2020-07-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Idén var ju bra på papper, men kostar knark om du måste köpa vattentäta skal till alla ipads

Går att lägga produkterna i plastlådor, påsar, i vedboden, osv, osv, du är ju lika kreativ som en 5-åring med skärmberoende uppenbarligen.
Citera
2020-07-05, 23:23
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Går att lägga produkterna i plastlådor, påsar, i vedboden, osv, osv, du är ju lika kreativ som en 5-åring med skärmberoende uppenbarligen.
Storstan vettu
Citera
2020-07-05, 23:26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Du har inte små barn va?
Det är du som bestämmer vad dina små barn gör. Föräldrar har klarat av att uppfostra barn i tusentals år utan iPad och du kan också. Tycker du att de sitter för mycket är det ditt fel. Ingen annans. Du är inte offer för tidsepoken, du är inte offer för grannarna eller barnets vänner, du är inte offer för iPad-tillverkaren och du är inte offer för regnet. Det är du som är anledningen och ansvaret är ditt.

Man the fuck up.
Citera
2020-07-05, 23:27
Medlem
Snubben2006s avatar
en regnig dag med en hel del skärm

09-10 sommarlov svt
10-11 frukost
11-12 cykla till lekpark
12-14 barnen kollar på film, sexy time med frugan
14-15 lunch
15-16 pyssel
16-17 kaoz
17-18 kaoz,utbrott, gnäll
18-19 sommarlov svt repris
19-20 middag
20-21 brädspel
21-22 glass
22-23 försök att få barnen att borsta tänderna
23-2330 nattning
Citera
2020-07-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Så ta bort plattan, tv:n och tv-spelet då. Ha en regel på en maxtid för platta / tv varje dag, tex efter middagen är det en timme skärmtid, sen stängs den av, punkt slut. Ett djävla liv i början blev det när vi skar ner skärmtiden men dom vänjer sig.

Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men mina är tre och fem och vi leker med Lego, pussel, klossar, ritar och målar, leker med Playdoo, läser böcker, mm. Träjärnväg från Brio har vi också, den är poppis. Och var ute när ni kan, leta upp en bäck och bygg fördämningar, det är kul.

Alla brädspel som fanns när jag växte upp har väl fallit i glömska men har man läskunniga barn, lär dom spela Monopol, Trivial Pursuit, mm. Och alla kortspel som finns: Svälta räv, Finns i sjön, Skitgubbe, diverse poker- varianter. UNO spelade jag skitmycket när jag var liten. Jakten på den försvunna diamanten är ett fantastiskt brädspel, bör finnas på eBay.

Är du jämngammal med dina barn eller? Allt du räknar upp tycker nog barn om, men jag som förälder tycker ju att det är skittrista grejer. Inte fan vill jag leka med playdoo eller pussla. Gaah!
Citera
2020-07-05, 23:32
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006

09-10 sommarlov svt
10-11 frukost
11-12 cykla till lekpark
14-15 lunch
15-16 pyssel
16-17 kaoz
19-20 middag
20-21 brädspel
21-22 glass
23-2330 nattning
Åh, jag saknar verkligen inte tiden utan egentid....skönt (bokstavligen) att du åtminstone fick lite sexy time med frugan. Grattis! Få förunnat!
Citera
2020-07-05, 23:33
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Exakt samma känsla. Jag älskar dem mer än allt annat men att vara konstant påkopplad under hela deras vakna tid är mentalt ansträngande. Jag har knappt rört på mig idag - och då gillar jag röra på mig - men jag är helt död. Gå ut och promenera eller ta ett litet träningspass finns inte på kartan.

Jag undrar lite hur våra föräldrar gjorde, när det inte fanns teknik som köpte dem en halvtimmes lugn och ro. Kanske vi barn accepterade att det var upp till oss att roa oss själva med till buds stående medel?
Låter som att du inte är nöjd med din semester och inte får vila heller. Kanske något som borde oroa dig. Tänk också på att om du inte har tid att ta hand om dig själv så kanske du kommer bli sjuk istället. Har du tid med det?

