• 1
  • 2
2020-07-09, 11:16
Medlem
försöker lägga av med Oxycontin som jag tagit under ca 3 månader, ca 20 mg/dag första 2 månaderna och upp till 40 mg/dag senaste månaden. Borde jag bara sluta rakt av, eller trappa ned med resterande de 14st 10 mg-piller, börja med 10 mg/dag delat på två morgon/kväll. Har varit 2 dagar utan, mår allmänt kasst, rastlös men också rejält håglös, har ingen aptit och svårt att få i mig mat. Svag i musklerna, känner mig deprimerad, och inatt diarre. Är orolig för vad jag har framför mig men vill absolut inte tillbaka.

Tacksam för alla tips och råd! Även för eventuella AT-lindrade medel (ickenarkotiska) eller hur jag kan trycka i mig mat.
Senast redigerad av pinaster 2020-07-09 kl. 11:40.
Citera
2020-07-09, 11:53
Medlem
DoungAs avatar
En ganska kort period, men tillräckligt för att du kan få en AT.

Hade halverat dosen nu direkt i alla fall. Utan att tveka. Sen gå på den en vecka och halvera igen. Sen sluta CT.
Men då måste du ha självdisciplin. Har du inte det borde nån annan du litar på hålla medicinen åt dig.

Slutar sen CT så släng allt som är kvar och radera alla kontakter du har och appar och konton på sidor där du beställt ifrån osv. Men gissar du har fått det av en läkare? Isåfall skulle jag kanske prata med dem om en nedtrappning.

Men ja, som sagt. Har du självdisciplinen så trappa ner och sen sluta CT på låg dos.
Citera
2020-07-09, 14:01
Medlem
Mitt tips är följande:. Klipp oxyn direkt fixa en 3-4 8 mg subuxone helst men subutex går bra det med. Börja med 3-4 mg om dagen se hur du mår mår du för bra sänk till 2 mg. Varför jag rekommenderar subuxone är av den enkla anledningen att har du inget naloxon så är det lätt hänt att du sitter och knaprar oxy eller doll helt plötsligt. Det kommer ej att fungera. Och du blir gode sjuk om du skulle få. För dig att mixa. Laro är inget för dig om du bara gått på det några månader. Alternativ 2 är betydligt jobbigare men du blir fri Opiater.

Införskaffa 20-30 st benso helst Diazepam köp dimor på apoteket det lindrar magspökena. Utöver detta skulle jag försöka få tag på Gabapentin Lindrar det. Fysiska och det psykiska.samt 10 imovane till natten.

Börja med det här schemat

Morgon : Inta 5
600 mg gabapentin och 10 mg stedolid 2-3 dimor.

13.00 10 mg Diazepam och 300 mg gaba smat 2 st dimor.

18.00 300 mg gabapentin 2-3 dimor

21.00 10 mg Diazepam 2 dimor, 300 mg gabapentin. 10 mg Diazepam.

Klipp stessen efter en 7-8 dagar och fortsätt med gabapentinet i 14 dagar dimoren bör du inte behöva mer än 10 dagar. Imovane skulle jag ha kvar i 14 - 16 dagar sömn är extremt viktigt.

Utöver Lla mediciner ät mikromar du kommer inte idas laga mat. Köp cigg så du klarar dig i 2 veckor utan att Behöva gå ut byt äve. Telefonnummer så att dina opiatpolare inte kan. Erbjuda dig. Saker. Tanka ned. Någon tv serie eller bygg upp ett lager med dvd filmer om du inte har den möjligheten. Se till att ha en stor skål godis det går på samma receptorer som Opiater. Lycka tillbaka
Citera
2020-07-09, 14:06
Medlem
Såg nu att du skrev icke narkotiska. Du kommer behöva iaf imovane till natten och absolut stesoliden också. Du ska inte droga på detta preparerat utan du ska av men det finns ju gränser för hur illa. Man ska behöva må!! De till
Citera
2020-07-09, 14:39
Medlem
Tack!

Oxyt var något överblivet som skulle vara högst tillfälligt men blev regelbundet då man kände sig så nöjd och orkade med allt tråkigt och svårt med gott humör under en pressig period. Så har ingen kran eller så. Dumdristigt men någon affinitet fanns där helt klart. Så här kan jag inte fortsätta och bättre att sluta nu när det är sommar och jag bara går en sommarkurs (språk) på distans iom Corona. Sen lär jag besöka en psykolog för de här bottnar nog i något, har liksom aldrig knarkat annars.

Hursomhelst, tog 5 mg för ett par timmar sen och känner mig ok ändå, funktionell å aptiten är tillbaka. Mer eller mindre "normal" men får lättare muskelvärk, och helt på topp är man inte mentalt men det är drägligt. Så jag funtar på det hära: ta 5 x 2 mg per dag (en vid lunch, en vid middagstid). Sen efter 5 dagar gå ner till endast 5 mg per dag, och efter ytterligare 5 dagar ingenting.

