• 1
  • 2
2020-07-08, 21:18
Medlem
Jarrros avatar
Kort info
lder 18
Sparat 10k frn min frsta ln.
Ln 17-20k effter skatt.
Ska brja plugga i augusti (ska jobba helg/kvllar d) blir kanske 12-15k d.
Hyra 4300 (kommer kanske skaffa inneboende och dela hyran)
Mat, abonnemang och el/vrigt 1,2k
Ingen skuld
Nyligen singel

Frgor.
(Hur ska jag brja spara och investera mitt kapital?)
(Hur mycket borde jag lgga undan om mnaden?)
Borde jag spara till lgenhet? (500-700k?)
Rdgivning uppskattas
Senast redigerad av Jarrro 2020-07-08 kl. 21:20.
Citera
2020-07-08, 21:26
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarrro
Kort info
lder 18
Ln 17-20k effter skatt.
Ingen skuld
Nyligen singel

Frgor.
Rdgivning uppskattas

Ja lgenhet r helt klart bsta investeringen.
Den stiger i vrde och du har ngonstans att bo.
Det r bara arabiska mn som fr lgenhet av staten nu fr tiden s kp lgenhet.
Citera
2020-07-08, 21:33
Medlem
KansasCityFagots avatar
Gr ngonting roligt fr pengarna medan du r ung i stllet. Nr du fyllt 30 r ingenting riktigt roligt lngre, utan man dras i stllet till att samla p sig en massa materiellt verfld som man sedan mste ta hand om.

Sverige och hela vrlden kommer att g igenom ett stlbad p grund av den uppblsta kreditekonomin. Ingen vet var pengarna r skra, frutom i skallen p dig om du "investerar" i en utbildning och kanske i fast egendom som du har verklig nytta av och inte ser som en investering som ska generera vinst i framtiden. Du ser sjlv hur knppt det lter att du ska spara ihop 700k fr att kunna flytta in i en ny bostad. Vad r det fr fel p den du bor i nu? Och sedan ln, amorteringar och rnta p det. Hur mycket ska du lna, om det nu r handpenningen du talar om?

Spara ihop till en segelbt med en polare, vi snackar kanske 100k, och segla runt lite runt Sverige och ner till Tyskland, Holland, Frankrike, Spanien ett par r. Nr du trttnat p det kan du fokusera p att bli vuxen och all den tristess det fr med sig.
Citera
2020-07-08, 21:42
Medlem
Jarrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Gr ngonting roligt fr pengarna medan du r ung i stllet. Nr du fyllt 30 r ingenting riktigt roligt lngre, utan man dras i stllet till att samla p sig en massa materiellt verfld som man sedan mste ta hand om.

Sverige och hela vrlden kommer att g igenom ett stlbad p grund av den uppblsta kreditekonomin. Ingen vet var pengarna r skra, frutom i skallen p dig om du "investerar" i en utbildning och kanske i fast egendom som du har verklig nytta av och inte ser som en investering som ska generera vinst i framtiden. Du ser sjlv hur knppt det lter att du ska spara ihop 700k fr att kunna flytta in i en ny bostad. Vad r det fr fel p den du bor i nu? Och sedan ln, amorteringar och rnta p det. Hur mycket ska du lna, om det nu r handpenningen du talar om?

Spara ihop till en segelbt med en polare, vi snackar kanske 100k, och segla runt lite runt Sverige och ner till Tyskland, Holland, Frankrike, Spanien ett par r. Nr du trttnat p det kan du fokusera p att bli vuxen och all den tristess det fr med sig.
Inget fel p bostaden jag bor i just nu men har alltid vilja ga ngonting som r mitt (inte i graven men du fattar) samt bidrar det till stabilitet.
Om jag fr i hop 87k s kan jag f ln p en lgenhet fr en total kostnad fr 3700 vilket r 600kr billigare i mnaden n den jag bor i just nu samt strre lgenhet.
Citera
2020-07-08, 21:49
Medlem
Citat:
Kort info
lder 18
Ln 17-20k effter skatt.
Ingen skuld
Nyligen singel

Frgor.
Rdgivning uppskattas

Du fr ut 12 till 15k per mnad efter skatt samtidigt som du pluggar 100%.

Eller rknar du med csn ln?

