Citat:
Ursprungligen postat av
simson12
Vad betyder "korta"?
Om du har Avanza sök på BEAR OMX X18 AVA 18
Ska försöka förklara det enkelt:
Det du gör är att om du tror att vi är på en topp eller att en dipp/krasch kommer så köper du in dig i det certifikatet. Med X18 innebär det att för varje procent OMX går ner så går certifikatet upp med 18%. Således rusade detta certifikat med cirka 100% i fredags.
Säg att vi går in i en björnmarknad nu och börsen rasar med kanske totalt säg 50% för att göra det enkelt. Då kommer certifikatet gå upp 50 x 18 = 900%. Inte exakt men på ett ungefär. Sen när du tror att vi nått botten kan du vara ”lång” dvs köpa BULL OMX X18 osvosv.
Men att handla med hävstång innebär också stor risk såklart, bör du vara medveten om.
Om du sett filmen ”The Big Short” så är det ungefär detta de handlar om. De köpte in sig väldigt tidigt innan finanskrisen för de förutsåg den. De gjorde således extremt mycket pengar. Michael Burry kan du googla på med.
Jag köpte in mig förra veckan för att jag förutsåg detta (eller åtminstone misstänkte) och gjorde 100% i fredags. Visste inte att det skulle ske nu i fredags, går aldrig att veta exakt när, men misstänkte inom kort. Jag tänker hålla i dessa för enligt min TA just nu så är inte raset klart än och jag litar inte på statens agerande. Men det kan ju förändras kommande veckan.
Men skulle inte förvåna mig om det kommer dåliga nyheter på söndag som kommer få öppningen på måndag att bli blodröd. Perfekt timing att krascha marknaden innan en helg.