Du har två (?) barn. Hur gör de som har fem barn? Sju barn? Nio barn? Är de tre-fyra gånger så "döda" som du är?

Du har stängt in dig i ett mentalt fängelse där du ser "måsten" vart du än vänder dig. Sanningen är brutalt svår att se från din position men den är faktiskt att nästan inget du "måste" är nödvändigt. Det enda sättet att bryta sig ur fängelset är ofta att till exempel få en hjärtinfarkt, skilja sig (otrohet ofta) eller att någon annan i familjen blir allvarligt sjuk.

Jag har varit med om andra som tagit sig ut ur "måste"-buren och brutit stresscykeln men förvånansvärt ofta måste något allvarligt hända. Annars bara "rullar det på". Att lära av andra kan man glömma. Man är idiot tills det drabbar en själv.
Citera
2020-07-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006

09-10 sommarlov svt
10-11 frukost
11-12 cykla till lekpark
14-15 lunch
15-16 pyssel
16-17 kaoz
19-20 middag
20-21 brädspel
21-22 glass
23-2330 nattning

Ok, dina barn är tonåringar som reder sig själva eller? För inte är väl du som förälder så jävla dum att du kommer på tanken att servera glass kl 21?
Citera
2020-07-05, 23:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Är du jämngammal med dina barn eller? Allt du räknar upp tycker nog barn om, men jag som förälder tycker ju att det är skittrista grejer. Inte fan vill jag leka med playdoo eller pussla. Gaah!
Är ju inte playdoo som är kul utan att umgås med sina barn. Känner du inte igen dig i att det inte är så viktigt exakt vad man gör så länge man får vara med människor man älskar?
Citera
2020-07-05, 23:37
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
I ärlighetens namn kan man inte alltid utgå ifrån att föräldrarna skapat detta "beroende". I vårt fall kan skolan ta äran åt sig äran till detta beroende då ALLA i skolan fick en iPad redan i unga år. Tog inte lång tid tills sonen behövde glasögon och jag är helt säker på att det har med all skärmtid att göra...
Skitsnack. Du förklarar att i skolan har ni iPad och hemma är det ingen iPad. Skyll inte på skolan. Det är helt sjukt hur föräldrar ålar sig och letar syndabockar för att slippa ta ansvar. Det påminner om överviktiga som vägrar acceptera att de är tjocka för att de äter för mycket. Mycket oklädsamt.

Är du vuxen tar du ansvar för dina handlingar. Om ditt barn sitter framför skärmen i ditt hus och du inte vill det är det ditt fel. Det är för fan inte skolans fel. Är rektorn hemma hos dig på kvällarna och sätter ungen framför paddan?
Citera
2020-07-05, 23:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Sonen har blivit ett lite äldre "barn" och kommit in i tonårsdimman, så här sovs det till åtminstone kl.13 om jag inte går in med kastrullock och smäller

Så hårt som han pluggat med höga betyg i vår unnar vi honom den sömnen (att vakna utan väckning eller väckarklocka) och friheten att äntligen få vara uppe lite senare på kvällarna och han får faktiskt huuuuur mycket skärmtid han vill. Vi hinner med naturupplevelser, båtliv och annat härligt också däremellan, så varför inte? Alla ska ju få sin del av den härliga sommarkakan och han tycker tydligen den biten är godast just nu
Låter som kloka tankar men kan vara klokt att tänka på att vända på dygnet och sitta framför datorn på nätterna är skadligt i längden för det psykiska måendet.
Citera
2020-07-05, 23:41
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Ok, dina barn är tonåringar som reder sig själva eller? För inte är väl du som förälder så jävla dum att du kommer på tanken att servera glass kl 21?

oj tänkte inte på att barnen åt glass vid 21..
Herregud hur ska det gär sluta?

Någon här som kan hjälpa mig?
Bör jag väcka barnen nu och göra kontroller?
ska jag ringa 1177?

Den sena glassen ikväll kanske hämmar deras utveckling?
Eller kanske sätter känslomässiga spår när de växer upp?

Tänk om vi hade varit i något varmt medelhavsland istället den här kvällen..
Då hade kvällsglassen varit ok och jag hade sluppit denna ångest..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in