• 1
  • 2
2020-07-08, 21:18
Medlem
Jarrros avatar
Kort info
Ålder 18
Sparat 10k från min första lön.
Lön 17-20k effter skatt.
Ska börja plugga i augusti (ska jobba helg/kvällar då) blir kanske 12-15k då.
Hyra 4300 (kommer kanske skaffa inneboende och dela hyran)
Mat, abonnemang och el/övrigt 1,2k
Ingen skuld
Nyligen singel

Frågor.
(Hur ska jag börja spara och investera mitt kapital?)
(Hur mycket borde jag lägga undan om månaden?)
Borde jag spara till lägenhet? (500-700k?)
Rådgivning uppskattas
Senast redigerad av Jarrro 2020-07-08 kl. 21:20.
Citera
2020-07-08, 21:26
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarrro
Kort info
Ålder 18
Lön 17-20k effter skatt.
Ingen skuld
Nyligen singel

Frågor.
Rådgivning uppskattas

Ja lägenhet är helt klart bästa investeringen.
Den stiger i värde och du har någonstans att bo.
Det är bara arabiska män som får lägenhet av staten nu för tiden så köp lägenhet.
Citera
2020-07-08, 21:33
Medlem
KansasCityFagots avatar
Gör någonting roligt för pengarna medan du är ung i stället. När du fyllt 30 är ingenting riktigt roligt längre, utan man dras i stället till att samla på sig en massa materiellt överflöd som man sedan måste ta hand om.

Sverige och hela världen kommer att gå igenom ett stålbad på grund av den uppblåsta kreditekonomin. Ingen vet var pengarna är säkra, förutom i skallen på dig om du "investerar" i en utbildning och kanske i fast egendom som du har verklig nytta av och inte ser som en investering som ska generera vinst i framtiden. Du ser själv hur knäppt det låter att du ska spara ihop 700k för att kunna flytta in i en ny bostad. Vad är det för fel på den du bor i nu? Och sedan lån, amorteringar och ränta på det. Hur mycket ska du låna, om det nu är handpenningen du talar om?

Spara ihop till en segelbåt med en polare, vi snackar kanske 100k, och segla runt lite runt Sverige och ner till Tyskland, Holland, Frankrike, Spanien ett par år. När du tröttnat på det kan du fokusera på att bli vuxen och all den tristess det för med sig.
Citera
2020-07-08, 21:42
Medlem
Jarrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Gör någonting roligt för pengarna medan du är ung i stället. När du fyllt 30 är ingenting riktigt roligt längre, utan man dras i stället till att samla på sig en massa materiellt överflöd som man sedan måste ta hand om.

Sverige och hela världen kommer att gå igenom ett stålbad på grund av den uppblåsta kreditekonomin. Ingen vet var pengarna är säkra, förutom i skallen på dig om du "investerar" i en utbildning och kanske i fast egendom som du har verklig nytta av och inte ser som en investering som ska generera vinst i framtiden. Du ser själv hur knäppt det låter att du ska spara ihop 700k för att kunna flytta in i en ny bostad. Vad är det för fel på den du bor i nu? Och sedan lån, amorteringar och ränta på det. Hur mycket ska du låna, om det nu är handpenningen du talar om?

Spara ihop till en segelbåt med en polare, vi snackar kanske 100k, och segla runt lite runt Sverige och ner till Tyskland, Holland, Frankrike, Spanien ett par år. När du tröttnat på det kan du fokusera på att bli vuxen och all den tristess det för med sig.
Inget fel på bostaden jag bor i just nu men har alltid vilja äga någonting som är mitt (inte i graven men du fattar) samt bidrar det till stabilitet.
Om jag får i hop 87k så kan jag få lån på en lägenhet för en total kostnad för 3700 vilket är 600kr billigare i månaden än den jag bor i just nu samt större lägenhet.
Citera
2020-07-08, 21:49
Medlem
Citat:
Kort info
Ålder 18
Lön 17-20k effter skatt.
Ingen skuld
Nyligen singel

Frågor.
Rådgivning uppskattas

Du får ut 12 till 15k per månad efter skatt samtidigt som du pluggar 100%.

Eller räknar du med csn lån?

