2022-08-20, 08:03
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Ja jag kämpar på, imorgon blir det Backyard Ultra för hela slanten. Men med ett marathon om 2 veckor så går jag nog lite lugnare fram än vad jag egentligen vill. Ja men du får helt enkelt köra igång igen. Själv tänkte jag passa på att springa lite extra med barnen när jag ska vara föräldraledig.

Får önska dig massor av lycka till!

Har helt enkelt inte det löpning som en prioritet eller ett mål längre. Men ska nog börja med kortare sträckor för få tillbaka en grund teknik och för välmåendets skull.
Citera
2022-08-22, 10:59
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Får önska dig massor av lycka till!

Har helt enkelt inte det löpning som en prioritet eller ett mål längre. Men ska nog börja med kortare sträckor för få tillbaka en grund teknik och för välmåendets skull.

Ja det gäller ju att prioritera, samma som att jag inte prioriterar gym, jag föredrar att springa för att jag kan bara gå ut genom dörren och komma igång direkt.
Citera
2022-08-22, 11:18
Medlem
SkateBlinds avatar
Total löpning 2022-08-21: 839,1km
Mål total löpning ->20220831: 800km
Mål för augusti 2022: 150km
Avverkad sträcka 21 augusti:125,5km
Avverkad sträcka v33: 76,2km
Mål v34: km

Veckoplanering v34:
Måndag: km
Tisdag: km
Onsdag: 4,2km tempo
Torsdag: 7-8km trail
Fredag: km
Lördag: km
Söndag: km

Får se lite vad veckan bjuder, men det blir en lugn vecka för att återhämta efter backyard ultran i helgen. Men samtidigt måste jag få igång kroppen så att den blir redo för marathon 3/9. Det är en balansgång.
Citera
2022-08-31, 16:05
Medlem
SkateBlinds avatar
Total löpning 2022-08-31: 856,7km
Mål total löpning ->20220831: 800km
Mål för september 2022: 150km
Avverkad sträcka 31 augusti:143,2km
Avverkad sträcka v34: 13km
Mål v35: ca55km

Veckoplanering v35:
Tisdag: km
Lördag: 42,195km

Vecka 34 blev det platt fall, började veckan med ont i halsen och avslutade med illamående. Nu är det bättre, men för att vara på den säkra sidan så har jag tagit det lite lugnt för att inte äventyra maran på lördag. Men tänker mig att ta ett litet break efter maran och köra lite alternativ, typ cykel, promenad simma vi får se lite hur kroppen reagerar efter urladdningen. Just nu kolhydrattladdar jag i alla fall, för att inte det ska vara en begränsande faktor på lördag, men man vet aldrig dagsformen i förväg. Knatade runt på trötta ben idag och hoppas att det bara var för att jag haft lite löpvila några dagar.
Citera
2022-09-04, 08:29
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ja det gäller ju att prioritera, samma som att jag inte prioriterar gym, jag föredrar att springa för att jag kan bara gå ut genom dörren och komma igång direkt.

Ja det är ju det

Jag brinner inte för springandet lika mycket bara. Tycker dock att är roligt. Men tycker det är viktigt att behålla förmågan att kunna springa med bra teknik, så får ta tag i kragen.

Hur gick loppet igår då?
Citera
2022-09-05, 09:11
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Ja det är ju det

Jag brinner inte för springandet lika mycket bara. Tycker dock att är roligt. Men tycker det är viktigt att behålla förmågan att kunna springa med bra teknik, så får ta tag i kragen.

Hur gick loppet igår då?

Jodå, det gick bra ganska länge, men sen krampade mina vader och sendrag i tårna, jag försökte avhjälpa det med vätska, men det hjälpte föga. Men till slut stapplade jag i mål med ett nytt personbästa på 4.07.55 lite drygt 19 minuters förbättring mot förra året och taggad på att springa igen. Så så fort anmälan öppnar bokar jag in 2023.