Annars vad fan arbetar du med, om man fr frga.
Citera
2020-07-08, 21:52
Medlem
Jarrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Du fr ut 12 till 15k per mnad efter skatt samtidigt som du pluggar 100%.

Eller rknar du med csn ln?

Annars vad fan arbetar du med, om man fr frga.
Hemtjnsten
Inkomst endast frn arbete (kvllar och helger)
Kan tnka mig nrmare 12k
Citera
2020-07-08, 21:54
Medlem
Citat:
Hemtjnsten
Inkomst endast frn arbete (kvllar och helger)

Wtf. Hur mnga timmar arbetar du per pass? Hur mnga pass per mnad och hur hg r
ln per timme ? r det dag tid eller kvll?

Nr jag arbeta helg s fick jag ut 4-6k.
Citera
2020-07-08, 21:57
Medlem
Jarrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Wtf. Hur mnga timmar arbetar du per pass? Hur mnga pass per mnad och hur hg r
ln per timme ? r det dag tid eller kvll?

Nr jag arbeta helg s fick jag ut 4-6k.

Alllt frn 6,5-9H till dubbel pass 15-16H
124kr i timln
Samt tillgg fr kvll/rda dagar, etc
Citera
2020-07-08, 21:58
Medlem
Citat:

Tycker detta r ett riktigt dligt rd.

TS

Visst r det inte fel att unna sig saker i vardagen men resor r om ngot det man ska spara p. Investera sparat kapital i fonder/aktier och drefter ilgenhet/hus.

S som bostadsmarknaden utvecklar sig kommer det bli jobbigt fr de som inte har rd med eget boende. Och de som inte har det blir sedan dessutom dumpad av brudarna.
Citera
2020-07-08, 22:06
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tycker detta r ett riktigt dligt rd.

TS

Visst r det inte fel att unna sig saker i vardagen men resor r om ngot det man ska spara p. Investera sparat kapital i fonder/aktier och drefter ilgenhet/hus.

S som bostadsmarknaden utvecklar sig kommer det bli jobbigt fr de som inte har rd med eget boende. Och de som inte har det blir sedan dessutom dumpad av brudarna.
TS

Vill du lyssna p denna gldjeddare s gr det, men tnk fr fan till innan du pumpar in dina pengar i ett ddsdmt kreditsystem. Om du ska investera s gr det i fast egendom som du har nytta av och inte endast ser som ngonting som ska generera vinst i framtiden. Investera i utbildning, och d srskilt sprk. Lr dig engelska och tyska FLYTANDE och sedan ngonting bestndigt som matematik, statistik eller ngot slags hantverk. En skicklig hantverkare med egen firma tjnar mycket mer n en verlkare p ett universitetssjukhus.

Om du kan flytande tyska blir du definitivt inte dumpad av brudarna, ven om du bor i ett rtthl.
Citera
2020-07-08, 22:14
Medlem
Jarrros avatar
Citat:
TS

Vill du lyssna p denna gldjeddare s gr det, men tnk fr fan till innan du pumpar in dina pengar i ett ddsdmt kreditsystem. Om du ska investera s gr det i fast egendom som du har nytta av och inte endast ser som ngonting som ska generera vinst i framtiden. Investera i utbildning, och d srskilt sprk. Lr dig engelska och tyska FLYTANDE och sedan ngonting bestndigt som matematik, statistik eller ngot slags hantverk. En skicklig hantverkare med egen firma tjnar mycket mer n en verlkare p ett universitetssjukhus.

Om du kan flytande tyska blir du definitivt inte dumpad av brudarna, ven om du bor i ett rtthl.
Engelska kan jag flytande obehindrat samt lite finska men tyska kan jag ej, r intresserad att lra mig ett tredje sprk flytande men tyska knns begrnsat.
Ska plugga till elektriker.
Citera
2020-07-08, 22:21
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Engelska kan jag flytande obehindrat samt lite finska men tyska kan jag ej, r intresserad att lra mig ett tredje sprk flytande men tyska knns begrnsat.
Ska plugga till elektriker.
Elektriker? Ja, d har du ju ditt p det torra. Du kommer bli jagad med lasso av arbetsgivarna nr du r frdig med utbildningen. Jobba 5 r som anstlld, sedan egen firma. Miljonr (riktiga pengar p banken) innan 35.

Grattis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in