Ser nu att flera svar dykt upp. Har absolut inte tillgång till sub och med tanke på att jag mår ok på 5 mg/halvdag så tänker jag inte ge mig in i något nytt. Vet inte ens hur jag skulle få tag på till att börja med. Min brorsa ger mig en halv tablett kl 12 och kl. 18 i fem dagar. Har iaf kunnat sova, visst man vaknar ett par ggr och mår dåligt (senaste natten med lätt diarre) men de har gått hittils att somna om, har Theralen annars. Gabapentin finns också. Om något så går jag å lägger mig tidigare än då jag tog upp till 40 mg/dag senaste månaden. Hittils iaf.
Senast redigerad av pinaster 2020-07-09 kl. 14:43.
Citera
2020-07-09, 14:40
Medlem
Cakewets avatar
Om du hållt på i 3 månader tror jag det värsta är över efter 1 vecka och allt som allt över efter 2-3 veckor. Skaffa loperamid (dimor) för att slippa rännskitan och försök härda ut tills det lugnar ner sig, ha helst inget planerat i nån vecka framöver, sjukskriv dig eller nåt.
Citera
2020-07-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinaster
Tack!

Oxyt var något överblivet som skulle vara högst tillfälligt men blev regelbundet då man kände sig så nöjd och orkade med allt tråkigt och svårt med gott humör under en pressig period. Så har ingen kran eller så. Dumdristigt men någon affinitet fanns där helt klart. Så här kan jag inte fortsätta och bättre att sluta nu när det är sommar och jag bara går en sommarkurs (språk) på distans iom Corona. Sen lär jag besöka en psykolog för de här bottnar nog i något, har liksom aldrig knarkat annars.

Hursomhelst, tog 5 mg för ett par timmar sen och känner mig ok ändå, funktionell å aptiten är tillbaka. Mer eller mindre "normal" men får lättare muskelvärk, och helt på topp är man inte mentalt men det är drägligt. Så jag funtar på det hära: ta 5 x 2 mg per dag (en vid lunch, en vid middagstid). Sen efter 5 dagar gå ner till endast 5 mg per dag, och efter ytterligare 5 dagar ingenting.

Ser nu att flera svar dykt upp. Har absolut inte tillgång till sub och med tanke på att jag mår ok på 5 mg/halvdag så tänker jag inte ge mig in i något nytt. Vet inte ens hur jag skulle få tag på till att börja med. Min brorsa ger mig en halv tablett kl 12 och kl. 18 i fem dagar. Har iaf kunnat sova, visst man vaknar ett par ggr och mår dåligt (senaste natten med lätt diarre) men de har gått hittils att somna om, har Theralen annars. Gabapentin finns också. Om något så går jag å lägger mig tidigare än då jag tog upp till 40 mg/dag senaste månaden. Hittils iaf.

Tjenare
Är i samma sits som dig..tog det senaste året 20 mg om dagen (haft det i 2 år), vissa dagar tog man mer eftersom jag fick utskrivet lite hit o dit, men höll mig oftast till 20 mg,,började dock öka lite det sista o kände att detta kan eskalera åt helvete..Man mår ju som en gud i början o sen mår du bara dåligt på dem (hobbyknarkat tramadol förr o slutat på dagen,,låg dos iofs) men när jag förstod att opiater är som heroin så blev jag skiträdd,,nog om det, min nedtrappning blev såhär. I 3 veckor gick jag på 5mg *3 om dagen,,sen gick jag ned till 5mg*2 i 3 veckor o kände ingen fysisk abstinens(psykiskt ja, är andra grejer med att bli av med jobbet o skit som iofs oxå spökar) . Sen i måndags så tar jag bara 5mg på morgonen,,men är ändå inte fysisk påverkad av det(spelade padel 1 timme ikväll)..Ska egentligen gå på 5mg till den 29/7 enligt läkaren o jag bestämt, men kommer nog sluta med den nästa vecka...Summa sumarum på mitt inlägg är att alla reagerar vi olika,,jag var LIVRÄDD för fysiska abstinensen men har än så länge inte slagit in på mig och jag tror att även min 5mg måste bort innan jag kan psykiskt bygga upp mig igen,,så "vanliga"känslor som man tryckt bort kommer fram igen o jag bryter ihop vissa dagar , men känns ändå bra o få ut det.
Trappa ned så långsamt du kan på de du har kvar o sen ska vi inte glorifiera den sista tabletten vi tar, utan bara sluta med skiten...Kämpa på=)
Citera
2020-07-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laflamme
Tjenare
Är i samma sits som dig..tog det senaste året 20 mg om dagen (haft det i 2 år), vissa dagar tog man mer eftersom jag fick utskrivet lite hit o dit, men höll mig oftast till 20 mg,,började dock öka lite det sista o kände att detta kan eskalera åt helvete..Man mår ju som en gud i början o sen mår du bara dåligt på dem (hobbyknarkat tramadol förr o slutat på dagen,,låg dos iofs) men när jag förstod att opiater är som heroin så blev jag skiträdd,,nog om det, min nedtrappning blev såhär. I 3 veckor gick jag på 5mg *3 om dagen,,sen gick jag ned till 5mg*2 i 3 veckor o kände ingen fysisk abstinens(psykiskt ja, är andra grejer med att bli av med jobbet o skit som iofs oxå spökar) . Sen i måndags så tar jag bara 5mg på morgonen,,men är ändå inte fysisk påverkad av det(spelade padel 1 timme ikväll)..Ska egentligen gå på 5mg till den 29/7 enligt läkaren o jag bestämt, men kommer nog sluta med den nästa vecka...Summa sumarum på mitt inlägg är att alla reagerar vi olika,,jag var LIVRÄDD för fysiska abstinensen men har än så länge inte slagit in på mig och jag tror att även min 5mg måste bort innan jag kan psykiskt bygga upp mig igen,,så "vanliga"känslor som man tryckt bort kommer fram igen o jag bryter ihop vissa dagar , men känns ändå bra o få ut det.
Trappa ned så långsamt du kan på de du har kvar o sen ska vi inte glorifiera den sista tabletten vi tar, utan bara sluta med skiten...Kämpa på=)

