2021-11-27, 13:09
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Ok, ska kolla upp detta.

Var försiktig med vilken certifikat du köper med, vissa är billiga att äga och köpa men vissa är dyra.
Citera
2021-11-27, 13:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Var försiktig med vilken certifikat du köper med, vissa är billiga att äga och köpa men vissa är dyra.

Tyvärr kan jag inte använda det än eftersom jag inte klarade frågorna. Vad är risken med certifikat?
Citera
2021-11-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag menar hur länge tills aktiemarknaden slutar sjunka.
Tittar man historiskt så brukar inte aktiemarknaden falla 4% på en dag. Det måste vara pissnervösa människor som fick panik och sålde allt.

Det finns ett ordspråk som säger "Hemligheten bakom vinst inom aktiemarknad är uthållighet och is i magen", vilket betyder, den som väntar kommer gynnas.

Jag gjorde en gång att jag sålde allt vid nedgång. Nästa gång var det nedgång åter igen. Nästa dag så var det uppgång igen. Då väntade jag ytterligare en dag. Uppgång, uppgång. Då köpte jag. Sedan gick den ned.

Så allt det där med att jaga 1% hit och dit, gjorde så att jag förlorade 0.5% typ. Så det var inte värt, på grund utav att jag kunde inte prediktera marknaden och jag hängde inte med i nyhetssvängarna.

Jag är nog väldigt säker på att de som sålde sina aktier igår, gick säkert med förlust och kommer garanterat gå med förlust trots om börsen ökar igen.

Men du är ju korkad.

Man ska aldrig sitta 100% i aktier.

Kolla bara på warren buffet just nu, sitter i hur mycket cash som helst på grund av att han ansåg att allt är övervärderat, vilket det är.

Det är i dippar man gör de största pengarna.
Citera
2021-11-27, 13:43
Medlem
Citat:
Om du har Avanza sök på BEAR OMX X18 AVA 18

Ska försöka förklara det enkelt:

Det du gör är att om du tror att vi är på en topp eller att en dipp/krasch kommer så köper du in dig i det certifikatet. Med X18 innebär det att för varje procent OMX går ner så går certifikatet upp med 18%. Således rusade detta certifikat med cirka 100% i fredags.

Säg att vi går in i en björnmarknad nu och börsen rasar med kanske totalt säg 50% för att göra det enkelt. Då kommer certifikatet gå upp 50 x 18 = 900%. Inte exakt men på ett ungefär. Sen när du tror att vi nått botten kan du vara ”lång” dvs köpa BULL OMX X18 osvosv.

Men att handla med hävstång innebär också stor risk såklart, bör du vara medveten om.

Om du sett filmen ”The Big Short” så är det ungefär detta de handlar om. De köpte in sig väldigt tidigt innan finanskrisen för de förutsåg den. De gjorde således extremt mycket pengar. Michael Burry kan du googla på med.

Jag köpte in mig förra veckan för att jag förutsåg detta (eller åtminstone misstänkte) och gjorde 100% i fredags. Visste inte att det skulle ske nu i fredags, går aldrig att veta exakt när, men misstänkte inom kort. Jag tänker hålla i dessa för enligt min TA just nu så är inte raset klart än och jag litar inte på statens agerande. Men det kan ju förändras kommande veckan.

Men skulle inte förvåna mig om det kommer dåliga nyheter på söndag som kommer få öppningen på måndag att bli blodröd. Perfekt timing att krascha marknaden innan en helg.

The big short handlade inte om hävstångar

Man hör att du är rookie i ditt snack.
Citera
2021-11-27, 13:56
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men du är ju korkad.

Man ska aldrig sitta 100% i aktier.

Kolla bara på warren buffet just nu, sitter i hur mycket cash som helst på grund av att han ansåg att allt är övervärderat, vilket det är.

Det är i dippar man gör de största pengarna.

Aktier är bäst långsiktigt då det kostar att äga fonder.

Ja, allt är övervärderat och det kommer fortsätta.

Ja. I dipparna gör man de största pengarna...om man kan med andra ord.
Citera
2021-11-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Aktier är bäst långsiktigt då det kostar att äga fonder.

Ja, allt är övervärderat och det kommer fortsätta.

Ja. I dipparna gör man de största pengarna...om man kan med andra ord.

Om man har IS i magen med andra ord och inte följer flocken.

Titta bara på de som har köpt EVO i ett halvår.
Helt krossade nu.
Citera
2021-11-27, 14:02
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Om man har IS i magen med andra ord och inte följer flocken.

Titta bara på de som har köpt EVO i ett halvår.
Helt krossade nu.

Detta är ju unika fall. Men förr eller senare så kliver denna upp också.
Dessutom är denna en högriskaktie.

Den enda som går plus nu för mig är Arion Banki. Isländsk bank.
Varför då?
Jo, för att island är på väg ned i Chinese Virus nu.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2021-11-27 kl. 14:11.
Citera
2021-11-27, 14:14
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Tills de äger allt, medelklassen försvunnit och alla små/medelstora företag blivit uppslukade av giganterna. Har ni aldrig tyckt det varit konstigt hur alla små och medelstora företag inte fick ha öppet samtidigt som alla de största företag fortsatte rulla på som vanligt? Tänker typ alla industrier. Nu var det ju inte exakt såhär just i Sverige men i resten av världen var det definitivt så.

Tills man fått all den makt och kontroll man suktar över. Tills man fått sin nya globala världsordning och slavsamhälle (kommunism). Tills de eroderat alla våra friheter.

Vilket rent intuitivt bör betyda att man i så fall köper in sig i marknadsledarna som får hela kakan?

Företag som tex Amazon, Google, Facebook och många fler har detta inbyggt i själva affärsidén utöver att de annars brukar sorteras in i teknik. Tillväxt innebär visserligen en generellt högre absolut levnadsstandard, men den säger ingenting om hur det totala välståndet är fördelat.

Annars är det inget nytt under solen utan det är business as usual. Hög tillväxt och inflation = krasch, låg tillväxt och deflation = krasch. Tur att man är för dum för att förstå sig på alla dessa pseudovetenskapliga finansteorier och njuter av verkligheten istället.
Citera
2021-11-27, 14:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
När jag tittar på OMXS30 så ser jag dippar lite här och där. Men dom verkar vara lika stora som nuvarande dipp. Dessa dippar skapades av nya varianter av Chinese Virus.

Håller ni med?
Citera
2021-11-27, 15:24
Medlem
Citat:
The big short handlade inte om hävstångar

Man hör att du är rookie i ditt snack.

Nä, det var väl fastighetsmarknaden det handlade om om jag minns rätt och att folk fick låna hur mycket som helst till hus. Någon tjej hade köpt tre stora hus med och de åkte på en konferens med mäklare som alla vara hehe jag säljer så mycket hus.
Citera
2021-11-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Nä, det var väl fastighetsmarknaden det handlade om om jag minns rätt och att folk fick låna hur mycket som helst till hus. Någon tjej hade köpt tre stora hus med och de åkte på en konferens med mäklare som alla vara hehe jag säljer så mycket hus.

Haha, det handlade det inte alls om.

Det handlade om hur man gav bolån till icke kreditvärdiga människor som var räntekänsliga.
Citera
2021-11-27, 16:19
Medlem
Citat:
Haha, det handlade det inte alls om.

Det handlade om hur man gav bolån till icke kreditvärdiga människor som var räntekänsliga.

Det var väl typ det jag skrev med andra ord. Sen blankade man väl visst i slutänden för att man insåg att allt skulle gå åt skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in