2020-07-09, 22:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teppe88
Hur svara detta på min fråga och om jorden inte är alla människors jord för att det svaret är felaktigt och förvirrande vad finns det då för rätt och rimligt svar överhuvudtaget.... Den här frågan har totalt gjort att jag tappat mig på allt som har med självsäkerhet att göra..Vi människor tror oss vara smarta men i själva verket är vi allt annat än det... lite off topic.. Om hur kan du vara så säker på att någonting på denna jord är din egendom, hur kan det överhuvudtaget vara din egendom och bli din egendom? Om förutsätter att gud gav oss jorden och vi kommer med att svaret att jorden är nu alla människors jord så sätter vi oss själva in en knipa vi kan aldrig kan ta oss ut från.. Har redan förklarat varför
.. Förresten gud säger i heliga skrifter att vi människor inte skall angripa varandras egendom med orätt, .. Ojdå,här är påstår gud att vi har fakttist egendomar på jorden men då kommer tillbaka till den förvirrade frågan vems är jorden om jorden inte enbart tillhör bara en människa eller om man inte kan hävda att jorden är alla människors jord då vi förlorar rätten till ensamägande till något överhuvudtaget genom.att yttra de orden?

Gud har gett människan rätt till jorden. Men den är inte våran egentligen, utan den tillhör Gud. Allt som är vårt har vi på ett eller annat sätt fått av Gud från början.
Citera
2020-07-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Gud har gett människan rätt till jorden. Men den är inte våran egentligen, utan den tillhör Gud. Allt som är vårt har vi på ett eller annat sätt fått av Gud från början.

Man kan inte säga att den tillhör gud och att vi samtidigt har fått allting från gud . Gud säger själv att vi äger saker då får jag känslan att jorden har getts till oss... Hitills har jag bara kommit på ett vettigt svar men om man sedan ställer följdfrågor blir man helt förvirrad och man kan aldrig ta sig ut... Jag tror att enda rimliga svaret kan vara som sådant att vi alla har fått en varsin bit av jorden från gud och inte att vi äger hela jorden tillsammans för då blir det blir motsägelsefullt. Återigen just det här med vem äger jorden kommer aldrig gå att svara på...... Rimligast är att säga att vi alla har fått en varsin bit av jorden från gud men sedan vill jag inte ställa andra frågor för då blir man mållös och man tappar hoppet.
Citera
2020-07-09, 23:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teppe88
Man kan inte säga att den tillhör gud och att vi samtidigt har fått allting från gud . Gud säger själv att vi äger saker då får jag känslan att jorden har getts till oss... Hitills har jag bara kommit på ett vettigt svar men om man sedan ställer följdfrågor blir man helt förvirrad och man kan aldrig ta sig ut... Jag tror att enda rimliga svaret kan vara som sådant att vi alla har fått en varsin bit av jorden från gud och inte att vi äger hela jorden tillsammans för då blir det blir motsägelsefullt. Återigen just det här med vem äger jorden kommer aldrig gå att svara på...... Rimligast är att säga att vi alla har fått en varsin bit av jorden från gud men sedan vill jag inte ställa andra frågor för då blir man mållös och man tappar hoppet.

Jorden har delats ut åt folken, och inom folken har den delats ut till personer.
Citera
2020-07-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jorden har delats ut åt folken, och inom folken har den delats ut till personer.
Vi är eniga här,tack för klokt svar.
Citera
2020-07-09, 23:57
Medlem
Skaparens eller de första organismerna.
Citera
2020-07-10, 00:42
Medlem

Vems är månen, vems är solen, vems är rymden osv.
Förstår absolut inte hur du tänker.
Citera
2020-07-15, 12:14
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
"Jorden tillhör alla människor" är blott en floskel man använder för att det låter vackert. Inkräktar du på någon annans mark kan du bli både avrättad eller bortförd.

Territoriet på jorden är uppdelad mellan länder och därefter markägare. Det är en konsensus som människan upprättat. Schimpanser har också territoriella regler som bygger på militär styrka precis som länder. Inom länder är det enbart militär och polis som har våldsmonopol så ägandet är inlemmat i ekonomin och juridiken för respektive land. Inom ett land kan en svag individ förfoga över en stor mängd mark tack vare statens våldsmonopol så därför gäller inte enbart den starkes rätt genom militär styrka.

Ja ägande är inte fysiskt verkligt på något sätt utan upprätthålls med lagar, regler och vapenmakt. Människor har störst militär makt och har beslutat att äganderätt existerar.
Citera
2020-07-15, 17:24
Medlem
90taletskronas avatar
Folk fortsätter likna människor's ägande om land med revir. Det är långt ifrån samma sak. I djurriket är ett revir något som man endast kan försvara på helt egen hand, men hos människan är ägande något som man har stöd av från samhället. Dessutom ges inte ägandet upp för att personen dör utan personen kan bestämma vem deras land går till. Detta hindrar nya personer från att skapa sina egna territorium.

Skala idén om det till jorden och då inser man att all mark som finns är taget av någon. Det kan gälla en stat eller en privatperson, men någon äger alltid landet och ser till att det inte nyttjas på ett sätt som inte faller dem i smaken.

