätt gå -5% på en dag trots allt.

I efterhand, lätt att vara Kapten Efterklok, skulle jag givetvis sålt vid -5% och sedan tagit nya positioner och sålt vid alla brott nedåt istället för att snitta ned ända ned till avgrunden. Det här är dålig hantering av risk från mitt håll.

-

Allt som allt en dag som började på topp men slutade riktigt uselt.
Det är bra att man får veta att man lever dock och att det finns vissa justeringar man bör göra.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2020-12-09 kl. 23:03.
Citera
2020-12-09, 23:02
  #591
Medlem
Ner 26k idag. Det enda som går upp är mina koreanska aktier.

Just nu tror jag börsen försöker skaka av sig lite investerare med svaga nerver för snart går den upp igen. Vaccinet kommer rullas ut i miljontals doser och det finns ett uppdämt behov att leva livet igen. Världsekonomin kommer ta fart som aldrig förr inom några månader.
Citera
2020-12-09, 23:07
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har du lyckats fixa airbnb-aktier innan IPO:n din lyxlirare?

Nej, jag har bara lagt till dom för bevakning.
Resten äger jag dock.
Citera
2020-12-09, 23:13
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ner 26k idag. Det enda som går upp är mina koreanska aktier.

Just nu tror jag börsen försöker skaka av sig lite investerare med svaga nerver för snart går den upp igen. Vaccinet kommer rullas ut i miljontals doser och det finns ett uppdämt behov att leva livet igen. Världsekonomin kommer ta fart som aldrig förr inom några månader.

Ja visst var det en dålig dag idag för de flesta med aktier, men så här dåligt har det inte sett ut på länge, så jag har förhoppning om en bättre morgondag.

Finns mycket ljust i framtiden också för flera av mina aktier.

Är inte konstigt att det går dåligt någon dag när det gått sjukt överdrivet bra väldigt länge nu.
Har haft riktigt bra framgång under många veckors tid.

Men skulle morgondagen också vara röd så köper jag det också med tanke på den uppgång som varit. Och jag säljer med väldigt få undantag, aktier som gått ner. Undantaget är väl om man mer eller mindre ser en mörk framtid för företaget mer än några dagar. Typ veckor.
__________________
Senast redigerad av JohnBlund 2020-12-09 kl. 23:16.
Citera
2020-12-10, 02:44
  #594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hur det går på börsen idag? Ja inget vidare om man säger så

https://prnt.sc/vz855z

Ser ut som att du följer köptipsen från wallstreetbets perfekt
Citera
2020-12-10, 18:49
  #595
Medlem
Grailguns avatar
Daytradat OMXS30 eftersom jag inte har någon snabb datafeed på DAXen. Investing.com verkar ha 1-10 sekunders lagg på DAX (men är utmärkt för guld).

Procenten avser % av min normala positionsstorlek.

Måndag: +1,3%. Ett certifikat slutade fungera när jag skulle sälja det med ca 10% vinst efter dagens plötsliga V-formation vid öppning av USA. Istället täcktes precis dagens förlust efter att ha försökt pricka botten med flera misslyckade bull-köp. Känner att jag borde FOMOat bear tidigt.

Tisdag: -4,5%. Indexet går upp ca 20 punkter på 2 timmar, och jag förlorar 4% på att försöka 'pricka toppen' med flera bear-köp. Toppen kom aldrig. Skulle ha FOMOat in med bull istället och isf tjänat upp till ca 15%. Nybörjarmisstag.

Onsdag: -6%. Nästan samtliga köp går back. Efter varje köp går det ner. Efter varje sälj eller bear går det upp. Blir supertiltad efter -2% och tar därför sämre och sämre beslut; faller för fakeout samt säljer en bull på 1m-rsi under 30, som genast går upp. Lärdom: Sluta direkt om stressad. Köp inget alls om osäker. Samt att det inte är värt att jaga småvinster med så hög spread som 0,35%.

Torsdag: -7,5%. Tjänar först 1% runt 12:23 på bull efter låg 5m-rsi efter parabolt fall, men säljer för tidigt eftersom jag var upptagen. Hade tjänat ca 3 procentenheter extra på att hålla lite till.

Upptagen tills 15:30 då USA öppnar. Kursen är nere och tvekar strax under ett (numera fyllt) gap från 2020-11-16, med låg 30m-rsi. Planerar att FOMOa eventuella plötsliga rörelser.

Den börjar röra sig uppåt, men ej parabolt. 5m-MACD-kors sker långt under nollan.

Under loppet av 45-minuters nästan konstant uppgång köper jag bull 7 gånger. Samtliga gånger faller kursen strax in i beartraps så jag tvingas sälja till 1-2% förlust. Hade tjänat ca 10% på första köpet på att ha haft 3% (mental) stoploss istället för 1-2%. Hade även kunnat vänta på röda candles, men på sistone har det ofta hänt att sådana ej upstått i tid, eller att de köpts upp innan de spelat roll.