Tack för dina ord, ett sånt helvete men glad att de har gått bra för dig.

Så nu är jag på dag 3 av min nedtrappning (innan dess 2 dagar CT från dåvarande 40 mg/dag), 5 mg två ggr dag. Är hyfsad när jag intagit mina 5 mig, men väntan till kl.12 innan jag kan ta min första dos är olidlig, rastlös å nedstämd. Efter 5 dagar ska jag gå ner till endast 5 mg/dag i ca 7 dagar, sen blir de stopp. Men måste göra något åt min aptit, har skitsvårt att trycka i mig tillräckligt med mat.
Senast redigerad av pinaster 2020-07-10 kl. 11:42.
Citera
2020-07-11, 13:15
Medlem
Dag 4, fortsatt 5 mg/halvdag, men 6 dagar utan fulldos. Mår relativ ok för att ha gått ner på en fjärdedel av dosen sen 2 dagar CT. Värst på morgonen innan man får 5 mg runt kl.12. Tiden går långsamt fram tills dess och man är lite deppig och ibland känns tårarna nära, saknar aptit och har diarre. Men hanterbart, fördriver tiden med serier. Ska försöka få plugg gjort nu när man är hyfsad normal på 5 mg. Sen på tisdag (eller var de måndag, måste se i kalendern) går jag över till endast 5 mg/dag under en vecka innan det klipps.

Men det här skall gå. Nu när jag tagit lunchdosen ska jag ut till altanen och repetera språkläxa för sommarkursen. Vet inte vad man kunde förvänta sig efter ca 3 månaders bruk (med snitt på 20 mg/dag ända upp till 40 mg/dag sista månaden) men känns inte som världens undergång iaf. Har läst värre AT-symptom i forumet som jag har sluppit hittills. Inga "blixtar", myrkrypningar, kan sova dugligt, inte så mkt magont. Går faktiskt å lägger mig å blir trött tidigare, då oxy faktiskt var uppiggande och gjorde mig mer av en nattuggla. Men vaknar regelbundet vid 8 på morgonen, har ändå fått 6 timmar sömn/natt senaste dagarna. Lite svårt med aptiten, men går iaf att äta med 5 mg i mig, och nedstämd (men långt ifrån suicidal) på morgonen, är väl de svåraste hittils. Gåshuden/kalla kårarna har minskat senaste 2 dagarna. Är hundvakt å djurvakt åt mina föräldrar som åkt på semester igår, så man har anledning att gå ut iaf. Det var min kära förstående mor som föreslog den här nedtrappningen, hade kört CT utan hennes inrådan, men hon var visst orolig för att jag skulle bli för deprimerad särskilt när de är bortresta med CT, så jag gav med mig. Är dock inte själv, har brorsan här hemma (som administrerar tablettutgivning efter schemat) och hjälper med hussysslorna (som sig bör oberoende av mitt tillstånd).

Jag måste vara vaksam mot förändringar i psyket men hittils har jag kunnat definitivt förvänta mig värre. Bra att de tar stopp här och inte senare. Så jävla dumt att man fastna till att börja med. Men man har iaf fått insikt i vart man inte vill sluta, att falsk tillfällig välmående och ork inte håller särskilt länge innan man riskerar att tappa sitt normala "jag" utan tilltagande doser. Och att man har döljt det för närstående, sån otrolig lättnad när jag erkände för morsan.

