• 1
  • 2
2020-07-09, 20:15
Medlem
Min fråga är. Vems är jorden?..... Svarar man att jorden är bara en människas jord är det naturliga fel svar för det ju är inte bara en människa som har fått jorden... Svarar man att jorden är alla människors jord så blir det också ett fel svar därför att om man påstår att jorden är allas då är det som består av jordisk materia också alla dvs då är ditt hus exempelvis inte bara ditt hus utan ditt hus blir då också alla människors hus... Alltså om jorden är alla människors jord då är allt som består av jordisk materia också alla människors egendom,det är är därför som heter vårt för att du ska inte kunna hävda att jorden är bara din eller för att jag inte ska kunna hävda att jorden är bara min jord. Så återigen, om jorden är alla människors jord då äger vi alla den tillsammans och har således lika mycket rätt till jorden och även allt som består av jordisk materia, alltså då är ditt hus inte bara ditt hus utan också alla människors hus för ditt hus består av jordisk materia det innebär att då blir allting allas egendom och på detta sätt har vi ingen ensamrätt på något om vi hävdar att jorden är alla människors jord..... Förstår ni hur jag tänker?.... Så hjälp snälla vad svarar man på frågan vem är jorden om de två svaren ovanför är felaktiga???.. Snälla ni som inte har ett vettigt svar att ge mig och ska hålla på att tramsa istället, låt bli att svara för ni bara förstör tråden, jag rapportera er till/moderatorn..... Ni som säger att inga inga eller ingen äger jorden,hur kan ni då hävda att någon överhuvudtaget är erat egendom för det ni påstår äga består ju av jordisk materia.
Citera
2020-07-09, 20:25
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Så du tänker att du kan knalla in på grannens tomt och käka äpplen när det passar dig.
En igelkott frågar inte om lov.
Vi är ju revirbildande djur. Alla tar och försvarar det dom stulit av någon annan. Både människor och djur.
Citera
2020-07-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Så du tänker att du kan knalla in på grannens tomt och käka äpplen när det passar dig.
En igelkott frågar inte om lov.
Vi är ju revirbildande djur. Alla tar och försvarar det dom stulit av någon annan. Både människor och djur.
Jag visste ju dett, hm inget vettigt svar som förväntad därför att det är nästan omöjligt om inte omöjligt att finna ett vettigt svar... Det här bevisar hur mycket flashback kan till föra med kunskap när det verkligen ställs på prov.... Kanske någon kotte som vet vad man ska svara dyker. Jag väntar med spänning.
Citera
2020-07-09, 20:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teppe88
Min fråga är. Vems är jorden?..... Svarar man att jorden är bara en människas jord är det naturliga fel svar för det ju är inte bara en människa som har fått jorden... Svarar man att jorden är alla människors jord så blir det också ett fel svar därför att om man påstår att jorden är allas då är det som består av jordisk materia också alla dvs då är ditt hus exempelvis inte bara ditt hus utan ditt hus blir då också alla människors hus... Alltså om jorden är alla människors jord då är allt som består av jordisk materia också alla människors egendom,det är är därför som heter vårt för att du ska inte kunna hävda att jorden är bara din eller för att jag inte ska kunna hävda att jorden är bara min jord. Så återigen, om jorden är alla människors jord då äger vi alla den tillsammans och har således lika mycket rätt till jorden och även allt som består av jordisk materia, alltså då är ditt hus inte bara ditt hus utan också alla människors hus för ditt hus består av jordisk materia det innebär att då blir allting allas egendom och på detta sätt har vi ingen ensamrätt på något om vi hävdar att jorden är alla människors jord..... Förstår ni hur jag tänker?.... Så hjälp snälla vad svarar man på frågan vem är jorden om de två svaren ovanför är felaktiga???.. Snälla ni som inte har ett vettigt svar att ge mig och ska hålla på att tramsa istället, låt bli att svara för ni bara förstör tråden, jag rapportera er till/moderatorn..... Ni som säger att inga inga eller ingen äger jorden,hur kan ni då hävda att någon överhuvudtaget är erat egendom för det ni påstår äga består ju av jordisk materia.

