Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-17, 16:03
  #1
Medlem
FiniteLifes avatar
"1 533 av prästerna inom kyrkan är kvinnor och 1 527 är män, visar ny statistik som grundar sig på siffror från hösten 2019 och som Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation Skao tagit fram, skriver Kyrkans Tidning"

Vad tycker ni om detta?

Är det bra eller dålig?

Och i så fall varför?

I den här tråden tänkte jag att vi kan lufta våra tankar kring detta.
Citera
2020-07-17, 16:08
  #2
Medlem
Pusts avatar
Den största nyheten för mig är att det överhuvudtaget fanns manliga präster kvar i SvK. Jag upplever det som att varje präst som jag ser är en kvinnlig präst.

Sedan föredrar lutherska "präster" (i USA åtminstone) att bli tilltalade som pastor.
Citera
2020-07-17, 16:11
  #3
Medlem
Det är väl inte så mycket att diskutera. Skillnaden är ytterst marginell. Jag själv ångrar att jag valde ett yrke eller en inriktning som domineras av kvinnor. Men det är en annan historia....,
Citera
2020-07-17, 16:13
  #4
Medlem
FiniteLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det är väl inte så mycket att diskutera. Skillnaden är ytterst marginell. Jag själv ångrar att jag valde ett yrke eller en inriktning som domineras av kvinnor. Men det är en annan historia....,

Tvärtom det är väl väldigt mycket att diskutera.

Det är ju inte bara det att det är 50/50 mellan könen vi kommer ju från en tradition där det tidigare åtminstone varit 0/100
Och detta är väl fortfarande sant inom många länder.

Så skillnaden mellan bara manliga präster och hälften män hälfte kvinnor är ju enorm.

Detta bör ju rimligen också på olika sätt påverka kyrkoarbetet såvida man inte tror att det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor?

Men det finns det väl ingen psykolog som påstår?
Citera
2020-07-17, 16:13
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Vad tycker ni om detta?
Det handlar väl om att yrket inte har samma status som förr.
Citera
2020-07-17, 16:15
  #6
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det har väl inte varit så värst manligt tidigare heller.
Vad är det för karlar som står ut med syjuntor, kaffekalas och struntintriger för jämnan?
Citera
2020-07-17, 16:16
  #7
Avstängd
twigdolls avatar
Det är ganska ointressant om de är kvinnor eller ej om de är andligt lagda.
Men är de inte själva troende och bara blivit präster för att viga homosexuella som någon politisk bedrift så är de väl hädelse i stora mått.
Citera
2020-07-17, 16:21
  #8
Medlem
Hur kan det spela roll i detta yrke? En kvinnlig präst är väl lika trolig att utföra sitt arbete väl som en manlig sådan
Citera
2020-07-17, 16:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Detta bör ju rimligen också på olika sätt påverka kyrkoarbetet såvida man inte tror att det inte finns några skillnader mellan män och kvinnor?

Men det finns det väl ingen psykolog som påstår?

Hehe det finns det säkert nuförtiden. Men visst är kvinnor perfekta när staten ska introducera kulturmarxism. Det är mycket lättare att hjärntvätta en kvinna än en man. Och en kvinna lyder ofta order utan att våga ifrågasätta. Det är så livet ser ut....
Citera
2020-07-17, 16:28
  #10
Medlem
FiniteLifes avatar
Sen vet jag inte hur många av dessa kvinnor som är lesbiska?

Dom får i så fall representera nåt slags tredje kön, mitt i mellan kvinnor och män då dom varken är det ena eller det andra.
Citera
2020-07-17, 16:37
  #11
Medlem
DigglerNicks avatar
Det rör mig inte i ryggen, men sen att man kan vara:

Ultra-gunghäst eller, homosexuell eller varför inte transsexuell som präst.. Eller att man faktiskt värnar om muslimer eller dylikt, det är också en ren uppdatering utav Bibeln utan att man kanske dragit det med communityn för själva Religionen..

Det står klart och tydligt i bibeln att inga andra gudar skall dyrkas och homosexuella skolo brinna!
Citera
2020-07-17, 16:42
  #12
Medlem
Svenska Kyrkan ----> Svenska Sekten
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback