Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-09, 17:37
  #1
Medlem
Qanadas avatar
Hittade en fristående grundkurs i ryska på distans. Inga förkunskaper efterfrågades.

Någon som läst språk på universitetet? Är de verkligen till för någon med noll förkunskaper i ämnet? Är det en bra/rimlig väg att gå för att börja lära sig ett nytt språk?
Citera
2020-07-09, 17:45
  #2
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qanada
Hittade en fristående grundkurs i ryska på distans. Inga förkunskaper efterfrågades.

Någon som läst språk på universitetet? Är de verkligen till för någon med noll förkunskaper i ämnet? Är det en bra/rimlig väg att gå för att börja lära sig ett nytt språk?
Ja, absolut...
Läste hebreiska på universitetet där det var nybörjare.
Tror att man in lugn och ro kan ta in ett nytt språk som
nybörjare också på distans...

Ge det en chans. När det är ett annat alfabet är grunden att lära sig
det i första hand, sen antar jag att det är mycket överföring med ljud
och ordbildning när det är online.
Citera
2020-07-09, 18:45
  #3
Medlem
Språkstudier handlar först och främst om disciplin och nedlagda timmar. Man kan få samma (eller bättre) resultat på egen hand också. Jag har ett par hundra högskolepoäng i olika språk på distans och jag använder högskolekurserna som ett komplement till självstudier och något som tvingar mig göra saker med språket som jag annars skulle låta bli, mest att nöta grammatik och att skriva längre texter.
Citera
2020-07-09, 18:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qanada
Någon som läst språk på universitetet? Är de verkligen till för någon med noll förkunskaper i ämnet? Är det en bra/rimlig väg att gå för att börja lära sig ett nytt språk?
Ja, det krävs inga förkunskaper.
Citera
2020-07-09, 20:19
  #5
Medlem
Qanadas avatar
Okej, tack för era svar. Såg att många andra språkkurser krävde förkunskaper i språket från gymnasiet. Därav blev jag fundersam.

Är skeptisk till distans eftersom jag vill minnas att främsta utveckling i språk i gymnasiet (annat språk) skedde i klassrummet med talövningar. Kan förstås ske på distans med, men känns som mer stelt och mindre produktivt.

Någon som läst denna kurs i ryska specifikt? 15hp, distans, Malmö Universitet.
Citera
2020-07-09, 21:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qanada
Någon som läst denna kurs i ryska specifikt? 15hp, distans, Malmö Universitet.
Ja, jag har läst denna kursen (våren 2019).
Citera
2020-07-09, 23:36
  #7
Medlem
Qanadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Ja, jag har läst denna kursen (våren 2019).


Vad har du att säga om kursen? Ryska i sig är ju ett svårt språk med sitt alfabet och betoningar. Men tyckte du uppgifterna var vettiga? Svårighetsgrad? Vad typ av uppgifter hade ni?
Citera
2020-07-10, 00:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qanada
Okej, tack för era svar. Såg att många andra språkkurser krävde förkunskaper i språket från gymnasiet. Därav blev jag fundersam.

Är skeptisk till distans eftersom jag vill minnas att främsta utveckling i språk i gymnasiet (annat språk) skedde i klassrummet med talövningar. Kan förstås ske på distans med, men känns som mer stelt och mindre produktivt.

Någon som läst denna kurs i ryska specifikt? 15hp, distans, Malmö Universitet.

Generellt är det mer självstudier på univeristet än i gymnasiet - det gäller även om kursen är på campus (ej distans). Men ni kommer säkert ha undervisning via live video och gruppövningar så ni får chans att prata. Men du måste som sagt plugga en hel del själv också.
Citera
2020-07-10, 15:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qanada
Vad har du att säga om kursen? Ryska i sig är ju ett svårt språk med sitt alfabet och betoningar. Men tyckte du uppgifterna var vettiga? Svårighetsgrad? Vad typ av uppgifter hade ni?
Kursen var enkel. Jag arbetade dessutom 100% så det krävdes inte speciellt mycket av en (läste kursen på halvtid).
Uppgifterna var enkla. Och de två tentorna var typ längre uppgifter, att man skulle översätta ett antal meningar (om jag inte missminner mig). Det var alltså inte som en vanlig tenta med exempelvis 40 frågor.
Uppgifterna inför tentorna var att man skulle översätta ord/meningar.

Del 1 består av 4 uppgifter och en tenta, del 2 består också av 4 uppgifter och en tenta.

Jag kände att det var svårt att få ut så mycket som möjligt av kursen. Det är mycket enklare på campus om man vill plugga ett nytt språk. Men vissa uppgifter skulle man spela in ljud och uttala ord/meningar, vet dock inte om de brydde sig så mycket om själva uttalet. Alternativt att jag fixade uttalet direkt.

Tror att en av uppgifterna, eller ev. tenta, var att man skulle skriva en text på ryska om vad som helst typ. Det var ett krav att man skulle kommentera åtminstone två kursares texter, men jag sket i det. Blev godkänd ändå haha.

Allt som allt så funkar det bra om man vill komma in i ett nytt språk, så jag rekommenderar kursen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback