2020-07-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Jag förväntade mig inte att du skulle lägga skulden på dig själv heller. Luta dig tillbaka och njut av rättegången. Jag dömer dig i vilket fall.

I Backs (2012) avhandling fastställer hon att barn har svårt att avslöja och prata om de sexuella övergreppen. Hon redogör för att den huvudsakliga orsaken till att barn inte berättar främst beror på de starka känslor som väcks när de tänker tillbaka på övergreppen. Fem andra anledningar till att barn inte berättar är: fruktan att inte bli betrodda, saknaden av stöd från en vuxen, känslor av skuld/skam, övergripande rädsla samt problematik med tidsaspekten.

Goodman-Brown et.al, (2003) framför att många barn inte berättar om de sexuella övergreppen förrän i vuxen ålder. Detta beror på att barnen är rädda för att utelämna sig då de känner sig sårbara och skäms för det som de blivit utsatta för. En annan orsak till varför barn inte berättar förrän de är vuxna, är bristen på fysiska bevis som kan styrka att de sexuella övergreppen har skett. På grund av bristande bevis blir det alltså svårt att få hjälp och stöd om de inte själva går vidare och berättar om övergreppen. Barnet riskerar också att bli utsatt för ytterligare sexuella övergrepp om denne inte berättar. En konsekvens av att inte berätta förrän i vuxen ålder kan vara att individen börjar må psykiskt dåligt eftersom denne bär på en betungande hemlighet.

Länk till hela artikel:
https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Citera
2020-07-19, 16:34
Medlem
Har vi en bild på äcklet?
Citera
2020-07-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Läs på lite om trauma. Hur du än vrider och vänder på saken så är det mänskliga psyket mer komplicerat än "hopp tjolahej nu är jag vuxen, kanske man ska ta sig i kragen å anmäla det där peddot nu".
Rätt vanligt att folk inte pallar att tala ut förrän i medelåldern eller ålderdomen.
De kan ha dövat känslorna på olika sätt innan eller medvetet trängt undan dem. Hjärnans sätt att överleva.

Att börja med droger eller festa hårt är inte helt ovanligt som coping strategy (Sjöberg tex.).

Sen är det där med att risken finns ju att inte bli trodd på och att ord står mot ord. Det är nog väldigt jobbigt för brottsoffer. Att då ta upp gamla saker som inte leder till fällande dom river säkert upp sår som kanske börjat läka efter så många år.
Senast redigerad av Zwieback 2020-07-19 kl. 16:59.
Citera
2020-07-19, 17:17
Medlem
Jag ville att denna tråd skulle få offer att våga berätta. Tillsammans är vi starka. Men att bli påhoppad att det är mitt fel att denna man gjort det han är dömd för, gör att ingen vågar berätta.
Det första jag gjorde när detta hände var att berätta för den första personen jag mötte, denne person svara mig att tänk på vad du säger när du kommer med dessa anklagelser. Jag valde då att hålla tyst. Jag förträngde detta i många år, tills det tillslut kom ikapp mig.
Jag förstod att ingen kommer tro mig, denna man visste vad han sa och gjorde för att lägga skulden på mig. Jag var absolut inte hans första offer med tanke på hur allt gick till väga.
Han var för mig helt okänd vid tillfället.
Senast redigerad av Shienbax 2020-07-19 kl. 18:10.
Citera
2020-07-19, 18:24
Ts , kan fortfarande anmäla mannen. Skriv ett brev till polisen , informera dem om exakt plats , ca tiden på dygnet (ofta brukar dessa peddos vänta nära skolor och fritidsgårdar eller i lekparker där barn finns).
Berätta vad som hände , det räcker att han drog dig i armen för att han ska bli förhörd eller att han pratade med dig.