Samtliga dagar missar jag öppningsvolatiliteten kl 9, pga sömnproblem. Övar bara med småpengar än så länge, tack och lov, men det känns fortfarande väldigt jobbigt.

Det känns att börsen kommer ihåg nyligen inträffade händelser, såsom på måndagen och tisdagen då det hade varit rätt beslut att FOMOa kursriktningen direkt efter 15:30. Det tillåts inte bli lika lätt en tredje gång på kort tid.
__________________
Senast redigerad av Grailgun 2020-12-10 kl. 19:22.
Citera
2020-12-10, 20:18
  #596
Medlem
ReedMes avatar
Igår blev det årshögsta på 42,05%, men har backat något idag. Jag hoppas hålla mig ovanför 40-strecket till årsskiftet. Förra årets rekord på drygt 70% lär jag nog aldrig slå någonsin. Sinch, Generic Sweden och Beijer Ref gick bäst idag.
Citera
2020-12-10, 21:03
  #597
Medlem
sinewaves avatar
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp: 08:4x-09:0x (2x positioner)
Sälj: 09:0x
Vinst: +3.34%

-

BULL DAX x20
Köp: 09:0x-09:4x (5x positioner)
Sälj: 12:0x
Vinst: +0.52%

-

BULL GULD x18
Köp: 08:5x-09:4x (4x positioner)
Sälj: 10:0x
Vinst: -4.92%

Det går åt fel håll, tar förlust.

-

BULL GULD x18
Köp: 10:0x (10x positioner)
Sälj: 12:1x
Vinst: +3.42%

Bättre läge resulterar i större vinst.

-

BEAR SILVER x15
Köp: 11:5x
Sälj: 12:0x
Vinst: +0.35%

En snabb position, tar sig inte riktigt utan Silver hittar istället support.
Säljer av till liten vinst.

-

BULL DAX x20
Köp: 12:1x-13:2x (9x positioner)
Sälj: 16:0x
Vinst: -1.29%

Orsak sälj: Upp efter att S&P öppnar, men jisses vad svag tysken är. S&P går först ned runt 0.20% och sedan upp 0.60% medan tysken knappt mäktar med att gå 0.20% upp. Tyskarna verkar skaka som asplöv på blotta tanken att S&P ens kan göra en minusdag.

-

BULL GULD x18
Köp: 08:5x-13:0x (10x positioner)
Sälj: 15:5x
Vinst: +12.53%

Ett ännu bättre läge, denna gång tog det sig rejält.
Säljer av efter att guldet blir "toppigt" (långa wicks uppåt) samtidigt som RSI:n är på något blodiga nivåer och det tydligt finns en försvagning av momentum.

-

BULL SP500 x20
Köp: 13:5x (1x position)
Sälj: 15:5x
Vinst: +1.91%

-

BULL SP500 x20
Köp: 16:0x (1x position)
Sälj: 19:5x
Vinst: -4.17%

Reklamerat köp. Avanza Markets slutar fungera efter 18:03, denna position stod och skulle ha sålts med vinst. Irritationen når rekordnivåer.

-

BULL GULD x18
Köp: 16:1x-16:5x (4x positioner)
Sälj: 19:5x
Vinst: -7.8%

Reklamerat köp, även denna position skulle ha gått med vinst (!)

-

BULL SILVER x15
Köp: 16:3x-16:5x (2x positioner)
Sälj: 19:5x
Vinst: -9.8%

Reklamerat köp, denna position skulle jag sålt till runt -1.7% förlust. Dvs en ren skitförlust istället för bortåt -10%.

-

En sådan där skön dag där man får slåss med alla björnar på norra halvklotet. Typiskt för en sådan dag är att man måste utföra varenda köp med laserprecision och trots detta får man högst förmodligen ändå stå på röda siffror ett par timmar eller ännu värre -- bli fast i konsolideringsträsket.

Vid 18:03 går Avanza Markets ned varpå det inte går att utföra några köp. Detta samtidigt som Guld bryter en kritisk suppoert nedåt och sedan faller ned i avgrunden. Något suboptimalt när man dessutom har en hög hävstång.

Har reklamerat alla köp som inte gick att sälja, det är helt orimligt att man ska behöva ta en liggande åtta i risk (något det blir med hög hävstång och när man inte kan sälja av).

