• 1
  • 2
2020-07-17, 22:04
Medlem
Jofandus avatar
Hej

Jag har två vänner som då och då vill låna pengar när deras egna pengar är slut. Igår frågade den ena om han fick låna 6000 kr och köpa en elcykel. Jag skulle få tillbaka pengarna när lönen kommer om en vecka. Jag sa nej och att han får vänta tills lönen kommer - det är ju bara en vecka. Men då haglade argumenten att jag är snål, att sommaren snart är slut och att han måste passa på. Innan detta handlade det om en drake för 2000 kr. Den andra vännen ville låna 450 kr till ett restaurangbesök. Jag har fått ett dussintal förfrågningar av dessa två herrar de 20 år vi känt varandra. Jag säger alltid nej! Är pengarna slut har man inte råd att köpa saker och det går inte kortsiktigt att lösa genom att låna pengar.. simple as that! Spara pengar och prioritera så har man alltid råd att köpa saker. Det är inte de som prioriterar som ska rädda de som inte prioriterar.

Hur gör ni? Lånat ni ut pengar till vänner som vill köpa saker de inte har råd med? I vilka situationer lånar ni ut pengar?
Citera
2020-07-17, 22:07
Medlem
Om du man lånar ut pengar till vänner så blir dom snart ens ovänner. Låt bli.
Citera
2020-07-17, 22:08
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Hej

Jag har två vänner som då och då vill låna pengar när deras egna pengar är slut. Igår frågade den ena om han fick låna 6000 kr och köpa en elcykel. Jag skulle få tillbaka pengarna när lönen kommer om en vecka. Jag sa nej och att han får vänta tills lönen kommer - det är ju bara en vecka. Men då haglade argumenten att jag är snål, att sommaren snart är slut och att han måste passa på. Innan detta handlade det om en drake för 2000 kr. Den andra vännen ville låna 450 kr till ett restaurangbesök. Jag har fått ett dussintal förfrågningar av dessa två herrar de 20 år vi känt varandra. Jag säger alltid nej! Är pengarna slut har man inte råd att köpa saker och det går inte kortsiktigt att lösa genom att låna pengar.. simple as that! Spara pengar och prioritera så har man alltid råd att köpa saker. Det är inte de som prioriterar som ska rädda de som inte prioriterar.

Hur gör ni? Lånat ni ut pengar till vänner som vill köpa saker de inte har råd med? I vilka situationer lånar ni ut pengar?
Har slutat att låna ut det är bara problem när man vill ha tillbaka det även om folk vill låna pengar bil verktyg katt bildelar tjej öl och faen vet allt
Citera
2020-07-17, 22:14
Medlem
Är det vänner du "litar på" och får tbx pengarna på utsatt datum ser ja inte problemet, är det en Facebook "vänn" så nej.
Citera
2020-07-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macdragan
Är det vänner du "litar på" och får tbx pengarna på utsatt datum ser ja inte problemet, är det en Facebook "vänn" så nej.

Har själv lånar ut pengar till vänner där jag vet betamr tbx, både högre summor och sjukare grejer än en elcykel
Citera
2020-07-17, 22:17
Medlem
Vermillionss avatar
Pengar och vänner är som olja och vatten.
Det är bättre att låna pengar från banken.
Senast redigerad av Vermillions 2020-07-17 kl. 22:21.
Citera
2020-07-17, 22:20
Medlem
Nej, människan i fråga får lära sig hushålla med sina egna pengar. Däremot ställer jag upp till släkt.
Citera
2020-07-17, 22:22
Medlem
Tycker det är fräckt att låna pengar av någon, dom Utnyttjar dig för att du är beta cuck
Citera
2020-07-17, 22:25
Medlem
Monkeyspanks avatar
Det beror på vad det gäller. T.ex. när polarn var tvungen att ta sin jycke akut till veterinären degade jag upp men om någon frågar efter lån till konsumtionsgrejor blir det stenhårt nej.
Citera
2020-07-17, 22:34
Medlem
Nej! Man lånar bara ut pengar till folk man vill slippa och träffa mer. Låna ut och du ser inte röken av dem mer!
Citera
2020-07-17, 22:37
Medlem
Beror på, vissa vänner kunde knappt skrapa fram till hyran medans andra skrapade ihop till och gjorde av med hyran flera gånger per månad. De sistnämnda kunde man alltid låna ut till medans de förstnämnda fick bli under övervägande i bästa fall. Lånar man ut några tusen och garanterat får tillbaka dem inom några dagar är det ingenting mot att få vänta månader eller kanske år. Då ska det vara vänner.
Senast redigerad av 65547063 2020-07-17 kl. 22:39.
Citera
2020-07-17, 22:43
Medlem
Ja, det har hänt att jag har lånat ut om det varit något halvviktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
om han fick låna 6000 kr och köpa en elcykel.

Men inte till sånt skit, då kan dom ta sms lån istället om det nu är så viktigt för dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in