Kände att jag hade mer att ge, men nu har jag en erfarenhet till att luta mig mot och det känns väldigt bra, jag tror att det kan ha varit lite dålig uppvästkning inför och att jag kanske skulle ha haft med salttabletter i min repertoar.
Men alla misstag, kan man ju se som misstag eller som lärdomar. Jag tar det senare och kommer tillbaka bättre
Citera
2022-09-05, 09:30
Medlem
SkateBlinds avatar
Total löpning 2022-09-05: 905,9km
Mål total löpning ->20220930: 900km
Avverkad sträcka 5 September:53,4km
Avverkad sträcka v35: 53,4km
Mål v36: 18-25km

Veckoplanering v36:
Tisdag: 10km
Lördag: km

Helsingborg Marathon bjöd på ett nytt PB med nästan 19 minuter. Tyvärr fick jag kramp i vaderna som aldrig släppte på slutet och sendrag i tårna. Jag försökte avhjälpa det med extra vätska, men det bar inte frukt. Men jag kom i mål en erfarenhet rikare och med ny information och nya tankar om hur jag skall tackla nästa marathon.

Vad gick bra?
Energiplanen höll utmärkt, 2 gel i timmen, sportdryck på vätskestationerna.
Jag låg enligt plan med pulsen.
Jag höll min tänkta tempoplan fram till strax efter halva distansen, men hade råd att tappa lite sekunder per kilometer.
Vad gick mindre bra?
För dålig uppvätskning inför, jag kommer att dricka vätskeersättning inför nästa marathonlopp.
Jag borde ha tagit med salttabletter, jag har en känsla av att det kan ha varit knäcken.
Träning inför nästa Marathon?
Jag kommer att fortsätta sikta mot Marathon.
Längre långpass, för att få upp volymen.
Längre intervaller som passar för maran, halvmara och även millopp.

Har ni några tips på något mer?
Citera
2022-09-05, 18:27
Medlem
Citat:
Den 16 maj vaknade jag upp med en horribel huvudvärk och några timmar senare hade jag även feber, det blev första dagen i min viktresa. Det visade sig att det var Covid-19.

Några dagar senare var jag frisk och kry och hade på köpet tappat lite vikt, främst för att min matlust varit noll och inget. Men jag såg det som en bra start.

Den 13 maj har jag en invägning i min kalender som får markera min startvikt på 89,5 kg.

Jag började promenera mer och målet i början var att ha 10.000 steg dagligen oavsett tempo.
Till detta adderade jag att chips, godis och läsk var "förbjudet" på vardagar. På helgen får jag dricka 1,5 l läsk och istället för en halv påse chips, (ca. 100 g), får jag äta ca. 30 g per kväll eller en rad choklad från en klassisk Marabou chokladkaka. Denna läsken och chipsen kommer att minskas i ett senare skede, eller ryka helt, men jag vill inte ta bort all njutning på ett bräde med risk för att falla tillbaka.
Tidigare kunde det utan problem gå 0,5 l läsk dagligen, en näve chips, någon form av bulle eller kex med mera.
På jobbet hade vi alltid bullar vid lunchen som ett komplement till lunchen i sig som jag helt skippat.
Numera har vi frukt på jobbet som jag tar vid sötsug istället för onyttigheter.

Stats 13/5:
Ålder 30-40
Vikt 89,5 kg
Längd 182cm
BMI 27

Stats 8/7:
Ålder 30-40
Vikt 83,9 kg
Längd 182cm
BMI 25,2

Så vad gör jag mer för att gå ner i vikt?

Jag försöker aktivera mig på lunchen, antingen genom promenad, slå på drivingrangen eller simma. Lite beroende på väder.

Jag spelar 9-hål golf varje onsdag.

7/7 gjorde jag mitt första försök på att börja jogga. Total tid 38 min med ett snitt på
7,23 min/km, totalt avstånd 5,11 km. Jag delade upp rundan i ca 2 min gång och 1 min joggning. Målet var att klara 5 km under 40 minuter, men det långsiktiga målet är under 30 minuter.
Svårigheten tycker jag är att hålla ett jämnt tempo som funkar. Jag siktade på att hålla ungefär
6 min/km under löp-/joggfasen och 8,25 min/km under gångfasen.
Jag har alltid hatat att jogga/springa då jag inte orkat mer än 2 minuter och sen har det stockat sig med slem i halsen, men med ny medicin mot allergi så upplever jag inte samma besvär längre.

2/7 började jag ett program för armhävningar under 21 dagar och kompletterade detta med ett 21 dagars program för plankan 7/7.

