Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Önskvärt borde bara lag att en affär per dag. Satans jävla daytraders
Förstör allt med sitt naiva impuls.

När tror ni börsen vänder?
Hur smittsamt är negerviruset?

Vi traders är ute tjäna pengar men det som skapar den stora sälj volym är den dumma djuren till befolkning som säljer i panik.

Samt dom stora förvaltare, fonder, pensionsbolag.

Och vi som har en intelligens vet även börsen är övervärderat upp till 70-95% än ett verkligt underliggande värde är. Endast en uppblåst spekulativ bubbla.
Citera
2021-11-27, 10:00
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Classic CCP med oljereserverna. En halv dag av planetens konsumtion, eller två dagar i USA.
Nästan komiskt. Ge det ett par veckor till så är oljan åter över 80.

Lär väl bli full FUD i media om den nya dödsmutantkungflun omicron. Om två veckor vet vi osv. Det vanliga köret.
Så fort big pharma försäkrat de räddhågsna att fjärde och femte rykaren går att få redan i höst så rullar allt på igen.
Moderna filar redan på en booster.

Bidens senilitet är mest ett imageproblem utåt, då jag antar att det är andra som drar i trådarna i bakgrunden.
Men han är allt annat än fit for fight.

Släpp av oljereserver har inget med dagens krasch i olja att göra.

Investerare oroar sig över lockdowns = oljan kraschar = deflation = börskrasch

Oljepriset styr börsen.
Citera
2021-11-27, 10:18
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vi traders är ute tjäna pengar men det som skapar den stora sälj volym är den dumma djuren till befolkning som säljer i panik.

Och vi som har en intelligens vet även börsen är övervärderat upp till 70-95% än ett verkligt underliggande värde är. Endast en uppblåst spekulativ bubbla.

Vilket är anledningen varför man inte rör börsen med tång just nu. Du vill inte fånga den fallande kniven och sitta där långsiktigt med hela din portfölj röd och massiv global depression.

Jag kortade förra veckan och är plus 100% men säljer ingenting ännu, för OMX kommer rasa mer.

Daytrade och swingtrade visst men långsiktiga investerare bör vara oroliga för börsen återhämtar sig inte ALLTID som under bulltrapen vid första lockdowns. Buy the dip kan stå dig dyrt.

Tror fredagen har förstört en stor del av hypen kring marknaden med.
Citera
2021-11-27, 10:31
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/4nPcF1o09EI

Kan rekommendera Greg, han säger som det är. Lite speciell men duktig.

Inte som andra YouTubers.
Citera
2021-11-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vilket är anledningen varför man inte rör börsen med tång just nu. Du vill inte fånga den fallande kniven och sitta där långsiktigt med hela din portfölj röd och massiv global depression.

Jag kortade förra veckan och är plus 100% men säljer ingenting ännu, för OMX kommer rasa mer.

Daytrade och swingtrade visst men långsiktiga investerare bör vara oroliga för börsen återhämtar sig inte ALLTID som under bulltrapen vid första lockdowns. Buy the dip kan stå dig dyrt.

Jaha och när har börsen inte återhämtat sig?
Citera
2021-11-27, 10:44
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Jaha och när har börsen inte återhämtat sig?

Klart den återhämtar sig, men ha i åtanke att vi har varit under en långvarig bulltrend nu i snart 12 år. Vi är i slutfasen av den nu. Förr eller senare kommer björnmarknaden. Förra kraschen var som sagt en beartrap och ingen riktig björnmarknad.

Ta en titt på HSI, vi stängde under denna trendkanal igår där. Om den fortsätter rasa kommer vi ha gått in i en björnmarknad rent tekniskt. En reversal härifrån och du kan sitta lugnt. Men du kan även kolla tekniskt på andra börser.

Jag kortade förra veckan för att jag såg detta komma, följ narrativet i media och du kan förutspå väldigt mycket. Nu när de precis börjat hota med nedstängningar igen och HSI stängde nedanför trendkanalen så skulle jag vara väldigt försiktig, tror en björnmarknad är att vänta. Men inte säkert, nästa vecka avgör detta och hur vi stänger på månadsgrafen. Men var förberedd är allt jag säger.

Jag om någon litar inte på staten och centralbankernas ageranden kring pandemin. De vill ha lockdowns för det gynnar deras agenda.
Senast redigerad av Haddock93 2021-11-27 kl. 10:49.
Citera
2021-11-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror

Verkligt underliggande värde värderat i värdelösa papperslappar. Intelligent
Citera
2021-11-27, 11:59
Medlem
Citat:
Släpp av oljereserver har inget med dagens krasch i olja att göra.

Investerare oroar sig över lockdowns = oljan kraschar = deflation = börskrasch

Oljepriset styr börsen.

Är väl olika index men konsumtion styr en rad index iallafall. Har ganska mycket i Clas Ohlson och den har gott urstarkt den senaste tiden, på tvärs mot marknaden igår till och med, delvis för att man klarat av omsvängningen till digitalt men mycket för att 25% av affären är Mathem som så klart går bra näre folk inte vågar gå ut.