Vems är jorden då? Den är någon annans.
Citera
2020-07-16, 00:31
Medlem
Fasen ämnet känns som poesi av en avskyvärd jobbig karaktär.. Myckey jobbig fråga..En sak är säker,, Människan har hittat på alltihop om vi utgår från ateisternas synhåll och det känns väldigt klent att följa de om vad de tycker och anser är mest logiskt och rätt, jag föredrar hellre att gud är med i bilden för då känns allt mer intressant och dessutom hållbart...... Jag vet inte vad jag ska säga men jag har tänkt ut ett svar som i möjligaste mån är rimlig för mig...
Vem äger jorden? Det finns ingen människa som äger hela jorden och människor äger jorden bara delvis, Gud äger också en del av jorden.. Människor äger bara en varsin bit mark av allt mark som finns på jorden förutom alla vägar som finns på jorden och havet därför att jag tror att gud har gett jorden till alla människor för att de ska dela allt mark med varandra som finns på jorden förutom alla vägar som finns på jorden och havet. Gud äger alltså alla vägar som finns på jorden och även havet.... Varför ska gud äga alla vägar som finns på jorden och havet, varför ska inte människorna få äga alla vägar som finns på jorden och äga hela havet? .. Därför att om alla människor får äga alla vägar som finns på jorden så kan de förbjuda varandra att ta sig till alla platser i värden.. Är det knepigt att begripa?... Tänk så här.. Du bor i ett land och du vill resa långt bort till ett annat land men då måste du gå först till höger och till vänster och sen rakt fram? Hur ska du lyckas göra det om du ska gå först till höger då någon äger den vägen och förbjuder dig att gå på den vägen och sen hur ska du lyckas gå till vänster, den vägen äger också någon annan och även han förbjuder dig också att gå på den vägen och samma sak sen när du ska rakt fram ,den vägen äger också någon annan?, Du är fast i din egen mark och du varken gå till vänster eller höger därför att varje väg äger en människa och du förbjuds att gå alla vägar. Hur ska du då kunna ta dig till ett annat land ,du kan inte ens ta dig ut från din egen mark? Är det rättvist? Självklart nej. Därför anser jag att det är bättre att alla vägar ägs av gud för gud ger sin tillåtelse till alla människor att trampa fritt på alla vägar. Varför skall havet också ägas av gud? Därför om människor får äga hela havet tillsammans då kan det också bli fel. Exempel. Vad ska man göra om halva jordens människor vill förstöra hela havet och hälften av andra människor vill inte att den ska förstöras? Ingen har mer rätt över den andra=Krig..Det kan bli också fel om människor får dela på havet och alla får äga en varsin bit av havet...Asså det kan verkligen bli cp, Om alla skulle få äga en varsin bit av havet så är sanningen den att alla skulle då vilja ha sin bit av havet nära sitt hem, ingen vill ha en bit av havet som ligger långt åt helvete från sitt hem för det blir jobbigt att behöva åka ut flera timmar ut till havs varje gång man vill bada eller fånga fisk? .... De som får en bit av havet nära sitt hem är enbart de som bor vid stränderna... Är det rätt att vissa får en plats nära sitt hem och andra inte? Nej det tror jag inte.. Om havet ägs enbart av gud så kan alla få bada och fiska i samma hav utan långa avstånd varandra emellan och utan att behöva om någon annans tillåtelse än guds tillåtelse. Vem äger djuren då? .. Jag tror att gud har gett djur till alla människor för att de ska dela alla djuren med varandra och det betyder att alla har rätt att ta några djur till sig själva... Nå vad tycker ni om mitt svar på alla frågor?
Senast redigerad av Teppe88 2020-07-16 kl. 00:39.
Citera
2020-07-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera

Vems är månen, vems är solen, vems är rymden osv.
Förstår absolut inte hur du tänker.
Fast nu frågade jag inte vem äger rymden eller de övriga planeter så jag undrar vad exakt är det du har svårt att förstå?
Citera
2020-07-16, 00:44
Medlem
Jag har tänkt mycket på ditt svar och kommit på att gud delvis är fortsatt ägare av jorden redan från start med andra ord. Människor äger resten av jordens yta.
Senast redigerad av Teppe88 2020-07-16 kl. 00:46.
Citera
2020-07-16, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
"Jorden tillhör alla människor" är blott en floskel man använder för att det låter vackert. Inkräktar du på någon annans mark kan du bli både avrättad eller bortförd.

Territoriet på jorden är uppdelad mellan länder och därefter markägare. Det är en konsensus som människan upprättat. Schimpanser har också territoriella regler som bygger på militär styrka precis som länder. Inom länder är det enbart militär och polis som har våldsmonopol så ägandet är inlemmat i ekonomin och juridiken för respektive land. Inom ett land kan en svag individ förfoga över en stor mängd mark tack vare statens våldsmonopol så därför gäller inte enbart den starkes rätt genom militär styrka.

Ja ägande är inte fysiskt verkligt på något sätt utan upprätthålls med lagar, regler och vapenmakt. Människor har störst militär makt och har beslutat att äganderätt existerar.
Jag förstår att det är uppdelad men hur kan det bli vårt om vi utgår från att gud inte finns, hur kan vi vara så säkra då på att vi faktiskt har rätt att bara ta jorden dela upp den med varandra och på så sätt få delar av jorden att bli till vår egendom? Förklara exakt vad ger oss den rätten? Hur vet vi med säkerhet att den inte har ägt eller fortfarande ägs av något okänd. Sanningen är att det kan vi inte säkra på och vi vet heller inte om vi har rätt att ta delar av jorden till vår besiktning, egentligen vet vi inte ett skit vi bara gör vad vi tycker tror och anser är rätt att göra men i själva verket kan vi ha helt i helvetets fel. Vi påstår att något är vårat utan kunna bevisa det.Summan summarum om gud inte finns så är människan en avskyvärd bandit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in