Armhävningar: x-x-x-x= ett set enligt programmet, xx fristående extra armhävningar.
2/7 11 st, detta var för att hamna i rätt träningsgrupp, 2-3-3-2
3/7 3-4-4-3
4/7 3-5-4-3, 12
5/7 12, 4-6-5-4, 13
6/7 4-6-5-5, 15
7/7 5-7-6-5

Plankan: xx-xx-xx = ett set enligt programmet, xx fristående extra planka
7/7 45 s, detta var för att hamna i rätt träningsgrupp, 40-35-35

Invägningar:
13/5 89,5 kg
6/6 87,1 kg -1,4 kg
14/6 86,7 kg -2,8 kg
17/6 85,8 kg -3,7 kg
24/6 85,3 kg -4,2 kg
4/7 84,4 kg -5,1 kg
8/7 83,9 kg -5,6 kg

Fråga mig gärna och kom gärna med tips och råd som kan vara bra.

Hej, hur funkar det med plankan? Kör du alltsp 40 sek, 35 sek, och sen 35 sek? Vad ligger du på idag..tycker 30 sekunder är rätt tungt just nu
Citera
2022-09-05, 21:36
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Hej, hur funkar det med plankan? Kör du alltsp 40 sek, 35 sek, och sen 35 sek? Vad ligger du på idag..tycker 30 sekunder är rätt tungt just nu

Hej Mumbo2022, jag har inte kört plankan på väldigt länge. Men jag hittade en app som man körde 30 dagar med. Första dagen gjorde man ett test för att se hur man skulle fortsätta resterande dagar. Så appen la upp en plan på hur länge man skall köra plankan utefter den första plankan. Sen gör man tester efter x antal dagar, minns inte helt hur länge mellan testerna.

Kan prova om några dagar, för tillfället är jag helt slut i musklerna efter mitt marathon i helgen
Citera
2022-09-11, 13:43
Medlem
SkateBlinds avatar
Total löpning 2022-09-11: 935,4km
Mål total löpning ->20220930: 900km
Avverkad sträcka 11 September:78,7km
Avverkad sträcka v36:29,5km
Mål v37:31-44km

Veckoplanering v37:
Måndag: 0km
Tisdag: 0km
Torsdag: 7-9,5km trail
Fredag: 0km
Lördag: 20-30km
Söndag: 0km

Tar en lugn start på veckan, möra vader och lår efter marathon och blodomloppet 10km. Så får lov att ge kroppen återhämtning. Förra året gick jag på för hårt efter ett par lopp och tappade allt i oktober och sen var det stiltje ganska länge och när motivationen kom åter passade jag på att bli skadad. Men det blev en bra säsongsvila och jag kom tillbaka med en önskan om att flyga fram igen.

Jag har några lopp som jag planerar för 2023, men jag tar gärna tips på marathon som kan vara värda att kolla extra på.
Citera
2023-01-10, 13:02
Medlem
SkateBlinds avatar
Nytt år nya möjligheter?

Började och slutade 2022 med skada respektive lugn månad. Målen jag hade satt upp för 2022 blev avklarade. Det viktigaste målet var att snitta 100km i månaden och det klarade jag med excellens trots den något inaktiva starten med 2 månaders konvalescens.

Så nu är jag i full färd med att planera 2023. Har redan ett antal lopp inplanerade.
Torekov Båstad - PB 2022
Göteborgsvarvet - PB 2022
Bjäre Trail Run - PB 2022
Helsingborg Marathon - PB 2022
Blodomloppet - PB 2022

Planerar även för att springa Varvetmilen för att få en miltid att jobba vidare med.

Annars är det även planerat att få in lite mer styrka i min löpning och inte bara löpning som det varit hittills. Hoppas på att kunna nå 1500km under året, vilket innebär ett snitt på 29km i veckan. Fortsätta att njuta av löpningen och varva med mindre roliga, men nödvändiga pass som intervaller, tempo och trösklar.

Vikten ligger kring 74kg och rör sig lite upp och ned från tid till annan, semester med all-inclusive plussade på 4kg på en vecka, men det blev snabbt i balans igen på hemmaplan.

Vad har ni själva för mål och lopp inplanerade under 2023?
Citera
2023-01-13, 08:09
Medlem
Citat:
Vad har ni själva för mål och lopp inplanerade under 2023?
Hoppas du klarar dina mål! Jag springer inga lopp med färre än 10 000 deltagare så det blir Göteborgsvarvet, Stockholm Marathon och Lidingöloppet. Skämt åsido, det blir mindre lopp också, främst lokala millopp. Hoppas på PB på alla distanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in