Strongt av dig att orka nämna detta i en fb tråd. (Det brukar bli missuppfattat just i sådanahär sammanhang)
All cred till dig Ts.
Citera
2020-07-19, 19:08
Medlem
Gör rätt för dig efter alla dessa år och anmäl detta även om det är så många år sen, så är det, det enda rätta du kan göra nu när du tigt om det i så många år, förstår att du är traumatiserade men snälla gör det rätta även om det är många år sen
Citera
2020-07-19, 20:01
Medlem
8år fängelse - han är 72 bast och kommer vara ute innan han fyller 80. För grova våldtäkter på barn.
Citera
2020-07-19, 20:05
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Det är inte jag som har låtit en pedofil härja fritt i 25 år...
Så om du har barn och dom skulle säga i vuxen ålder att någon sexuellt utnyttjant dom då skulle du alltså skälla ut dom och ge dom skulden? Normalt. Du vet dessutom inte vad TS hade för föräldrar, dom kanske var alkoholister? Du vet dessutom inte hur det känns att bli sexuellt utnyttjand som barn. Alla som läser denna tråd förstår att det är något galet i din hjärna så jag vill bara passa på att gratulera! Idag var dagen du lärde dig att du är en korkad, empatilös person som tänker skevt. En riktig idiot är vad du är. Skulle satsa allt jag äger på att du har relationsproblem och inte är så omtyckt av andra.
Citera
2020-07-19, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Så om du har barn och dom skulle säga i vuxen ålder att någon sexuellt utnyttjant dom då skulle du alltså skälla ut dom och ge dom skulden? Normalt. Du vet dessutom inte vad TS hade för föräldrar, dom kanske var alkoholister? Du vet dessutom inte hur det känns att bli sexuellt utnyttjand som barn. Alla som läser denna tråd förstår att det är något galet i din hjärna så jag vill bara passa på att gratulera! Idag var dagen du lärde dig att du är en korkad, empatilös person som tänker skevt. En riktig idiot är vad du är. Skulle satsa allt jag äger på att du har relationsproblem och inte är så omtyckt av andra.
Nej, skillnaden är att de i vuxen ålder åtminstone säger något. TS har inte sagt ett skit under sitt 37-åriga liv. Han/hon har fortfarande inte sagt något, utan bara begärt ut förundersökningen. TS har varit vuxen i 19 år och låtit det här fortsätta ske. Jag har full förståelse för om ett barn inte har sagt något direkt, men när man är 37 och inte har sagt ett skit, då blir jag förbannad.
Citera
2020-07-19, 20:19
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Nej, skillnaden är att de i vuxen ålder åtminstone säger något. TS har inte sagt ett skit under sitt 37-åriga liv. Han/hon har fortfarande inte sagt något, utan bara begärt ut förundersökningen. TS har varit vuxen i 19 år och låtit det här fortsätta ske. Jag har full förståelse för om ett barn inte har sagt något direkt, men när man är 37 och inte har sagt ett skit, då blir jag förbannad.
Bli arg du, hade TS varit tjej hade du säkert tyckt synd istället för att lägga skulden på TS. Det som stärker att du inte riktigt har alla hästar hemma är att du inte sagt ett enda ord om äckel peddo gubben som är roten till alla hemskheter i tråden.
Citera
2020-07-19, 20:34
Medlem
Citat:

Har inte begärt någon förundersökning. Det var hans dom. Jag ville se om namnet jag trodde jag kom ihåg överensstämmer med domen. Som det gjorde. Innan du gapar och tror dig veta bäst. Så finns det mycket historia om varför eller varför inte en anmälan blev av.
Jag önskar såklart att man kan backa tiden till mitt 12-åriga jag.
Ditt Elaka sätt att uttrycka din åsikt gör det inte lättare för barn eller vuxna att vända till någon trots att det gått många år, om man ska få skuld för gärningsmannens andra offer. Idiot!
Citera
2020-07-19, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Bli arg du, hade TS varit tjej hade du säkert tyckt synd istället för att lägga skulden på TS. Det som stärker att du inte riktigt har alla hästar hemma är att du inte sagt ett enda ord om äckel peddo gubben som är roten till alla hemskheter i tråden.
TS har inte sagt att vederbörande är en man, så vitt jag har kunnat se. Vad finns det att säga om en pedofil? För min del kan man gärna hänga honom. Skadan är redan skedd och han står inför skranket. Hela hans vuxna liv har han kunnat förstöra livet för barn och nu får han sitta några år på ålderns höst och fika med ett gäng andra åldringar på Norrtälje, eller var de brukar hamna.

Det hade kunnat stoppas för ett år sen, det hade kunnat stoppas för fem år sen, det hade kunnat stoppas för tjugo år sen. Kanske var det ännu fler som satt tysta innan TS drabbades? TS kanske hade kunnat slippa det här om någon inte hade suttit tyst.

Nu sitter vi med ett okänt antal barn och vuxna med förstörda liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in