Trots detta blev det en dag med vinst, något irriterade att Avanza rakt av är ansvariga för att vinsten blev mindre.
Citera
2020-12-10, 21:47
  #598
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp: 08:4x-09:0x (2x positioner)
Sälj: 09:0x
Vinst: +3.34%

-

BULL DAX x20
Köp: 09:0x-09:4x (5x positioner)
Sälj: 12:0x
Vinst: +0.52%

-

BULL GULD x18
Köp: 08:5x-09:4x (4x positioner)
Sälj: 10:0x
Vinst: -4.92%

Det går åt fel håll, tar förlust.

-

BULL GULD x18
Köp: 10:0x (10x positioner)
Sälj: 12:1x
Vinst: +3.42%

Bättre läge resulterar i större vinst.

-

BEAR SILVER x15
Köp: 11:5x
Sälj: 12:0x
Vinst: +0.35%

En snabb position, tar sig inte riktigt utan Silver hittar istället support.
Säljer av till liten vinst.

-

BULL DAX x20
Köp: 12:1x-13:2x (9x positioner)
Sälj: 16:0x
Vinst: -1.29%

Orsak sälj: Upp efter att S&P öppnar, men jisses vad svag tysken är. S&P går först ned runt 0.20% och sedan upp 0.60% medan tysken knappt mäktar med att gå 0.20% upp. Tyskarna verkar skaka som asplöv på blotta tanken att S&P ens kan göra en minusdag.

-

BULL GULD x18
Köp: 08:5x-13:0x (10x positioner)
Sälj: 15:5x
Vinst: +12.53%

Ett ännu bättre läge, denna gång tog det sig rejält.
Säljer av efter att guldet blir "toppigt" (långa wicks uppåt) samtidigt som RSI:n är på något blodiga nivåer och det tydligt finns en försvagning av momentum.

-

BULL SP500 x20
Köp: 13:5x (1x position)
Sälj: 15:5x
Vinst: +1.91%

-

BULL SP500 x20
Köp: 16:0x (1x position)
Sälj: 19:5x
Vinst: -4.17%

Reklamerat köp. Avanza Markets slutar fungera efter 18:03, denna position stod och skulle ha sålts med vinst. Irritationen når rekordnivåer.

-

BULL GULD x18
Köp: 16:1x-16:5x (4x positioner)
Sälj: 19:5x
Vinst: -7.8%

Reklamerat köp, även denna position skulle ha gått med vinst (!)

-

BULL SILVER x15
Köp: 16:3x-16:5x (2x positioner)
Sälj: 19:5x
Vinst: -9.8%

Reklamerat köp, denna position skulle jag sålt till runt -1.7% förlust. Dvs en ren skitförlust istället för bortåt -10%.

-

En sådan där skön dag där man får slåss med alla björnar på norra halvklotet. Typiskt för en sådan dag är att man måste utföra varenda köp med laserprecision och trots detta får man högst förmodligen ändå stå på röda siffror ett par timmar eller ännu värre -- bli fast i konsolideringsträsket.

Vid 18:03 går Avanza Markets ned varpå det inte går att utföra några köp. Detta samtidigt som Guld bryter en kritisk suppoert nedåt och sedan faller ned i avgrunden. Något suboptimalt när man dessutom har en hög hävstång.

Har reklamerat alla köp som inte gick att sälja, det är helt orimligt att man ska behöva ta en liggande åtta i risk (något det blir med hög hävstång och när man inte kan sälja av).

Trots detta blev det en dag med vinst, något irriterade att Avanza rakt av är ansvariga för att vinsten blev mindre.

Kom ihåg att berätta hur det gick med dina reklamationer. Det borde vara av allmänt intresse och en faktor att ta hänsyn till..
Citera
2020-12-10, 22:05
  #599
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Kom ihåg att berätta hur det gick med dina reklamationer. Det borde vara av allmänt intresse och en faktor att ta hänsyn till..

Absolut!

Det är av stort intresse för egen del också (förutom att få pengar tillbaka), det går inte att använda något där risken plötsligt kan bli 100% av kontot vilket det i princip.
Citera
2020-12-11, 17:32
  #600
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Då köpte jag nog dem av dig. Tankade på ett stabilt bolag med bra avkastning till bra pris, oavsett pandemi.

Intrum avvaktar jag med tills tvåhundringen, egentligen vill jag veta mer om varför VD fick foten.
Vill påpeka att jag sålde Pfizer igår med god profit då jag insåg vilken illuminatismuts big pharma är.
Avrek även på Tele2 som blöder kunder dagligen via nerköpet comhem. Stadsnäten knaprar dagligen i sig massvis.
Även avrek på Duni på lång sikt. EU-lagstiftning mot plast kommer att göra mängder med produktionslinjer, verktyg för vakuumformning och maskiner till museieobjekt. Kiefel und Gabler, ich guckt dich an.

+0.7 idag tack vare min favvo Dustin som älgar på.

War ina babylon ? Please. Ronarean 2.0 - electric bogaloo. Bring it on!
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2020-12-11 kl. 18:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback