2020-07-07, 22:26
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 84procent
Har tyvärr inte kvar min nokia (3210?)

Men de flesta vuxna, vettiga män som hade en knapptelefon år 1999 bör ha kvar den.För troligtvis så fungerar dom ju.

Men att ha 1 GSM knapptelefon är att rekommendera.

I stugan .
I bilen ska man alltid ha sin gamla nalle

Pga de har ju en sanslöst bra batteri och kan ligga i standby typ 4 veckor och fungerar ytterst väl. Förvara den med sin laddare vid förarplatsen.

Du kan då alltid komma åt den i händelse av olycka.

Famla och ringa 112 med muskelminnet medans din iphone flugit iväg under sätet vid kraschen och displayen är krossad .
Du har ändå pulver i ögonen omtöcknad av airbagen och kommer ändå inte vara i skick att "swajpa" fram någon jävla app, eller kontakt ändå.

En reservlur som detta har man givetvis nytta av även vid div test av simkort.
Ladda kort.

När man ska sitta i 50min kö, men inte vill låsa sin riktiga lur för samtalet

Etc
En Nokia 3210 har jag aldrig ägt men däremot 8210 som jag självklart har kvar.
Ytterst få knapptelefoner från 90-talet hade standby tider på typ 4 veckor. Min Ericsson gh337 hade t.ex 18 timmar standby.
Och angående larmnumret, med iPhone ringer man 112 genom att trycka fem gånger på sidoknappen alternativt hålla ned sidoknappen och en av volymknapparna. Fungerar även med krossad skärm...
Senast redigerad av Raggarspinn 2020-07-07 kl. 22:41.
Citera
2020-07-08, 00:06
Medlem
VaBanks avatar
Har en Nokia 5410 som används till vissa ändamål.

Batteriet räcker 5-6 dagar.
Citera
2020-07-08, 00:17
Medlem
Min gamla Nokia 8810 fungerar fint. Och den är väl från 1988

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nokia_8810
Citera
2020-07-08, 01:14
Medlem
VolvoS60s avatar
Hur gammal lur kan man köpa idag och enkelt bara kunna använda till samtal? Skulle vara riktigt kul om man går på stan och sen drar ur antennen från nallen och börjar snacka
Citera
2020-07-08, 02:32
Medlem
Har en Nokia 3110 Classic (den med minst bandbredd) som reserv som används fortfarande ibland. Brukar dessutom använda den som väckarklocka eller annat när jag behöver bli påmind om tiden. Den är så mycket enklare att hantera och har nästan en vecka stanby fastän man använder den som väckarklocka!
Citera
2020-07-08, 03:24
Medlem
HGs avatar
Har också en Nokia 8810 som funkar fint för det den skall göra. SMS och telefonsamtal.
Citera
2020-07-08, 03:46
Bannlyst
Har en Ericsson Fälttelefon M/37, bara att klättra upp valfri telefon stolpe och ringa.

Sony Ericsson S700 , använder den som slask telefon.
Citera
2020-07-08, 03:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS60
Hur gammal lur kan man köpa idag och enkelt bara kunna använda till samtal? Skulle vara riktigt kul om man går på stan och sen drar ur antennen från nallen och börjar snacka

Externa antenner på mobiler försvann på telefoner i Europa redan på 90 talet. I USA har fortfarande telefoner med antenner utanpå telefoner.
Citera
2020-07-08, 04:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS60

Jag har några såna här som funkar , kan vara svårt med simkorts ibland dock

https://samlaren.org/telefon/a80.htm

Alla gamla GSM funkar någorlunda idag men det har börjat en återgång täckningsmässigt
Citera
2020-07-08, 05:01
Medlem
Fick tyvärr överge min Samsung galaxy note 2 förra året då mobilt bankid inte längre lirade med mjukvaran.
Citera
2020-07-08, 08:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Nokia C2 är nog 14 år gammal
Har också en Nokia C2 som alltid ligger i ryggan med kontantkort, avstängd med fulladdat batteri.
Har en liten löstagbar ficka till ryggan där jag har den, värktabletter, första förband, liten kniv/multitool, ficklampa och tändare. Den fickan hänger med vare sig jag har min vanliga vardagsrygga, jaktryggan eller reseryggan.
Citera
2020-07-23, 16:31
Medlem
Enydrions avatar
Har en Nokia 7110 nånstans, funkade för typ fem år sedan...

De har lucka framför Tangenterna, och en fast antenn som sticker ut en bit..

Minns att jag spelade nåt spel på den, nån sorts orm, dom blev längre och längre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in