Den som har rätt att göra anspråk på jorden är Gud, eftersom Han skapade den.
Citera
2020-07-09, 20:41
Medlem
particulum1s avatar
Varför måste jorden nödvändigtvis vara någons? Jorden kan väl existera utan att det är någons?
Citera
2020-07-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Den som har rätt att göra anspråk på jorden är Gud, eftersom Han skapade den.
Hur svara detta på min fråga och om jorden inte är alla människors jord för att det svaret är felaktigt och förvirrande vad finns det då för rätt och rimligt svar överhuvudtaget.... Den här frågan har totalt gjort att jag tappat mig på allt som har med självsäkerhet att göra..Vi människor tror oss vara smarta men i själva verket är vi allt annat än det... lite off topic.. Om hur kan du vara så säker på att någonting på denna jord är din egendom, hur kan det överhuvudtaget vara din egendom och bli din egendom? Om förutsätter att gud gav oss jorden och vi kommer med att svaret att jorden är nu alla människors jord så sätter vi oss själva in en knipa vi kan aldrig kan ta oss ut från.. Har redan förklarat varför
.. Förresten gud säger i heliga skrifter att vi människor inte skall angripa varandras egendom med orätt, .. Ojdå,här är påstår gud att vi har fakttist egendomar på jorden men då kommer tillbaka till den förvirrade frågan vems är jorden om jorden inte enbart tillhör bara en människa eller om man inte kan hävda att jorden är alla människors jord då vi förlorar rätten till ensamägande till något överhuvudtaget genom.att yttra de orden?
Citera
2020-07-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Varför måste jorden nödvändigtvis vara någons? Jorden kan väl existera utan att det är någons?
Om jorden inte är någons hur kan det då något som består av jordisk materia bli till din egendom överhuvudtaget ? Mycket motsägelsefullt och förvirrande.
Citera
2020-07-09, 20:55
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Om jorden inte är någons hur kan det då något som består av jordisk materia bli till din egendom överhuvudtaget ? Mycket motsägelsefullt och förvirrande.

Ägande är en modern och utvecklad form av territorium, precis som att lejonet på savannen markerar sitt revir och försvarar det mot inkräktare så har människan också ett territorium i form av mark, men istället för klor och huggtänder använder vi för det mesta istället lagar, pennor och kontrakt, principen är samma men utförandet är olika.
Citera
2020-07-09, 20:59
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag kan ju bara slå ner folk och ta det jag vill. Saker och ting är mina därför att jag tar mig rättigheter. Jag kör över andra och driver bort andra som är som mig. Genom att vara ondast, vinner jag.
Citera
2020-07-09, 21:02
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Jag kan hävda att stjärnorna är mina. Ingen annan än mig äger stjärnorna. Och ifall någon sticker upp och börjar sälja mina stjärnor, då kan jag döda honom.
Citera
2020-07-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ägande är en modern och utvecklad form av territorium, precis som att lejonet på savannen markerar sitt revir och försvarar det mot inkräktare så har människan också ett territorium i form av mark, men istället för klor och huggtänder använder vi för det mesta istället lagar, pennor och kontrakt, principen är samma men utförandet är olika.
med andra ord hade du inget vettigt svar... För att få något ska bli din egendom måste du ha fått det från någonstans,vem gav dig ditt hus och mark innan människorna gav den vidare till dig innan gud gav människor jorden.... Du är så säker på att ditt hus är ditt hus och din mark är din mark men du kan varken bevisa eller förklara hur något överhuvudtaget har blivit till din egendom och vidare du bara slingrar dif från mins frågor för du likt alla andra har faktiskt inget vettigt svar. Nu går jag vidare och väntar på någon som har något vettigt svar att ge. Vi får se om det finns något vettigt svar på mina frågor för det är inte alls att det gör
Citera
2020-07-09, 21:07
Medlem
Jag tror spontant att det är vettigare att prata i termer av nyttjanderätt och besittnimgsrätt snarare än ägande i det här fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in