• 9
  • 10
2020-07-24, 00:36
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Nej, inte alls uppenbart, lånet är ju trots allt betalat. Ett sånt gott slut är ovanligt när man lånar ut pengar till vänner. Ofta slutar det det med katastrof.

Nu har de ju gjort upp, ingen ide' att bryta vänskapen då.

Det är jävligt respektlöst att prioritera ett köp av en TV framför att betala tillbaka en skuld. Att han var tvungen att tjata tyder dessutom på att "kompisen' med största sannolikhet hade skitit i att betala tillbaka annars.
Citera
2020-07-24, 16:30
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det är jävligt respektlöst att prioritera ett köp av en TV framför att betala tillbaka en skuld. Att han var tvungen att tjata tyder dessutom på att "kompisen' med största sannolikhet hade skitit i att betala tillbaka annars.

Nu vet vi ju inte var pengarna till TV:n kom ifrån, men jag håller med dig, man ska inte behöva tjata på en kompis att betala tillbaka ett lån. Klart att det blir spänningar då.

Men om de var goda vänner innan och skulden är betald hade jag nog godtagit det.
Citera
2020-07-26, 20:17
Medlem
BorgeHs avatar
Småsummor, typ fikapengar, javisst! Men se det som en gåva.

Större summor, nej, efter bitter erfarenhet!"

Många, speciellt kvinnor, uppfattar ordet "låna" som synonym till ordet "ge". De menar att har du råd att låna att dem pengarna har du råd att ge dem till dem. Därför är de glada och tacksamma för lånet och blir förvånad om du vill ha igen dina pengar. Ibland får du svar som:
-"Vad skall jag då ge för mat till mina barn?".
Men de tvekar inte att för de eventuella pengar som de har över och köpa något till dem själva. Att betala tillbaks ett "lån" ligger långt ned på deras listor.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in