Annars vad fan arbetar du med, om man får fråga.
Citera
2020-07-08, 21:52
Medlem
Jarrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Du får ut 12 till 15k per månad efter skatt samtidigt som du pluggar 100%.

Eller räknar du med csn lån?

Annars vad fan arbetar du med, om man får fråga.
Hemtjänsten
Inkomst endast från arbete (kvällar och helger)
Kan tänka mig närmare 12k
Citera
2020-07-08, 21:54
Medlem
Citat:
Hemtjänsten
Inkomst endast från arbete (kvällar och helger)

Wtf. Hur många timmar arbetar du per pass? Hur många pass per månad och hur hög är
lön per timme ? Är det dag tid eller kväll?

När jag arbeta helg så fick jag ut 4-6k.
Citera
2020-07-08, 21:57
Medlem
Jarrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Wtf. Hur många timmar arbetar du per pass? Hur många pass per månad och hur hög är
lön per timme ? Är det dag tid eller kväll?

När jag arbeta helg så fick jag ut 4-6k.

Alllt från 6,5-9H till dubbel pass 15-16H
124kr i timlön
Samt tillägg för kväll/röda dagar, etc
Citera
2020-07-08, 21:58
Medlem
Citat:

Tycker detta är ett riktigt dåligt råd.

TS

Visst är det inte fel att unna sig saker i vardagen men resor är om något det man ska spara på. Investera sparat kapital i fonder/aktier och därefter ilägenhet/hus.

Så som bostadsmarknaden utvecklar sig kommer det bli jobbigt för de som inte har råd med eget boende. Och de som inte har det blir sedan dessutom dumpad av brudarna.
Citera
2020-07-08, 22:06
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tycker detta är ett riktigt dåligt råd.

TS

Visst är det inte fel att unna sig saker i vardagen men resor är om något det man ska spara på. Investera sparat kapital i fonder/aktier och därefter ilägenhet/hus.

Så som bostadsmarknaden utvecklar sig kommer det bli jobbigt för de som inte har råd med eget boende. Och de som inte har det blir sedan dessutom dumpad av brudarna.
TS

Vill du lyssna på denna glädjedödare så gör det, men tänk för fan till innan du pumpar in dina pengar i ett dödsdömt kreditsystem. Om du ska investera så gör det i fast egendom som du har nytta av och inte endast ser som någonting som ska generera vinst i framtiden. Investera i utbildning, och då särskilt språk. Lär dig engelska och tyska FLYTANDE och sedan någonting beständigt som matematik, statistik eller något slags hantverk. En skicklig hantverkare med egen firma tjänar mycket mer än en överläkare på ett universitetssjukhus.

Om du kan flytande tyska blir du definitivt inte dumpad av brudarna, även om du bor i ett råtthål.
Citera
2020-07-08, 22:14
Medlem
Jarrros avatar
Citat:
TS

Vill du lyssna på denna glädjedödare så gör det, men tänk för fan till innan du pumpar in dina pengar i ett dödsdömt kreditsystem. Om du ska investera så gör det i fast egendom som du har nytta av och inte endast ser som någonting som ska generera vinst i framtiden. Investera i utbildning, och då särskilt språk. Lär dig engelska och tyska FLYTANDE och sedan någonting beständigt som matematik, statistik eller något slags hantverk. En skicklig hantverkare med egen firma tjänar mycket mer än en överläkare på ett universitetssjukhus.

Om du kan flytande tyska blir du definitivt inte dumpad av brudarna, även om du bor i ett råtthål.
Engelska kan jag flytande obehindrat samt lite finska men tyska kan jag ej, Är intresserad att lära mig ett tredje språk flytande men tyska känns begränsat.
Ska plugga till elektriker.
Citera
2020-07-08, 22:21
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Engelska kan jag flytande obehindrat samt lite finska men tyska kan jag ej, Är intresserad att lära mig ett tredje språk flytande men tyska känns begränsat.
Ska plugga till elektriker.
Elektriker? Ja, då har du ju ditt på det torra. Du kommer bli jagad med lasso av arbetsgivarna när du är färdig med utbildningen. Jobba 5 år som anställd, sedan egen firma. Miljonär (riktiga pengar på banken) innan 35.

Grattis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in