Citat:
Ursprungligen postat av
Skewie
Ja, vad säger man?
Precis så mesig som man kunde tro.
Alla på plats i tingsrätten. Knäpptyst i salen.
Åklagare: [långsamt och tydligt]: Hur många olika anställda har du haft under årens lopp, förutom Maribel då?
<tolken översätter frågan till arabiska>
<Adel tyst i ett par sekunder, därefter mumlar han något till tolken>
Tolken: Jag förstår inte frågan
Alla som har läst muteherder vet att han förstår svenska och inte lider av förståndshandikapp.
Jag har lyssnat igenom allt jag kommit över samt läst fupen och domen. Jag tycker inte alls att Adel var mesig. Omskakad och litet vilsen men inte mesig. Det var bara första förhöret som genomfördes med hjälp av tolkar som var långt ifrån tillräckligt kvalificerade för uppdraget. Även vid alla andra förhör fanns det två tolkar men Adel gick förbi dem för han både förstår och talar tillräckligt bra svenska. Problemet var att han pratar fort och otydligt, och det var det som ställde till det för åklagaren.
Adel samarbetade till 100% under förundersökningen och hela rättegången. Om han gav ett felaktigt eller ofullständigt svar berodde det enbart på missförstånd, och inte för att dölja eller vilseleda. Exemplet ”Jag förstår inte frågan” är taget ur sin kontext. Frågan om antalet anställda hade han faktiskt besvarat flera gånger under minuterna innan. När han återigen fick samma fråga, drog han slutsatsen att han måste ha missuppfattat den och gav upp genom att svara ”Jag förstår inte frågan.” Åklagaren ställde för det mesta raka frågor till Adel men hans verklighet är flerdimensionell, så för att svara korrekt måste han sätta svaret i rätt kontext. Därför blev det sällan ett ja eller ett nej, utan även varför.
Jag tycker att Adel, Zakaria, Maribel och Darwesh fick alldeles för långa straff. Det är uppenbart att de inte var medvetna om vad som pågick. Deras ignorans och naivitet utnyttjades flitigt och hänsynslöst av sådana kräk som Siemak. Adel hävdade genom hela rättegången att visst tjänade han pengar på växling men att förvara pengar var inget annat än vänlighet.
Glöm inte att det hela började inte 2019 utan långt tidigare och att processen var långsam. Först lägg undan några euro åt en kund och under kort tid. Sedan blev det större summor, fler kunder, längre tider. Till slut behövde inte kunderna ens dyka upp på kontoret utan pengar flyttades från en plastpåse till en annan. Hur en sådan process går till kan man lära sig på grundkurser i psykologi och det var enbart på grund av encro-haveriet som det blev stopp.
Att det var Adels fel att det gick som det gick är nonsens. Adel må vara enkel och obildad men ärlig och lojal, och han var den enda av de som hördes under rättegången som hade exakt koll på alla detaljer. Om jag drev ett företag av lagom storlek skulle han bli en självklar ekonomi- och logistikchef, Zakaria min kontroller medan Siamak skulle skura toaletter. Men det är en helt annan historia.