Iallafall, försäljningen på Black friday slog alla rekord och även november har slagit rekord. Det tror jag borjar för en comeback i nästa vecka eller senast i december när det syns i rullarna.
Citera
2021-11-27, 12:26
Medlem
Citat:
Klart den återhämtar sig, men ha i åtanke att vi har varit under en långvarig bulltrend nu i snart 12 år. Vi är i slutfasen av den nu. Förr eller senare kommer björnmarknaden. Förra kraschen var som sagt en beartrap och ingen riktig björnmarknad.

Ta en titt på HSI, vi stängde under denna trendkanal igår där. Om den fortsätter rasa kommer vi ha gått in i en björnmarknad rent tekniskt. En reversal härifrån och du kan sitta lugnt. Men du kan även kolla tekniskt på andra börser.

Jag kortade förra veckan för att jag såg detta komma, följ narrativet i media och du kan förutspå väldigt mycket. Nu när de precis börjat hota med nedstängningar igen och HSI stängde nedanför trendkanalen så skulle jag vara väldigt försiktig, tror en björnmarknad är att vänta. Men inte säkert, nästa vecka avgör detta och hur vi stänger på månadsgrafen. Men var förberedd är allt jag säger.

Jag om någon litar inte på staten och centralbankernas ageranden kring pandemin. De vill ha lockdowns för det gynnar deras agenda.

Vad betyder "korta"?
Citera
2021-11-27, 12:28
Medlem
Citat:

Jag äger inget långsiktigt i börsen ändå så, långsiktig avkastning är värdelös sett till risk.
Citera
2021-11-27, 12:59
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Vad betyder "korta"?

Om du har Avanza sök på BEAR OMX X18 AVA 18

Ska försöka förklara det enkelt:

Det du gör är att om du tror att vi är på en topp eller att en dipp/krasch kommer så köper du in dig i det certifikatet. Med X18 innebär det att för varje procent OMX går ner så går certifikatet upp med 18%. Således rusade detta certifikat med cirka 100% i fredags.

Säg att vi går in i en björnmarknad nu och börsen rasar med kanske totalt säg 50% för att göra det enkelt. Då kommer certifikatet gå upp 50 x 18 = 900%. Inte exakt men på ett ungefär. Sen när du tror att vi nått botten kan du vara ”lång” dvs köpa BULL OMX X18 osvosv.

Men att handla med hävstång innebär också stor risk såklart, bör du vara medveten om.

Om du sett filmen ”The Big Short” så är det ungefär detta de handlar om. De köpte in sig väldigt tidigt innan finanskrisen för de förutsåg den. De gjorde således extremt mycket pengar. Michael Burry kan du googla på med.

Jag köpte in mig förra veckan för att jag förutsåg detta (eller åtminstone misstänkte) och gjorde 100% i fredags. Visste inte att det skulle ske nu i fredags, går aldrig att veta exakt när, men misstänkte inom kort. Jag tänker hålla i dessa för enligt min TA just nu så är inte raset klart än och jag litar inte på statens agerande. Men det kan ju förändras kommande veckan.

Men skulle inte förvåna mig om det kommer dåliga nyheter på söndag som kommer få öppningen på måndag att bli blodröd. Perfekt timing att krascha marknaden innan en helg.
Senast redigerad av Haddock93 2021-11-27 kl. 13:05.
Citera
2021-11-27, 13:05
Medlem
Citat:
Om du har Avanza sök på BEAR OMX X18 AVA 18

Ska försöka förklara det enkelt:

Det du gör är att om du tror att vi är på en topp eller att en dipp/krasch kommer så köper du in dig i det certifikatet. Med X18 innebär det att för varje procent OMX går ner så går certifikatet upp med 18%. Således rusade detta certifikat med cirka 100% i fredags.

Säg att vi går in i en björnmarknad nu och börsen rasar med kanske totalt säg 50% för att göra det enkelt. Då kommer certifikatet gå upp 50 x 18 = 900%. Inte exakt men på ett ungefär. Sen när du tror att vi nått botten kan du vara ”lång” dvs köpa BULL OMX X18 osvosv.

Men att handla med hävstång innebär också stor risk såklart, bör du vara medveten om.

Om du sett filmen ”The Big Short” så är det ungefär detta de handlar om. De köpte in sig väldigt tidigt innan finanskrisen för de förutsåg den. De gjorde således extremt mycket pengar. Michael Burry kan du googla på med.

Jag köpte in mig förra veckan för att jag förutsåg detta och gjorde 100% i fredags. Visste inte att det skulle ske nu i fredags, men inom kort. Jag tänker hålla i dessa för enligt min TA just nu så är inte raset klart än och jag litar inte på statens agerande. Men det kan ju förändras kommande veckan.

Ok, ska kolla upp detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in