Nu börjar det här bli mer av en dagbok, men hjälper mig att skriva av mig och hålla en motiverad när man berättat för fler om sitt mål.
Senast redigerad av pinaster 2020-07-11 kl. 13:22.
Citera
2020-07-11, 17:34
Medlem
yournotlikemes avatar
40mg är egentligen ingenting att kliva av ifrån, men allt är relativt så förstår att det är jobbigt för dig, men tycker du ska köra CT på detta och må dåligt i 3-5 dagar sen vänder det.

Har en vän som gick CT på 240mg om dagen och han klarade det bra, det enda hjälpmedlet han hade var dimor (Loperamid) för att få bort diarren man får och dålig mage.

Lycka till!
Citera
2020-07-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinaster
Dag 4, fortsatt 5 mg/halvdag, men 6 dagar utan fulldos. Mår relativ ok för att ha gått ner på en fjärdedel av dosen sen 2 dagar CT. Värst på morgonen innan man får 5 mg runt kl.12. Tiden går långsamt fram tills dess och man är lite deppig och ibland känns tårarna nära, saknar aptit och har diarre. Men hanterbart, fördriver tiden med serier. Ska försöka få plugg gjort nu när man är hyfsad normal på 5 mg. Sen på tisdag (eller var de måndag, måste se i kalendern) går jag över till endast 5 mg/dag under en vecka innan det klipps.

Men det här skall gå. Nu när jag tagit lunchdosen ska jag ut till altanen och repetera språkläxa för sommarkursen. Vet inte vad man kunde förvänta sig efter ca 3 månaders bruk (med snitt på 20 mg/dag ända upp till 40 mg/dag sista månaden) men känns inte som världens undergång iaf. Har läst värre AT-symptom i forumet som jag har sluppit hittills. Inga "blixtar", myrkrypningar, kan sova dugligt, inte så mkt magont. Går faktiskt å lägger mig å blir trött tidigare, då oxy faktiskt var uppiggande och gjorde mig mer av en nattuggla. Men vaknar regelbundet vid 8 på morgonen, har ändå fått 6 timmar sömn/natt senaste dagarna. Lite svårt med aptiten, men går iaf att äta med 5 mg i mig, och nedstämd (men långt ifrån suicidal) på morgonen, är väl de svåraste hittils. Gåshuden/kalla kårarna har minskat senaste 2 dagarna. Är hundvakt å djurvakt åt mina föräldrar som åkt på semester igår, så man har anledning att gå ut iaf. Det var min kära förstående mor som föreslog den här nedtrappningen, hade kört CT utan hennes inrådan, men hon var visst orolig för att jag skulle bli för deprimerad särskilt när de är bortresta med CT, så jag gav med mig. Är dock inte själv, har brorsan här hemma (som administrerar tablettutgivning efter schemat) och hjälper med hussysslorna (som sig bör oberoende av mitt tillstånd).

Jag måste vara vaksam mot förändringar i psyket men hittils har jag kunnat definitivt förvänta mig värre. Bra att de tar stopp här och inte senare. Så jävla dumt att man fastna till att börja med. Men man har iaf fått insikt i vart man inte vill sluta, att falsk tillfällig välmående och ork inte håller särskilt länge innan man riskerar att tappa sitt normala "jag" utan tilltagande doser. Och att man har döljt det för närstående, sån otrolig lättnad när jag erkände för morsan.

Nu börjar det här bli mer av en dagbok, men hjälper mig att skriva av mig och hålla en motiverad när man berättat för fler om sitt mål.

Grymt jobbat...ja psyket kan bli lite sisådär ibland men förhoppningsvis för att du bara höll på relativt kort tid så kommer den återhämta sig snabbare..Jag fattar heller inte hur jag idag har lyft o fraktat typ 200kg grus o grejer...men på kvällen när min 5mg börjar gå ur så är det klart att jag inte känner mig som världens starkaste precis
Citera
2020-07-17, 12:51
Medlem
Hello
Idag tog jag min sista 5mg oxycontin depot på morgonen vilket är resultatet efter långsam nedtrappning från 20 mg i mitten på april, o egentligen skulle vi köra fram till 29/7 men jag känner att det får räcka med 7 dagar på 5 mg....Nån som har erfarenhet om/hur mkt abstinens jag kommer få eller om nedtrappningen gjort att den blir svag/mild?
Har alla jävla vitaminer man kan ha hemma, samt Atarax o stesolid..Äter även Voxra som antidepp.
Tar väldigt gärna emot tips tankar o erfarenheter)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in